Film + DVD

Dobok és radírozok - Egy makulátlan elme örök ragyogása és Michel Gondry más munkái

  • - legát -
  • 2004. augusztus 26.

Film

Amikor egy olyan típusú válogatás kerül a kezembe, mint a The Work of Director Michel Gondry, a régi Stones-szám, a The Singer Not The Song jár a fejemben, a pacsirta nem a dal, micsoda ostobaság ilyesmit állítani. Lehet ugyan, hogy Mick Jagger a nagyanyja varrógépére gondolt, ami korántsem lehetett egy Mario Lanza, és akkor oda az elmélet. (Persze ki tudja, azokban a daliás idõkben, a hatvanas években, minden hülyeséget - ahogy a szakmabeliek nevezik - "nótába" kanyarítottak.) Most maradjunk annyiban, "az énekes igenis a dal", és ezzel máris ugrottunk harmincöt évet és megérkeztünk Michel Gondry rendezõhöz: még egy zseniális klipper is csupán szürke eminenciás lehet a szórakoztatóiparban.

A pazar dévédén szinte kizárólag klasszikusokat (reklámfilmeket is!) látunk, de vajon a bennfentes filmbuzikon kívül tudja-e valaki, hogy ezek Gondry-klipek? És ha igen, számít? A szárnyaló fantáziát így is, úgy is

Björk, Beck, a Chemical Brothers

vagy éppen a White Stripes számlájára írjuk, sõt amikor a kriptaszökevény Keith Richards a Mátrixból ismerõs, de annál korábbi látványelemben úszkál (Gondry találmánya!), amikor a Rolling Stones végre a saját képére formálta Dylan Like A Rolling Stone-ját, arra sem mondhatunk mást, mint hogy milyen ötletesek ezek az öreg fiúk.

Azért kár a könnyekért, Gondry már évekkel ezelõtt feljutott a csúcsra, azt írja az újság, "õ a legjobban fizetett reklámfilm- és videoklip-rendezõ", azt is hozzátehetnék, nem ok nélkül. Az ötletekbõl kifogyhatatlan francia úgy hozta vissza a mainstreambe az európai animációs és az optikai játékokkal összefüggõ hagyományokat (no meg a dobszerkó mítoszát), hogy kisfilmjei láttán olyan érzésünk támad, ez az egész retronyomor, ami mostanában körülvesz bennünket, valamiféle felhígított Gondry-koppintás.

A mester viszont már rég máshol jár. Egy darabig biztosan élvezte, hogy szinte minden megnyilvánulását díjesõvel jutalmazza a szakma, ám három éve - Frankie goes to Hollywood - Tim Robbinsszal leforgatta elsõ játékfilmjét, a Libidót. Akkor, mint ahogy most is, a forgatókönyvíró egy másik ügyeletes zseni, Charlie Kaufmann (John Malkovich menet, Adaptáció) volt, ám a mostani produkció ráadásának itt van egy ügyeletes bohóc is, Jim Carrey. Az Egy makulátlan elme örök ragyogása azonban nem valami Maszkhoz mérhetõ

Carrey-ámokfutás,

sõt, mintha az lett volna az elsõdleges cél, hogy megtekinthessük a gumiarcút, amint grimaszok nélküli színészi alakítást nyújt.

Mi kell ehhez? Elsõsorban egy nõ (Kate Winslet) meg egy szokásos édesbús történet, ami Kaufmann-nak köszönhetõen tekeredik, mint valami kakaós csiga. Ha akarom, sci-fi, de valójában melodráma, amit tulajdonképpen Carrey igyekezete, illetve egy meglehetõsen sovány-ka ötlet emel ki a szokásos hollywoodi iszapból.

Nevezzük radírnak. Létezik egy társaság, a Lacuna Inc., azzal foglalkozik, hogy törlik a kuncsaft memóriájából a kellemetlen alakokat. Csak be kell vinni a vonatkozó tárgyi emlékeket egy fõorvos külsejû pofának, aztán pedig jön két hackernek tûnõ hülye, hogy "cut"-olja az illetõt a megrendelõ agytérképérõl. A sikeres mûtét után még anynyi tennivalójuk akad, hogy értesítsék a nemkívánatos személyt: bizonyos esetekben az anyja sem ismer rá.

Carrey is megkapja a maga kis levélkéjét, megunta a nõje, töröltetett, mit tehet ilyenkor, õ is felkeresi a Lacunát. A mûtét során azonban akad egy-két apró malõr, és megindul az a csavarodás, amit borzasztó nehéz lenne elmagyarázni, és amiért általában zseninek kiáltanak ki egy forgatókönyvírót, de itt szó sincs ilyesmirõl. Bármilyen bonyodalom akad, anynyira, de annyira tudható, mire számíthatunk. Ilyenkor kellene a színészi játéknak megmentenie a dolgot, de Carrey és Winslet az ígéretek ellenére sem nyújt emlékezetes alakítást, a többiek pedig (Elijah Wood, Mark Ruffalo, Kristen Dunst, Tom Wilkinson) olyan rutinos versenyzõk, akiket a villamosmegállóban elfelejt az ember. Ami azt illeti, Michel Gondry nevét sem ezért a filmért kell megjegyeznünk.

 

Film: SPI; DVD: EMI

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."