Tíz film az olimpiáról a Tűzszekerektől magyar rendezők műveiig

Mikrofilm

A sport legnagyobb ünnepe a filmeseket is jó párszor megihlette. Összegyűjtöttük a legfontosabb olimpiai témájú alkotásokat, amelyek között a „sportos” darabokon túl akad dokumentum- és történelmi film, illetve vígjáték is.

1. Tűzszekerek (1981, rendezte: Hugh Hudson)

Minden idők talán legismertebb olimpiai témájú filmje épp a legutóbbi, az 1924-es párizsi olimpia idején játszódik. Főhőse két angol futó: a skót származású Eric, aki misszionáriusként Isten dicsőségéért versenyzik, és a zsidó Harold, aki az antiszemitizmus ellen harcol. Eric esélyei elszállni látszanak, mikor megtudja, hogy a 100 méteres futás döntőjét vasárnap rendezik – ő pedig a hite szerint az Úr napján nem versenyezhet. David Puttnam producer véletlenül akadt Bill Henry az olimpia történetéről szóló könyvében az angol futók sztorijára. A filmhez „atléta konzultánsként” felkérte Tom McNab történész-edzőt azzal a kikötéssel, hogy csak olyan színészeket szerződtethetnek, akik valóban úgy néznek ki, mint az atléták. Végül 32 név került a cilinderbe, akiket kivezényeltek télen egy salakpályára edzeni. „A legtöbben a bemelegítéstől rosszul lettek. Egyáltalán nem illettek a képbe” – emlékszik vissza az edző. Végül Ben Crossra és Ian Charlesonra esett a választás, a többi pedig ma már filmtörténelem. Az alkotást hét Oscarra jelölték, négyet meg is nyert, közte a legjobb zene díját – utóbbit, azaz Vangelis muzsikáját még azok is ismerik és elismerik, akik a mai napig nem tudták feldolgozni, hogy a Tűzszekerek az Oscar-gálán ellopta a show-t Az elveszett frigyládák fosztogatói és a Vörösök elől.

2. München (2005, rendezte: Steven Spielberg)

Az 1972-es müncheni olimpia sztárja Mark Spitz volt négy egyéni és három csapat arannyal, mind a hét számban világcsúccsal győzve. De ekkor szerezte meg Hegedűs Csaba a 100. magyar olimpiai aranyérmet is. Az esemény mégsem ezekről, hanem a túszdrámáról lett nevezetes: a Fekete Szeptember nevű palesztin terrorszervezet elrabolta az izraeli csapat 11 sportolóját – a kudarcba fulladt mentési kísérletben végül mind életüket vesztették. Steven Spielberg filmje az eseményekre adott izraeli válaszlépést mutatja be lebilincselően izgalmas módon: öt embert kiválasztanak, hogy egy speciális csapatot alkotva vadásszák le azokat, akik felelősek voltak a mészárlásért. A közel háromórás film tele van Hitchock legjobb pillanatait idéző suspense-jelenetekkel, de a karakterek építésével és a drámával sem marad adós.

3. Korlátok nélkül (1998, rendezte: Robert Towne)

Egy másik film, melynek egyik kulcsjelenete az 1972-es müncheni olimpián játszódik. Főhőse, Steve Prefontaine minden idők egyik legjobb amerikai hosszútávfutójának számított, 1973-75 között 2000 és 10 000 méter között minden rekordot ő tartott. Münchenben azonban drámai körülmények között csak a negyedik helye futott be 5000 méteren, így érem nélkül maradt. Épp az 1976-os olimpiára készült fel, amikor 24 évesen autóbalesetben elhunyt. Neve azonban a mai napig fennmaradt, nem kis részben annak köszönhetően hogy edzője, Bill Bowerman alapította 1964-ben a Blue Ribbon Sportsot, amelyből később a Nike lett. A Korlátok nélkül elsősorban a futó-edző kapcsolatra koncentrál, a szokásos sportfilmektől elsősorban a remek szereplőgárda és a történetben rejlő dráma emeli ki. A filmről a közelmúltban többször is megemlékeztünk, hiszen egyik főszereplője, Donald Sutherland és rendezője, Robert Towne is nemrég hunyt el.

4. Foxcatcher (2014, rendezte: Bennett Miller)

Kevés felkavaróbb, nyugtalanítóbb hangulatú sportfilm létezik, mint Bennett Miller öt Oscarra jelölt alkotása. Középpontjában egy egészen furcsa birkózótrió áll: a multimilliomos John Du Pont (Steve Carell), aki fényűző edzőközpontjába csábítja az olimpiai bajnok Mark Schultzot (Channing Tatum) és annak ugyancsak sportoló bátyját, Dave-et (Mark Ruffalo). Hármójuk között féltékenységgel, becsvággyal és irigységgel átitatott kapcsolat bontakozik ki, miközben a testvérpár az 1988-as szöuli olimpiára készül – míg az események tragikus fordulatot nem vesznek. Jócskán akadnak filmek, amelyek a versengés sötét oldalát mutatják be, de ilyen nyomasztó feketeségbe burkolózó sportfilm kevés akad.

5. Ikarusz (2017, rendezte: Bryan Fogel)

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság 36 orosz sportolót hívott meg a párizsi olimpiára (a gyalázatos döntésről ebben a véleménycikkünkben írtunk), de mindössze 15-en fogadták el a részvételt; ők sem versenyezhetnek azonban a saját zászlajuk alatt. A mostani kitiltás az Ukrajna elleni háború miatt történt: csak a semlegesnek számító oroszok indulhatnak, azaz akik semmilyen szinten nem támogatták Putyint vagy a háborút. Nem ez az első olimpia azonban, amit orosz zászló és himnusz nélkül rendeznek: a 2021-ben tokiói olimpián is kizárólag semleges színekben indulhattak az oroszok (335-en voltak ott és 70 érmet nyertek). Akkor az államilag szervezett doppingprogram miatt szabtak ki büntetést az országra. Ezt mutatja be Bryan Fogel lebilincselő, Oscar-díjas dokumentumfilmje.

6. Olimpia (1938, rendezte: Leni Riefenstahl)

Hitler kedvenc rendezője egyszersmind a filmtörténet egyik legnagyobb hatású direktora is, nem hiába tekintettek alkotásaira úgy, mint a náci propagandagépezet egyik legerősebb fegyverére. Miután az 1935-ös, ugyancsak történelmi jelentőségű Az akarat diadalát elkészítette, megkapta a lehetőséget, hogy filmre vegye az 1936-os berlini olimpiát, amely az árja faj felsőbbrendűségét lett volna hivatott bizonyítani. Ehhez képest az amerikai fekete atléta, Jesse Owens négy aranyérmet szerzett, ezzel pedig alaposan megfricskázta a náci Németországot. Riefenstahl kétrészes dokumentumfilmje a mai napig jelentős műnek számít, amelynek újításai (pl. lassítások, közeliek) mindmáig a sportközvetítések részét alkotják.

7. Richard Jewell balladája (2019, rendezte: Clint Eastwood)

Az épp utolsó filmjét készítő Clint Wastwood az elmúlt tíz évben öt filmmel is kijött, melyek finoman szólva is felemásan sikerültek – a Richard Jewell balladája egyértelműen a legjobb ezek közül. Ez is igaz történet: főhőse Richard Jewell, a biztonsági őr, aki a 1996-os atlantai olimpia alatt felfedez egy bombát, amit a Centennial Olympic Parkban rejtettek el, ezzel pedig ezrek életét menti meg. Hősből azonban hamar antihőssé változik, amikor az FBI nyomozni kezd és a sajtó is ellene fordul.

8. Szabadság, Szerelem (2006, rendezte: Goda Krisztina)

Andy Vajna szuperprodukcióját elsősorban ’56-os filmnek szokás tartani, hiszen az októberi forradalom eseményeit mutatja be egy szerelmi történeten keresztül. A feldúlt pesti utcák képét azonban két sportesemény keretezi: az elején azt láthatjuk, hogy 1955-ben egy moszkvai mérkőzésen az oroszok a bíró segítségével legyőzik a verhetetlennek tartott magyar férfi vízlabda-válogatottat. A visszavágóra az 1956-os olimpián került sor, ami a melbourni vérfürdőként lett ismert. Az ekkor már eltiport forradalom után a magyarok a medencében vettek revansot, az oroszok ezúttal sem bántak velük kesztyűs kézzel: a vérző fejű Zádor Ervinről készült képek bejárták a világsajtót. A hollywoodias filmfeldolgozás mellett ugyanabban az évben egy dokumentumfilm is készült az eseményről A szabadság vihara címmel.

9. It Happened in Athens (1962, rendezte: Andrew Marton)

1896-ban bejelentik, hogy felújítják az ókori olimpiai játékokat, az első újat pedig Athénban rendezik meg. A hír eljut a Spiridon nevű görög pásztorfiúhoz is, aki úgy dönt, maga is elindul a maratoni futáson. Lekési a nevezést, mégis lehetőséghez jut, miközben a szerelem is rátalál. A magyar származású Andrew Marton filmje igazi, népmesei (mondhatnánk: bugyutácska) történet, amelyben Coubertin báró azzal engedi rajthoz állni a főhőst, hogy „inkább szegem meg a szabályokat, mint török össze egy szívet”. Ennek ellenére a film mégis könnyed szórakoztatást nyújt, például azért, mert a maga csacska módján az eredeti olimpia szellemiségét idézi meg. A forgatókönyvet Vadnay László, a Hacsek és Sajó-jelenetek szerzője írta, nem véletlen tehát, hogy magyarra emlékeztető mondatok is akadnak benne és a magyar zászló is többször feltűnik.

10. A békés harcos útja (2006, rendezte: Victor Salva)

A legtöbb, inspiráló sportfilmben akad néhány közhely a boldogságról, a versengésről és a győzelemről, de talán egy, ide tartozó mozi sincs átitatva olyan szinten a bölcseletekkel, mint A békés harcos útja, amit bemutatásakor annak rendje és módja szerint jól elporoltak a kritikusok. Főhőse, Dan nyughatatlan, tehetséges tornász, akinek egy baleset miatt derékba törik a karrierje. A holtponton azonban segítségére van egy rejtélyes öregember, akit Szókratésznak hívnak: ő tanítja meg arra, hogyan élvezze a cél helyet magát az utat és hogyan éljen a pillanatnak – mindez pedig egészen az olimpiáig repíti Dant.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.