Oksana Sarkisova

  • Oksana Sarkisova

Oksana Sarkisova cikkei

„Legszívesebben az első szerelemről”

  • Oksana Sarkisova

Az idei fesztivál nyitófilmjének (Távol; 2022) fehérorosz rendezőjével beszélgettünk a pályájáról, a filmjéről és a dokumentumfilm-készítés mai útjairól, lehetőségeiről, de elkerülhetetlenül szóba került az ukrajnai háború is.

„Még mindig van remény”

  • Oksana Sarkisova

A koronavírus-járvány kitörése miatt lezárt Vuhanról szóló film, a 76 nap nyitja az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. A film kínai-amerikai rendezőjével a forgatás nehézségeiről, a hatósági akadályokról és a járvány, illetve a járványkezelés bemutathatóságáról beszélgettünk.

„Hazudtak nekünk”

  • Oksana Sarkisova
A Colectiv nevű bukaresti szórakozóhely több mint hatvan halálos áldozatot követelő tragédiája mélyen megrázta a román társadalmat, s tömegeket vitt az utcára 2015-ben – az erről készített film nyitja a fesztivált. A rendezővel korrupcióról, cinkosságról, fájdalomról és a változás lehetőségeiről beszélgettünk.

Egy felcser a Halál Háromszögében

  • Oksana Sarkisova
A korábban vizuális művészettel és videoinstallációval foglalkozó, ma Norvégiában élő iraki kurd alkotó Nincs hová bújnod című filmje egy Irakban drámai körülmények között ápolóként dolgozó férfi sorsát és munkáját követi nyomon öt teljes éven keresztül.

„Hallatni szerette volna a hangját”

  • Oksana Sarkisova
Az iráni alkotó együtt járja filmjével és hősnőjével a világot, remélvén, hogy az Iránban élő afganisztáni menekült lány története segíthet egyes embereknek életük megváltoztatásában. Szeretnének Afganisztánba is eljutni, de arra nincs esély, hogy elkészültének színhelyén, Iránban is bemutathassák munkájukat – mert ott a nők nem énekelhetnek.

„A szereplők személyes áldozatot vállalnak”

  • Oksana Sarkisova
Az idei fesztivál nyitófilmjének alkotójával Szíriáról, diktatúráról, barátságról és intimitásról beszélgettünk. A túl sok politikáról és a kevés emberségről. Tengernyi szenvedésről és a belátás reményéről. S szóba jött még az is, hogy elég-e annyi, ha bemutatunk Amerikának.

A cenzúra ösztönöz

  • Oksana Sarkisova
A Veszedelmes játékok című nyitófilm alkotójával a fehérorosz cenzúráról, a helyszíni forgatás nehézségeiről és a diktatúrában élők lehetőségeiről beszélgettünk.

Mit tehet egy film?

  • Oksana Sarkisova
Meggátolható-e pénzzel a romák hátrányos iskolai megkülönböztetése? - ezt próbálja kideríteni a fesztivál nyitóÞlmje, A mi iskolánk. A Máramaros megyei Magyarláposon forgatott mű társrendezője előítéletekről, elszalaszott lehetőségekről mesél.

Tom Cruise a szeméttelepen - Mai Iskander operatőr, rendező

  • Oksana Sarkisova
A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...

"A szereplőink választanak minket..." (Kim Longinotto dokumentumfilm-rendező)

  • Oksana Sarkisova
Filmjeinek fontos közös jegye: a markáns figurák kivételes bizalommal és őszinteséggel nyilvánulnak meg, bevonva a nézőt a történetükbe, amely mintha rendezői beavatkozás nélkül bontakozna ki. Ám az első benyomás félrevezető: ilyen erős személyesség csak akkor teremtődhet meg, ha a filmes közeli kapcsolatba kerül szereplőivel, jól ismeri gondjaikat és reményeiket.

Kövess minket: