VERZIÓ

A 13.

  • Oksana Sarkisova
  • 2016. december 3.

Film

Ebben az évben a fesztivál komoly erőpróbának néz elébe, vallott értékei veszélybe kerültek. A világban zajló háborúk és a gazdasági visszaesés Európa-szerte a populista retorikának kedvezett. A Brexit önbeteljesítő jóslata, aminek következményeit teljes egészében még nem érezzük és nem is látjuk át, aláássa az európai szolidaritást, a feltámadó nacionalizmus pedig nagy lendülettel keres magának külső és belső ellenséget. A hazájukban dúló háború és terror elől menekülők befogadására a mai napig nem született közös stratégiai terv. A Magyarországon a Verzió filmfesztivál előtt mindössze egy hónappal tartott népszavazásból az látszik, hogy az állampolgárok ugyan nem ülnek fel feltétlenül a gyűlöletkampánynak, ugyanakkor súlyos kétségeik vannak az új helyzetet illetően, amit a politikai erők ki is használnak az idegenektől való félelem aktiválására. Ezek a jelenségek nem korlátozódnak Magyarországra vagy Európára, a közelgő amerikai választások éppúgy próbára teszik a demokratikus értékeket. De lássuk, hogyan reagálnak a dokumentumfilmek az efféle kihívásokra!

Programunk – több mint 30 ország hatvannál is több dokumentumfilmje – bizonyítja, hogy a filmesek nem csupán vizuális művészek, hanem a társadalmi változásokért küzdő aktív állampolgárok is. Az idei programban találhatók olyan mesterien komponált filmek, amelyek esztétikai és erkölcsi értelemben foglalnak állást egy-egy fontos kérdésben. Hogyan reagálnak az emberek a határaikon épülő falakra? Hogyan veszélyeztetik a magánszférát az Európai Parlament által hozott adatkezelési törvények? Mik a politikai másként gondolkodás esélyei az illiberalizálódó rendszerekben? Kinek a múltértelmezését fogadjuk el, és milyen tanulság vonható le ebből? Mennyire tiszteljük vagy vetjük el a hagyományokat? A filmek nem adnak végleges választ a kérdésekre, hanem a nézőt késztetik arra, hogy tájékozódjanak e fontos témákról, gondolkodjanak el, és beszéljenek róluk.

Oksana Sarkisova

programigazgató

 

A bevezető teljes változata a fesztivál katalógusában olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.