Kantin, Komár László, vonatozás

KOmplett

Ha már az e heti Narancsban ott a Balaton-melléklet, gondoltam, felidézem én is a régi nyarakat, melyek annak idején számomra – a nyári a táborok mellett – elsősorban a vállalati üdülőket jelentették.

Családilag többszörösen is adott volt a lehetőség, hogy gyakorlatilag az összes hazai hasonló helyet megismerjem: anyám és anyai nagyapám a honvédségnél, apai nagypapám előbb a MÁV-nál, majd az APEH-nél dolgozott. Áztathattam magam többek között Hajdúszoboszlón, kirándulhattam Mátrafüreden, ám ezek egy kislánynak, később kamasznak elég hervasztó lehetőségek voltak. Mindig a Balaton volt a csúcs, Zamárdi (MÁV), Kenese (Honvédség), Csopak (APEH).

A kenesei Honvéd üdülő, 1966

A kenesei Honvéd üdülő, 1966

Fotó: Fortepan.hu

Állítólag nemigen lehetett minden évben menni, de nekünk valahogy sikerült. Ebben is, mint a például a hipergyorsan megkapott telefonban, a hatvanas évek végén kiutalt ötszobás nagypolgári lakásban és egyebekben az anyai nagyanyám mindenhová elérő kezét sejtettem. Mondjuk a trükkje valóban ravasz. Kifigyeltem már kicsiként, hogy gyakorlatilag mindent úgy ér el, hogy belengeti: hamarosan meghal. Eleinte még én is hittem neki. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy a ritkuló famíliánkban egyedül ő tartja remekül magát. És a mai napig járja a régi helyeket, a még megmaradt üdülőket, hogy „egyszer az életben még hadd élvezze a kellemes vizet, a masszázst, ezt a kis örömet nem lehet megtagadni egy haldokló öregasszonytól…”.

Gyerekként ezek a helyek nekem olybá tűntek, mint egy gyerektábor, csak épp felnőtteknek. Ma úgy gondolom, azok is voltak. Hatalmas betonkolosszusok, aprócska szobákkal, hogy minél több dolgozó élvezhesse a magyar tenger örömeit, még ha az örömben ott a „mintha örökké szexuális életet élő” szobaszomszéd neszezése is. Házirend, fegyelem, fakultatív programok. (Hol vannak ma már az ilyen nyarak? Mikor semmi pénzből úgymond járt a pihenés?)

Egy program volt a fix: a napi háromszori étkezés. Persze akadt, aki nem kért ebből, de azokról megvolt a vélemény. Úgy emlékszem, ott hallottam először a fennhéjázó és az urizáló szavakat is: egy családra, akik a vendéglőbe jártak. De volt, akiket sajnáltunk. Akik a közös konyhában főztek napra nap. Az ebédlő általában egy nagy hodály volt, és két turnusban ment az étkeztetés. Késni nem volt ajánlatos, és szinte csak nekünk, gyerekeknek volt repeta. Ám ahogy visszaemlékszem, sosem preferáltam az üzemi kosztot, és csak azért jártunk oda lelkesen, mert csinos kiskatonák szolgáltak fel. Inkább a büfét preferáltuk, amit itt is kantinnak hívtunk, mint a laktanyában. Soha annyi csokit és jégkrémet nem zabáltunk össze, mint ezeken a balatoni nyarakon. Persze az esti bulik is innen, illetve a lengőteke mellől indultak, és a végük rendszerint szánalmas vonatozásba fulladt. A mai napig viszolygok a pocakos, meztelen felsőtestű férfiaktól, azt hiszem, ekkoriban ment el örökre a táncolástól is a kedvem. Mert akkoriban azt hittem, a tánc ez. És hogy ekképpen jó vége nem lehet.

Amúgy azért sem volt jó kimaradni a közös étkezésekből, mert másképp nehezebben ment az ismerkedés is. Az persze idegesítő volt, ami az összeültetésekkel ment, én valahogy mindig kis gyökerekkel kerültem egy asztalhoz. De gondolom, a gyerekek elosztása nem volt igazi szempont, inkább az volt a lényeg, hogy a felnőttek ne kerüljenek kínos helyzetekbe. Már a szobában ment a parázás az első vacsora előtt, hogy nehogy ezzel, nehogy azzal kerüljünk össze. Nem is a katonaságnál lennénk, ha nem lett volna meg itt is a hierarchia. Hiába kerültek le az egyenruhák, azért mindenki tudta, ki kicsoda. Nekem például előre szóltak, hogy az állandó hülye vicceimtől és tréfáimtól kiket kíméljek meg. Akkoriban persze nekem sejtelmem se volt ezekről a dolgokról, hát még arról, hogy mennyire fegyelmezni kellett magukat a szülőknek egy-egy ilyen nyaraláson. Nemrég kezembe került egy régi illemtankönyv, melyben külön fejezet szól a vállalati üdülőkben tanúsítani illő magatartásról. „Elmondjuk a látomásunkat – írják a szerzők –, látunk egy jóakaratú embert, amint a legnagyobb kánikulában, mialatt a többiek még a fejüket is alig dugják ki a Balatonból – ott görnyed a szobában, és egy levélre hullatja a verítékét, melyben a családodat figyelmezteti. A munkahelyedre szóló értesítést már leragasztotta.” Klassz lehet úgy nyaralni, hogy közben állandóan résen kell lenni. És hogy kötelező meghívni X.-et egy sörre, mert ha nem…

Zamárdi, 1958 - a háttérben Tihany, előtte a Tatra

Zamárdi, 1958 – a háttérben Tihany, előtte a Tatra

Fotó: Fortepan.hu

És az ismerkedő, illetve búcsúestet sem tanácsos kihagyni, nehogy antiszociálisnak nézzenek. Az ismerkedésit mindig is cikinek tartottuk, és nem csak a menetrendszerűen bekövetkező vonatozás miatt, ám a búcsúestet ki nem hagytuk volna, semmi pénzért. A Honvédségnél, Kenesén legalábbis mindig megadták a módját. Volt tombola (sosem nyertem), valamint lábszépségverseny, ahol csak és kizárólag kacska és szőrös lábú férfiak kerülhettek a dobogóra. Kifeszítettek egy nagy lepedőt, amögött kellett vonulni. Évről évre ugyanakkora nevetés kísérte a produkciót. Ám a fő szenzáció a koncert volt. A mai napig nem tudom elfelejteni, mikor Komár László érkezett közénk. Máig őrzöm a tőle kapott, dedikált képeslapot. Amikor a húgommal összeültünk megbeszélni az emlékeinket, ő is elsőként ezt hozta elő. Bepárásodott szemmel nézett rám: „Emlékszel a legjobb nyaralásra? Arra, amikor kaptam egy puszit Komártól?”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.