VERZIÓ - Interjú

„Hallatni szerette volna a hangját”

Rokhsareh Ghaemmaghami filmrendező

  • Oksana Sarkisova
  • 2016. november 15.

Film

Az iráni alkotó együtt járja filmjével és hősnőjével a világot, remélvén, hogy az Iránban élő afganisztáni menekült lány története segíthet egyes embereknek életük megváltoztatásában. Szeretnének Afganisztánba is eljutni, de arra nincs esély, hogy elkészültének színhelyén, Iránban is bemutathassák munkájukat – mert ott a nők nem énekelhetnek.

Magyar Narancs: Mikor határoztad el, hogy filmet készítesz Sonitáról, a Teheránban élő afgán menekült lányról?

Rokhsareh Ghaemmaghami: Az unokatestvérem szociális munkás, egy gyermekmunkásokat és utcagyerekeket támogató nonprofit szervezetnél dolgozik, ahol Sonita is segítséget kapott. Az unokatestvérem kért meg, hogy keressem fel, hátha segíteni tudom a zenei álmai megvalósításában. Egy barátom vállalkozott a zenei alapképzésére. Az órák az én lakásomon voltak, így minden héten találkoztam Sonitával, és egyre többet tudtam meg az életéről, az álmairól, a nehézségeiről. Végül úgy döntöttem, hogy csinálok róla egy fimet.

MN: A filmnek nyitott a vége. Hogyan változtak menet közben a kezdeti elképzeléseid?

RG: A forgatás során jelentős változásokon ment át a tervem. Kezdetben a regisztrálatlan afgán bevándorlók és a gyermekmunka kérdései érdekeltek, és nem foglalkoztam a kényszerházasságokkal. Egy komor történetet akartam elmesélni az afgán tizenévesekről, akiknek minden reménye füstbe megy az áldatlan helyzetük miatt. Hontalanok, nincsenek papírjaik, és ez kirekeszti őket az iráni oktatásból, csak a gyermekmunka marad nekik. A vége pedig egy kényszerházasságokról szóló film lett.

MN: Könnyű volt rávenni Sonitát, hogy vegyen részt a projektben?

Rokhsareh Ghaemmaghami és Sonita Alizadeh

Rokhsareh és Sonita

Fotó: Getty Images

RG: Hallatni szerette volna a hangját, és én megadtam rá a lehetőséget, így benne akart lenni a filmben. Persze voltak hullámvölgyeink, és eltartott egy ideig, mire megnyílt és bízni kezdett bennem.

MN: Hogyan fogadta a család, hogy film készül Sonitáról?

RG: Eleinte aggódtak, különösen azért, hogy milyen színben fog feltűnni Sonita. Azt szerették volna, ha „erényes” képet mutat magáról, de apránként hozzám szoktak és megkedveltek.

MN: Milyen dilemmákat okozott neked, amikor a család úgy döntött, hogy pénzért kiházasítja Sonitát?

RG: Féltem, hogy ha beavatkozom, tönkreteszem a film témáját. Viszont furdalt volna a lelkiismeret, ha nem teszek semmit, hiszen pár ezer dollárral, ami nem egy óriási összeg, megváltoztathatnám Sonita életét. De az sem lett volna helyes, ha megmentőként lépek fel a saját filmemben, másfelől nem tudtam, hogyan őrizhetném meg a film hitelességét, ha nem szerepelek benne.

MN: Hogyan reagált a közönség a különböző országokban?

RG: Azt remélem, hogy Afganisztánban bemutathatják a filmet, de Iránban, ahol a nők nem énekelhetnek a nyilvánosság előtt, nem, mert énekesnő szerepel benne.

MN: Milyen fogadtatásban részesülnek az afgán menekültek Iránban? Van esélyük a társadalmi integrációra?

RG: Hárommillió afgán menekült van Iránban, legnagyobb részük a hazara kisebbség tagja, akiket síitaként kirekesztenek Afganisztánban. Iránban is diszkriminálják őket, nem integrálódnak a társadalomba, leginkább az alulfizetett nehéz fizikai munkák jutnak nekik. Mindig fennáll a deportálás veszélye, ezért nem panaszkodhatnak, ha rosszul fizetik őket, vagy meg sem kapják a bérüket.

MN: Sonitával együtt utaztok a filmmel, kampányolva a gyerme­kek és a nők jogaiért. Mennyire számít és mit érhet el egy dokumentumfilm?

RG: Nem változtathatja meg a világot, de egyes emberek életébe változást hozhat, és az ember tegye meg azt, amit tehet.

Névjegy

Rokhsareh Ghaemmaghami filmrendezést és animációt tanult a teheráni Művészeti Egyetemen. Az animációs dokumentumfilmről mint új kifejezési formáról írta a szakdolgozatát.

Eddig hat dokumentumfilmet rendezett, köztük a Cyanosis és a Going up the Stairs széles körű nemzetközi érdeklődést keltett. Már több mint húsz nemzetközi díja van. Legutóbbi munkája, a Sonita a legjobb dokumentumfilm közönségdíját nyerte az IDFA amszterdami filmfesztiválján.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.