„Egy helikoptert is bevetettünk” - Erika Lust feminista pornófilmes

Film

Erika Lust (született: Erika Hallqvist) az etikus, feminista pornó vezéralakja. A Stockholmból származó, Barcelonában alkotó producer-rendező hangja a Süddeutsche Zeitungtól a Newsweeken át az Independentig elér; ezúttal a mi kérdéseinkre válaszolt egy forgatásról frissen hazatérve.

Magyar Narancs: Az, amit ma feminista pornónak szokás nevezni, valami olyasmi, ami szembemegy a férfiszempontú, a „férfitekintet” kiszolgálására hivatott pornók uralmával, és a női szexualitást helyezi előtérbe. De hagyjuk a hivatalos kategóriákat: ha ön rendez, például egy orális jelenetet, az miben tér el a férfitekintetű fősodortól?

Erika Lust: Aligha árulok el azzal újdonságot, hogy a main­stream pornófilmek legtöbbje egyetlen határozott céllal születik: a férfiak örömszerzésére. Az úgynevezett férfitekintet az úr, a jelenetek szinte kötelező jelleggel a férfi orgazmusával, az ejakuláció látványával végződnek. A nő csak azért van, hogy mások örömét szolgálja, de nem a magáét. Csak­is a testrészek kapnak szerepet, méghozzá mindig ugyanazt a szerepet. A pornóiparból kiveszett az intimitás, a szenvedély, az emberség, mindaz, amit a hetvenes években készült filmekben még megtalál. Ez volt a pornó aranykora, innen merítem az ihletet még ma is. Számos nagyszerű film készült akkoriban. Jó példa ez arra, hogy a pornó és a magas színvonalú filmkészítés nem kell, hogy kizárja egymást. Adtak a jelmezekre, a forgatókönyvre, a helyszínekre, volt rendes büdzsé és stáb is. Nézze csak meg ezeket a filmeket mai szemmel; meg fog lepődni, milyen részletgazdag alkotások. És ma mindez hol van? Szégyen és gyalázat, milyen irányba tolódott el az egész. Ahogy a technika fejlődött és a pornó nagy üzlet lett, a minőség a béka segge alá zuhant. Amit ma pornó címszó alatt kap, össze sem hasonlítható az akkori színvonallal. Igazi húspiac ez, testrész testrész ellen, mindenféle kontextusból kiragadva. A szereplők a genitáliáikkal egyenlők, a kamera dülöngél, a díszlet borzalmas, az egész lehangoló és demoralizáló. Nincs előjáték, sehol egy simogatás, a nők orális kielégítése gyakorlatilag megszűnt létezni.

false

MN: Rendben, de ha visszatérnénk egy konkrét jelenethez…

EL: A címke talán félrevezető lehet, mert a feminista pornó nemcsak a női szexualitásról szól, hanem a szexualitás sokféleségéről és ezek tiszteletteljes ábrázolásáról. Meg arról, hogy mindenkit emberként, nem pedig holmi tárgyként ábrázoljunk. Ne degradáljunk senkit. A férfi vágyképek mellett a nőiek is jelenjenek meg. Ugyanakkor a feminista pornó nem gyömöszölhető bele egyetlen műfajba sem, rendezője válogatja, ki milyen módon filmez le egy jelenetet. Én feministának tartom magam, ebből következik, hogy ez a látásmód érvényesül a filmjeim minden részletében. Ha egy pornófilm feminista értékek mentén készül, a szerepek egyenlősége elsődleges, ha tehát egy orális szexjelenetet rendezek vagy bármilyen más jelenetet, minden figyelmem a szereplőké. A férfiakból nálam nem lesznek gépek, a nők pedig nem kerülnek passzív, alárendelt szerepbe. És ami a legfontosabb: mindennek a kölcsönös beleegyezés az alapja.

false

MN: Mi az, ami semmiképpen sem megengedett a feminista pornóban?

EL: Mint mondtam, ez nem egy műfaj, így kötelező műfaji szabályok sincsenek. De amit biztosan nem csinálunk az oldalamon található filmekben: biztosan nem állítjuk be a szereplőket úgy, hogy fiatalkorúnak látszódjanak vagy éppen csak nagykorúnak. Ez nálunk éppúgy tilos, mint például a vérfertőzés vagy a pederasztia ábrázolása. A nők számára degradáló szerepeket, a férfi hatalomvágy kiélését ugyancsak ne keressék nálunk. A kényszer, az erőszak, a nemi erőszak ábrázolása soha semmilyen formában nem lehet része a filmjeinknek. Ezeket a filmeket részben a közönség fantáziája is alakítja. Sokat merítek a hozzánk beérkező, személyes vallomásokból, megóvnak attól, hogy ugyanazt a filmet gyártsam le különböző címek alatt. Igyekszem nyitott maradni, a beküldött történetek között olyan fantáziákkal is találkozom, amelyek biztosan nem okoznának nekem örömöt, de nem ez a szempont; ha megfilmesítjük valakinek a személyes vallomását, azt minden esetben kellő tisztelettel tesszük, a megszégyenítés vagy a lenézés nem összeegyeztethető a szexpozitivizmussal. A végeredménynek egyszerre kell izgatónak és etikusnak lennie. Ha etikusan járunk el, és egészséges szexuális szokásokat ábrázolunk, senkinek nem lehet semmi oka, hogy betiltsa ezeket a filmeket.

false

MN: Mitől lesz etikus a pornó?

EL: Attól, hogy a szerepek egyenlők lesznek, attól, hogy a rasszizmust – ami nagyon is jelen van a pornóiparban, legyen szó a rasszista sztereotípiákra épülő szexjelenetekről vagy a filmek rasszizmussal átitatott nyelvéről – messzire száműzzük, és attól, hogy felszámoljuk a szereplők béreiben megnyilvánuló hatalmas különbségeket, mert ez a megkülönböztetés ugyancsak a rasszista megközelítésre vezethető vissza. De nem csak arra: a férfiakat a pornóiparban hagyományosan rosszabbul fizetik, mint a nőket. Ezek az egészségtelen gyakorlatok húzzák vissza és tartják elszigeteltségben az iparágat, ettől marad a pornóról való diskurzus tabu, így aztán a pornóiparban uralkodó rasszizmusról, szexizmusról, fizetési egyenlőtlenségekről és a szereplőkkel szembeni bánásmódról továbbra sem lehet nyíltan beszélni.

MN: Mennyiből jön ki egy filmje, és ebből mennyit fizet a szereplőinek?

EL: Egy rövidfilmbe 7 és 9 ezer euró közötti összeget invesztálok: ebben benne van a stáb és a szereplők bére, a díszlet, a helyszínbérlet és így tovább. Egyhetes forgatási etapokat tartok, egy-egy rövidfilmet készítek naponta. Ez azért nem kis pénz. A szereplőim napi 500 és 1000 euró közt keresnek. Mivel a tube site-ok (ingyenes pornóoldalak, amelyek többnyire máshonnan lopott tartalmat kínálnak – a szerk.) teljesen megfektették a felnőttfilmgyártó ipar­ágat, ma már nem lehet olyan jól jövedelmező karriereket építeni, mint régebben, ezért a legtöbb pornófilmszereplő kénytelen mellékest is vállalni. Ez lehet webcam, élő erotikus fellépés és más egyéb. Ezekkel tudnak pénzt keresni és brandet építeni a nevük köré. Sok lábon kell állni, hogy az anyagi biztonságot meg tudják teremteni.

false

MN: Mekkora stábbal dolgozik?

EL: Viszonylag kis cégnek számítunk, 17-en vagyunk, 15 nő és 2 férfi alkotja a teljes céget.

MN: A szereplők biztonsága érdekében mire kell ügyelni a forgatások során?

EL: Nagyon érzékeny és intim helyzet a kamera előtti szex, ez a fajta kitárulkozás érzelmileg is megterhelő, ezért én és a stábom mindent megteszünk, hogy a szereplők komfortosan érezzék magukat. Rendszeres szüneteket iktatunk be, ügyelünk a cateringre, a szereplők minőségi étkezést kapnak, és amennyire csak lehet, igyekszünk az egyéni igényeket figyelembe venni. Az egészség és a biztonság is elsődleges, minden esetben megbizonyosodunk róla, hogy a szereplőink átestek a megfelelő orvosi ellenőrzéseken, így nem áll fenn a veszélye annak, hogy bármilyen fertőzést tovább­adjanak. Mindenkinek a lehető legalaposabb SDT-szűrésen kell átesnie. A szereplők maguk döntik el, hogy akarnak-e óvszert használni vagy sem, a forgatás minden egyes részletét előzetesen átbeszéljük, soha nem kérünk olyat a szereplőktől, amiben ne állapodtunk volna meg.

false

MN: A nem pornós filmiparból is vonzzák a színészeket?

EL: Vannak olyan szereplőink, akik dolgoztak már fősodorbeli producerekkel, másoknak csak az etikus pornófilmkészítésben vannak tapasztalataik. Ami közös bennük, hogy tudják, milyen a kamera előtt szexelni. De akadnak olyan szereplőink is, akik még sosem csinálták stáb előtt. A szereposztás nálam hosszú és alapos folyamat, ez az egyik legfontosabb része a filmkészítésnek. Csakis olyan szereplőket alkalmazunk, akik 21 év fölöttiek, és rendelkeznek privát szexuális tapasztalattal. Alaposan összeismerkedünk a forgatás előtt, és ez mindenkinek csak jót tesz. A testpozitivizmus nagyon fontos a számomra, a természetességre törekszem, nem alkalmazok olyan előadókat, akik szétplasztikáztatták magukat.

MN: Rendezőként mennyire avatkozik bele a szexjelenetekbe?

EL: Igyekszem egyáltalán nem megrendezni a szexet, hagyom, hogy a szereplők irányítsák a helyzetet, teljes szabadságot élveznek. Azt csinálják, ami nekik természetes és örömteli. Nincsenek instrukciók, hogy tedd ide a lábad vagy oda a karod, hogy ezt meg azt a pozitúrát vedd fel, ezt vagy azt a testnyílást mutasd a kamera felé. Ez engem nem érdekel. Igyekszem olyanokkal dolgozni, akik már ismerik egymást és vonzódnak egymáshoz. Megbeszélik előre a jeleneteket és eldöntik, mit hogyan csinálnak.

MN: Melyik volt a legnagyobb szabású filmje úgy történetmesélésben, mint költségekben?

EL: Az idén filmeztem először havas környezetben. Két filmet is készítettem a hóban, az egyiknek A síoktató, a másiknak a Let’s Do It! Follam! a címe. Sokat fagyoskodtunk, a szél is ellenünk dolgozott, de megérte, mert tökéletes fényviszonyok között, csodás napfényben forgathattunk. És mindemellett egy helikoptert is bevetettünk. Egy álmom vált ezzel valóra!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?