VERZIÓ - Interjú

Egy felcser a Halál Háromszögében

Zaradasht Ahmed, a nyitófilm rendezője

  • Oksana Sarkisova
  • 2017. december 9.

Film

A korábban vizuális művészettel és videoinstallációval foglalkozó, ma Norvégiában élő iraki kurd alkotó Nincs hová bújnod című filmje egy Irakban drámai körülmények között ápolóként dolgozó férfi sorsát és munkáját követi nyomon öt teljes éven keresztül.

Magyar Narancs: Sikeres művészként miért fordult a dokumentumfilmezés felé?

Zaradasht Ahmed: 9/11 után sok külföldinek megváltozott az élete Európában, köztük az enyém is. Ekkor már nem volt elég a művészet mint kreatív kifejezésmód, nagyobb teret kerestem magamnak, és ezt a dokumentumfilmezéstől kaptam meg.

MN: A Nincs hová bújnod hosszú éveken át készült egy háború sújtotta régióban, ahol máig sem rendeződött a helyzet. Hogyan lehetett ezt megvalósítani?

ZA: Olyan filmet szerettem volna, amely valódi motivációra épül, eltérően attól, amit a fősodratú média nyújt az embereknek. Mondanom sem kell, háborús övezetben forgatni hatalmas kihívás. A helyzet kiszámíthatatlan, egyik napról a másikra változik. Bármi történhet, ami megakasztja vagy teljesen leállítja a munkát. Számtalan dolog alakulhatott volna rosszul. A biztonság természetesen örökös gond volt, ahogy a finanszírozás sem ment könnyen. A film készítése bővelkedett fordulatokban. Személy szerint az olyan dokumentumfilmeket szeretem, amelyek hosszú időtávot fognak át. Vannak témák, amelyek kifejtése több időt igényel, ezért nem kapkodhattam el. Egyes szereplők történetének megismerésére és megértésére hosszabb időt kell szánni. Mint a főzésnél: minél lassúbb, annál jobb. Ezért nevezem lassú főzésnek a filmet. Olyan történetet akartam elmondani Irakról, amelyet még soha nem mondtak el. A történet az ország középső részén , és egy brutális háború túléléséről szól. Egy háborúéról, amelyet nem kértek, de a nyakukba kaptak az emberek. Civil lakosok életét szerettem volna követni, miután az amerikaiak 2011 végén kivonultak Irakból. Rá akartam döbbenteni az embereket a háború brutalitására és következményeire, amelyeket a polgári lakosságnak kell elszenvednie. A terv Afganisztánban született meg 2008-ban. Hans Husum emberi jogi aktivista és frontsebész volt, én pedig helyi egészségügyiekkel és újságírókkal kerestem kapcsolatot, hogy első kézből származó informá­ciót gyűjtsek olyan területekről, ahová a médiának nem nagyon volt bejárása. Kezdetben kifejezetten a háborús helyszínekre fókuszáltunk. Két év múlva a fókusz áthelyeződött Irakra. 2010-ben találkoztam Nori Sharif ápolóval, aki Irak legveszélyesebb helyén, a „Halál Háromszögében” dolgozott, és rájöttem, hogy vele a főszerepben adott egy központi figurára épülő, nagyon intenzív film lehetősége.
A film tárgya így a háború és egy egyszerű család küzdelme a túlélésért.

MN: A felvételek jó részét maga Nori, a felcser készítette. Végül is kinek a filmje ez?

ZA: Nori sok fontos felvételt készített, de a rendezői kontroll az enyém volt. Fogalmazhatunk úgy, hogy a főszereplő kezébe adtam a történetet, de a filmkészítés a filmes kezében volt. Több mint 700 óra anyagom gyűlt össze, amelyet nagyon nehéz és összetett munka volt megvágni. Kategóriákra, majd azokon belül alosztályokra bontottuk az anyagot. De a legfontosabb a film univerzumának megteremtése volt. Ám végül is ez az ő története, aminek az ő nézőpontját kellett tükröznie.

MN: Eddig hogyan fogadta a filmet a közönség?

ZA: Általában pozitív volt a fogadtatás. Az egyik legnagyobb dicséretet egy nézőtől kaptuk, aki azt mondta, hogy a film megnézése után már jobban érti az Irakban folyó háborút. Másokat a menekültválság megértéséhez vitt közelebb. Miért hagyják el az emberek a hazájukat? Sokan nem értik, milyen kétségbeejtő helyzetek vezetnek el egy ilyen döntéshez. Bírálatot is kaptunk azoktól, akik Nori biztonságáért aggódtak, és veszélyesnek ítélték a háborús övezetben való forgatást.

(ford.: be)

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.