VERZIÓ - Interjú

Egy felcser a Halál Háromszögében

Zaradasht Ahmed, a nyitófilm rendezője

  • Oksana Sarkisova
  • 2017. december 9.

Film

A korábban vizuális művészettel és videoinstallációval foglalkozó, ma Norvégiában élő iraki kurd alkotó Nincs hová bújnod című filmje egy Irakban drámai körülmények között ápolóként dolgozó férfi sorsát és munkáját követi nyomon öt teljes éven keresztül.

Magyar Narancs: Sikeres művészként miért fordult a dokumentumfilmezés felé?

Zaradasht Ahmed: 9/11 után sok külföldinek megváltozott az élete Európában, köztük az enyém is. Ekkor már nem volt elég a művészet mint kreatív kifejezésmód, nagyobb teret kerestem magamnak, és ezt a dokumentumfilmezéstől kaptam meg.

MN: A Nincs hová bújnod hosszú éveken át készült egy háború sújtotta régióban, ahol máig sem rendeződött a helyzet. Hogyan lehetett ezt megvalósítani?

ZA: Olyan filmet szerettem volna, amely valódi motivációra épül, eltérően attól, amit a fősodratú média nyújt az embereknek. Mondanom sem kell, háborús övezetben forgatni hatalmas kihívás. A helyzet kiszámíthatatlan, egyik napról a másikra változik. Bármi történhet, ami megakasztja vagy teljesen leállítja a munkát. Számtalan dolog alakulhatott volna rosszul. A biztonság természetesen örökös gond volt, ahogy a finanszírozás sem ment könnyen. A film készítése bővelkedett fordulatokban. Személy szerint az olyan dokumentumfilmeket szeretem, amelyek hosszú időtávot fognak át. Vannak témák, amelyek kifejtése több időt igényel, ezért nem kapkodhattam el. Egyes szereplők történetének megismerésére és megértésére hosszabb időt kell szánni. Mint a főzésnél: minél lassúbb, annál jobb. Ezért nevezem lassú főzésnek a filmet. Olyan történetet akartam elmondani Irakról, amelyet még soha nem mondtak el. A történet az ország középső részén , és egy brutális háború túléléséről szól. Egy háborúéról, amelyet nem kértek, de a nyakukba kaptak az emberek. Civil lakosok életét szerettem volna követni, miután az amerikaiak 2011 végén kivonultak Irakból. Rá akartam döbbenteni az embereket a háború brutalitására és következményeire, amelyeket a polgári lakosságnak kell elszenvednie. A terv Afganisztánban született meg 2008-ban. Hans Husum emberi jogi aktivista és frontsebész volt, én pedig helyi egészségügyiekkel és újságírókkal kerestem kapcsolatot, hogy első kézből származó informá­ciót gyűjtsek olyan területekről, ahová a médiának nem nagyon volt bejárása. Kezdetben kifejezetten a háborús helyszínekre fókuszáltunk. Két év múlva a fókusz áthelyeződött Irakra. 2010-ben találkoztam Nori Sharif ápolóval, aki Irak legveszélyesebb helyén, a „Halál Háromszögében” dolgozott, és rájöttem, hogy vele a főszerepben adott egy központi figurára épülő, nagyon intenzív film lehetősége.
A film tárgya így a háború és egy egyszerű család küzdelme a túlélésért.

MN: A felvételek jó részét maga Nori, a felcser készítette. Végül is kinek a filmje ez?

ZA: Nori sok fontos felvételt készített, de a rendezői kontroll az enyém volt. Fogalmazhatunk úgy, hogy a főszereplő kezébe adtam a történetet, de a filmkészítés a filmes kezében volt. Több mint 700 óra anyagom gyűlt össze, amelyet nagyon nehéz és összetett munka volt megvágni. Kategóriákra, majd azokon belül alosztályokra bontottuk az anyagot. De a legfontosabb a film univerzumának megteremtése volt. Ám végül is ez az ő története, aminek az ő nézőpontját kellett tükröznie.

MN: Eddig hogyan fogadta a filmet a közönség?

ZA: Általában pozitív volt a fogadtatás. Az egyik legnagyobb dicséretet egy nézőtől kaptuk, aki azt mondta, hogy a film megnézése után már jobban érti az Irakban folyó háborút. Másokat a menekültválság megértéséhez vitt közelebb. Miért hagyják el az emberek a hazájukat? Sokan nem értik, milyen kétségbeejtő helyzetek vezetnek el egy ilyen döntéshez. Bírálatot is kaptunk azoktól, akik Nori biztonságáért aggódtak, és veszélyesnek ítélték a háborús övezetben való forgatást.

(ford.: be)

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.