VERZIÓ

A 13.

  • Oksana Sarkisova
  • 2016. december 3.

Film

Ebben az évben a fesztivál komoly erőpróbának néz elébe, vallott értékei veszélybe kerültek. A világban zajló háborúk és a gazdasági visszaesés Európa-szerte a populista retorikának kedvezett. A Brexit önbeteljesítő jóslata, aminek következményeit teljes egészében még nem érezzük és nem is látjuk át, aláássa az európai szolidaritást, a feltámadó nacionalizmus pedig nagy lendülettel keres magának külső és belső ellenséget. A hazájukban dúló háború és terror elől menekülők befogadására a mai napig nem született közös stratégiai terv. A Magyarországon a Verzió filmfesztivál előtt mindössze egy hónappal tartott népszavazásból az látszik, hogy az állampolgárok ugyan nem ülnek fel feltétlenül a gyűlöletkampánynak, ugyanakkor súlyos kétségeik vannak az új helyzetet illetően, amit a politikai erők ki is használnak az idegenektől való félelem aktiválására. Ezek a jelenségek nem korlátozódnak Magyarországra vagy Európára, a közelgő amerikai választások éppúgy próbára teszik a demokratikus értékeket. De lássuk, hogyan reagálnak a dokumentumfilmek az efféle kihívásokra!

Programunk – több mint 30 ország hatvannál is több dokumentumfilmje – bizonyítja, hogy a filmesek nem csupán vizuális művészek, hanem a társadalmi változásokért küzdő aktív állampolgárok is. Az idei programban találhatók olyan mesterien komponált filmek, amelyek esztétikai és erkölcsi értelemben foglalnak állást egy-egy fontos kérdésben. Hogyan reagálnak az emberek a határaikon épülő falakra? Hogyan veszélyeztetik a magánszférát az Európai Parlament által hozott adatkezelési törvények? Mik a politikai másként gondolkodás esélyei az illiberalizálódó rendszerekben? Kinek a múltértelmezését fogadjuk el, és milyen tanulság vonható le ebből? Mennyire tiszteljük vagy vetjük el a hagyományokat? A filmek nem adnak végleges választ a kérdésekre, hanem a nézőt késztetik arra, hogy tájékozódjanak e fontos témákról, gondolkodjanak el, és beszéljenek róluk.

Oksana Sarkisova

programigazgató

 

A bevezető teljes változata a fesztivál katalógusában olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.