Magyar Narancs reggae-kamion: A 33.

  • G. B.
  • 2001. augusztus 16.

Képzőművészet

14.00 DJ Rastamás, T. B. Homelock (LB 27)

T. B. Homelock (LB 27)

Bodnár Tibor, a Ladánybene 27 zenekarvezetője több mint tíz éve foglalkozik intenzíven reggae-vel. ´ az egyik leglelkesebb reggae-lemezgyűjtő széles e hazában, sok száz lemezéből, CD-jéből, melyek átfogják szinte a teljes jamaicai spektrumot, gyakran koncertek után, Miksa és Rastamás társaságában tart bemutatót, a bulikat önfeledt reggae-partyba vágva. T. B. nevéhez fűződnek az 1997 januárjában beindított emlékezetes, Trenchtown Reggae Partyk, melyek az idén ősszel a tervek szerint újból beindulnak. T. B. zenéivel éteren át elsősorban a Pararádión (www.para.c3.hu) találkozhatnak.

Áfonya

(Rasztaműhely/Fix Rádió)

A Fix Rádióban hétfőn hajnalonként fogható Rasztaműhely egyik műsorvezetője és DJ-je mind gyakrabban szerepel különböző bulikon és fesztiválokon, hogy a dubról, a reggae-ről és a dancehallról alkotott hangzatait egyre több fülhöz eljuttassa. Áfonya egyébként már több mint négy éve foglalkozik komolyabban a reggae-vel és kapcsolódó műfajaival. Idén nyáron különleges megtiszteltetésben részesült: beküldött mixtape-je révén felvételt nyert szeptember 16-tól a New York-i Red Bull Zeneakadémia 2 hetes intenzív DJ-tanfolyamára a reggae műfajban, ahol olyan neves nagyságoktól leshet el fogásokat, mint a dancehall-pápa David Rodigan.

Super H

(Rasztaműhely/Fix Rádió)

A rasztaműhely másik tagja, akit régebben Deszka néven ismerhettek meg. Deszka nemcsak dallamos dubjaival és lendületes dancehall-lal, hanem saját készítésű hangeffektjeivel is színesíti a műsort. Áfonyával közösen egyre több bulin lehet vele és zenéivel találkozni. Első generációs dubokat bemutató mix-CD-je hamarosan hozzáférhető lesz a www.dance-hall.hu internetes oldalon.

Gonnok (Tilos Rádió)

Sajátos zenei világában a reggae a közös nevező, de gyakran elvezet a hip-hopba, bigbeatbe, breakbeatbe is. 1993 óta a Tilos Rádió műsorkészítője, önálló adása a Kristálykert, amely szerdánként 0:00 órától hallható. Gonnok főállásban az Afrofilia lemezboltot vezeti Budapesten.

Selekta Bosi

(Love Alliance/Tilos Rádió)

Boskovics Gábor 1996-ban egy külföldi Soundsystem dancehall partyján kapott rá a műfajra. A lelkes lemezgyűjtő, Bosi nem rendelkezett DJ-ambíciókkal, a szerencse, no és a dancehall műfaj térhódítása azonban erre az útra terelte. 2000 eleje óta képviseli a legkülönbözőbb bulikon itthon és külföldön a műfajt. Nemcsak DJ-ként, hanem a www.dancehall.hu munkatársaként is a műfaj egyik legaktívabb harcosa itthon. Jelenleg az első magyar dancehall soundsystem, a Love Alliance megalapításán, a jamaicai lemezimport beindításán és a Tilos Rádióval közösen külföldi soundsystemek Magyarországra hozatalán fáradozik. Márciusban megjelent első mixtape-je, a Dancehall Massive nagy sikert aratott a műfaj rajongói körében.

Mr. Skunk

(Love Alliance/Tilos Rádió)

Noha egyre gyakrabban tesz zenei kirándulást a dancehall világába, fő területe azonban továbbra is kedvenc műfaja, a dub. Már több mint három éve aktív DJ, láthattuk számos rendezvényen, fesztiválon országszerte. Népszerű reggae-műsorai közismertek a Tilos Rádióból, ahol a dub és a dancehall mellett szívesen mutat be jó néhányat rocksteady és roots lemezgyűjteményéből is. Műsora szombat délutánonként négytől hatig, gyakran Bosival közösen, tehát a Tiloson fogható. Skunkék a Love Alliance-szel az autentikus jamaicai dancehall soundsystem kultúra magyarországi meghonosítását kísérlik meg véghezvinni a jövőben.

Gaulamin

(I and I Records/Tilos Rádió)

Akit régebben Christiannak hívtak. 1996 óta aktív DJ, aki igényes válogatásaival főként kevésbé hozzáférhető zenékkel igyekszik megismertetni közönségét. Fő területe és kedvence a reggae és a dub. A Tilos Rádióban már 1993 óta közreműködő, 1998 óta pedig a közkedvelt I and I Records egyik alaptagja. Fellépett Magyarország minden sarkában, valamint Szabadkán és Bécsben is. A tervek szerint a jövőben Gaulamin a Ladánybene dub projektjében is közre fog működni, és zenekészítéssel próbálkozik. Addig a lemezjátszók mögül erősíti tovább a hazai dub és reggae mozgalmát.

Rastamás (LB 27)

Árokszállási Tamás, aki TB Homelockhoz hasonlóan a zenekari munka mellett ugyancsak szívesen foglal helyet a lemezjátszók mögött, hogy értékes bakelit- és CD-gyűjteményéből bemutasson jó néhányat. Kellemes válogatásaival a dub, a dancehall és a roots világból kiválóan ért a hangulat fokozásához, és nem kis szerepe van a Ladánybene koncertek utáni, immár mind sűrűbben sorra kerülő reggae-partyk egyre növekvő népszerűségében.

Nesta (Est FM)

Az egyik legnépszerűbb budapesti kereskedelmi rádióadó reggae-felelős DJ-je és műsorvezetője.

g. b.

A reggae-kamion tervezett programja

15.15 Áfonya, Super H (Rasta Műhely - Fix Rádió)

16.30 DJ Nasta (Est FM)

17.15 DJ Gonnok (Tilos Rádió)

18.00 DJ Gaulamin (I and I Records - Tilos Rádió)

18.45 Selekta Bosi, Mr. Skunk (Love Alliance)

20.00 Ladánybene 27-koncert

21.15 Közös jamminÛ az összes résztvevővel

A várható káoszra való tekintettel változás lehetséges!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.