Film

Jön a haza

Christopher Nolan: Dunkirk

  • 2017. augusztus 27.

Film

Történészek máig is vitatkoznak rajta, miért nem engedte Hitler, hogy az 1940 nyarán az Ardenneken átkelt s az angol–francia erőket a La Manche csatornánál pillanatok alatt körbezáró német hadsereg azonnali, végső – feltehetőleg az Egyesült Királyság kapitulációját eredményező, így a II. világháború kimenetelét döntően befolyásoló – csapást mérjen a szövetségesekre.

Bár a néhány napos tétovázás alatt a sereg kimenekítését sikeresen megszervező s e menekítésben a polgári hajókat, jachtokat és halászbárkákat is ügyesen felhasználó brit vezetés és a mentőakcióban részt vevő katonák, ill. civilek érdemei elévülhetetlenek, a háború eladdig legfontosabb harci eseményét kizárólag a Führer katonailag értelmezhetetlen döntése határozta meg. Minderről a dunkerque-i eseményeket alapul vevő játékfilmek (pl. Leslie Norman 1958-as, azonos című munkája) nem szoktak tudomást venni: a százezreket mészárszékre vivő, tehetségtelen katonai vezetés bemutatása kevéssé volna alkalmas szép, hazafias szólamok patetikus elővezetésére. Bezzeg az ún. egyszerű ember! A tengerész, a pilóta, a csak túlélni akaró, mégis hőssé váló gyalogos, aki úgymond teszi a dolgát, az igen. Ha ő mondja bele végül a néző képébe a tanulságot, hogy „azért sem hagyjuk magunkat”, meg hogy „majd mi megmutatjuk”, meg „visszajövünk még, és akkor mindenkit felszabadítunk”, az nem valami hiteltelen lózungnak, hanem már-már üzenetnek tűnik, s csak a kukacoskodó kritikus látja bele esetleg mai küldetéstudatos világmegmentők önigazolását.

Mert ne legyenek illúzióink, az igényes kiállítású, pazarul fényképezett, technikásan szerkesztett, a kronológiát ügyesen felbontó, a történetszálakat gondosan összecsomózó, tökéletes ritmusúra vágott film szellemi muníciója ennyi csak. Hogy majd mi. Eköré van odapakolva hadihajó és vadászrepülő, a statiszták százainak (ezreinek?) alkalmazásával beállított, sok gigantikus tájkép és a szuperközeliben fuldokló vagy égő emberek rémült tekintete, a lassan kibontakozó akció, amelyben védtelen hajócskák indulnak útra a viharos tengeren katonákat menteni, s az egyenként alaposan kidolgozott történetszálak, amelyek emberi arcot, mélységet volnának hivatottak adni a hazaszeretet diadalává kozmetikázott hadikatasztrófának. A rég áhított Oscart ezzel a szuperprodukcióval nyíltan megcélzó Christopher Nolan lenyűgöző tablót fest tehát, ám a csodás látványvilág sem feledtetheti, hogy klisékből épül a grandiózus kompozíció, kiszámítható klisékből. Amikor a tejfölösszájú suhanc felkéredzkedik a csatatérre tartó bárkára, már tudjuk, hogy hősi halott lesz belőle; amikor egy elhagyott hajó fenekében egy tucat katona várja a dagályt, biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan ölre mennek a túlélésért; amikor a felszálló vadászpilótát figyelmeztetik, hogy vigyázzon az üzemanyagra, már tudjuk, hogy a hős inkább elfüstöli mind, de akkor sem hagyja tovább dúlni az ellent… És így tovább.

És akkor ott van még a Kenneth Branagh játszotta (fiktív) parancsnok, aki nem akar hinni a szemének, látván a csupa civil hajó alkotta felmentő sereget, s mikor beosztottja kérdi, mit lát a távcsőben, azt feleli párás szemmel: a hazát. És már nem először mondja.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.