A főváros a nyilvánosság teljes kizárásával lesöpörte az asztalról a Bartók Béla úti kerékpársáv terveit

  • narancs.hu
  • 2016. július 8.

Lokál

A Magyar Kerékpárosklub közleménye. Hétfőn tiltakozó felvonulás.

Hetek óta zajlik a Bartók Béla úti villamossínek felújítása és a megállók akadálymentesítése, szélesítése. Ezzel egy időben kellene megvalósítani a fővárosi és 11. kerületi tervekben szereplő forgalomcsillapítást, ami a járdák kisebb bővítését, kerékpártárolók és utcabútorok elhelyezését, kerékpársávok felfestését jelenti. A főváros azonban a nyilvánosság teljes kizárásával lesöpörte korábbi terveit az asztalról, és a járdák szűkítése, valamint akár fák kivágásának árán is megtartaná a rég szükségtelenné vált állapotot. Emiatt rendezetlen maradna a parkolás, még többen kerékpároznának a járdán, és az utca felértékelődése is megállna.

A régóta várt átalakítás nem okozna hátrányt az autóval közlekedőknek, viszont több parkolóhelyet biztosítana, a boltok rakodóhelyeket kapnának, és megvédené a családokat a balesetveszélyes járdán kerékpározástól. Az út élhetőbbé tételével a főváros számításai szerint sem csökkenne az autóskapacitás, ami a 4-es metrónak, a fonódó villamosnak, a Móricz Zsigmond körtér lezárásának és a kelenföldi P+R parkolónak köszönhetően töredéke a korábbiaknak. Az út a gyakorlatban eddig is kétszer egysávosként működött, hiszen a külső sávot rakodó vagy parkoló autók, valamint kerékpározók foglalták el. A Szent Gellért téren jelenleg is egy sávon lehet a Bartók Béla útra kanyarodni, és északi irányba is egysávos utakba torkollik a forgalom.

false

Az út élhetőbbé tétele része Újbuda városfejlesztési koncepciójának, a kerület jelentős pénzt és energiát fordított már az utcára. A kerékpáros- és gyalogosközlekedés fejlesztése több bevételt hoz a kiskereskedőknek, vendéglátóhelyeknek, segíti a kulturális intézményeket.

Ezt a folyamatot akasztja meg a főváros.

A Bartók Béla út egyike Budapest legfontosabb kerékpáros útvonalának, melynek növekvő biciklisforgalma már most a Bajcsy-Zsilinszky útival vetekszik. Vonzó kerékpársávok nélkül azonban sokkal többen kerékpároznak a járdán, mint például a biciklisávokkal rendelkező Kiskörúton. A Kerékpárosklub mérése szerint a Bartók Béla úton biciklizők 12%-a teker a járdán, míg a Kiskörúton csak 2%. A főváros döntése veszélybe sodorja a Bartók Béla úton sétáló családokat, a lakókat, az éttermek és galériák vendégeit. Ahol kerékpársáv vezet az úton, ott a gyalog közlekedők nagyobb biztonságban vannak, hiszen vonzóbb a kijelölt sávban tekerni, mint a járdán.

A főváros döntése a törvényekkel, előírásokkal és a városvezetés saját céljaival is szembemegy. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 8. § 1. bekezdése kimondja: „a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek”. Jelen esetben nemcsak a kerékpáros-, hanem a gyalogosközlekedés feltételei sem teljesülnek kielégítően.

A gépjárműforgalom jelenlegi mértéke és megengedett sebessége alapján a műszaki előírások elválasztott kerékpáros infrastruktúrát (például kerékpársávot) írnak elő, hogy a kerékpáros-közlekedés törvényben előírt biztonságát szavatolni lehessen.

A kerékpársáv elvetése szembemegy a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, és a főpolgármester által aláírt Balázs Mór Terv elveivel és programjával is, mely 2030-ra 10%-os kerékpáros arányt írt elő Budapesten. A Bartók Béla úton és az ehhez hasonló főhálózati elemeken (pl. Üllői út) elmaradó fejlesztések hiányában nem tarthatók a célok.

A helyi kulturális és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub összefogásában biciklis felvonulás lesz az eredeti tervek megvalósításáért:

július 11-én 18 órakor a Gárdonyi téren lesz a gyülekező, ahová bicikli nélkül is várnak mindenkit

a szervezők. A felvonulás a Bartók Béla út–Műegyetem rakpart–Irinyi József utca–Karinthy Frigyes út–Bartók Béla út útvonalon rendőri biztosítással halad, és a Gárdonyi téren ér véget.

Figyelmébe ajánljuk