Tom Cruise a szeméttelepen - Mai Iskander operatőr, rendező

  • Oksana Sarkisova
  • 2010. október 28.

Film

A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...
A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...

Magyar Narancs: Hogyan jutott el a rendezéshez?

Mai Iskander: Egyszerűen elindultam egy úton, amelynek egy állomása volt ez a film. Az operatőri munka nagyon megterhelő tud lenni, de fogalmam sem volt, mennyi odaadás és kitartás kell a rendezéshez.

MN: Hogyan találta meg a témát?

MI: A szeméthegyen túl három kamasz fiú felnőtté válási története, akik a világ legnagyobb szeméttelepén nőttek fel Kairó mellett. Tíz éve jártam ott először, és rögtön megértettem, miért nevezik "Dante poklának". Ez egy nagy falu, ahol 60 ezer ember él; ők a zaballinok. A három emelet magas szeméthegyek beláthatatlan labirintust alkotnak, szűk utcákkal. Ebben a mocsokban, bűzben, nyomorban laknak az állandóan dolgozó műanyag-granulátorok, ruhadarálók és papírprések zajában. A lakónegyedekből begyűjtött szemét 80 százalékát újrahasznosítják. Gyorsan befogadtak ebbe az elevenen nyüzsgő és meglepően vidám közösségbe, s a velük töltött idő nagy hatással volt rám: megváltoztatta a nézeteimet a családról, a közösségről, az életképességről és a fenntarthatóságról. Kezdetben borzalmasnak tűnt a szeméttelep, de jobban megismerve már egy közösség lakóhelyét láttam benne, amely csodálatra méltó és megőrzendő. Évekkel később épp akkor tértem vissza, amikor újrahasznosító iskolát nyitottak a közelben, azzal a célkitűzéssel, hogy az évszázados tevékenységeik alapján 21. századi zöldfoglalkoztatást teremtsenek. Az iskola beindítása egybeesett a multinacionális hulladékkezelő cégek kairói megjelenésével, ami veszélyt jelentett a munkájukra és a hagyományaikra. Filmesként azonnal megláttam a lehetőséget ebben a Dávid és Góliát történetben, mégis az iskola tizenéves diákjainak személyes sorsa fogott meg, akik szeretnének tanulni, fejlődni és szorgalommal, kitartással boldogulni az életben. Persze aggasztotta őket, hogy veszélyben van a közösségük, az életformájuk, de ugyanazok a dolgok foglalkoztatták őket, mint általában a tinédzsereket: a külsejük, a divat, a popzene, az a vágy, hogy menők és népszerűek legyenek. Idővel egyre közelebb éreztem magamhoz őket, és ezt az élményt szerettem volna megosztani másokkal is egy dokumentumfilm formájában. A szeméttelep és az újrahasznosítás csak a hátterét adja az egyiptomi fiatalemberek történetének.

MN: Hogyan sikerült megnyernie a főszereplők bizalmát?

MI: A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy megszokják a kamerát. Több mint 250 órát forgattam róluk, és eleinte nem értették, pontosan mit is filmezek, ezért adtam egy videokamerát az iskola diákjainak, hogy személyes tapasztalatot szerezzenek és szerzőivé válhassanak a saját történetüknek. Végül négy percet vettem bele a filmbe az általuk forgatott anyagból.

MN: Hogyan alakult a főhősök, Osama, Adham és Nabil sorsa?

MI: Akkor kezdtem el forgatni, amikor 2005-ben önkéntesként tanítottam az iskolában. Egyik nap magammal vittem a kamerát és felvettem, ahogy egy falfestményen dolgoznak. Eredetileg nekik akartam ajándékozni a megvágott filmet. Osama azzal ugratta a barátait, hogy egy külföldi stáb filmet forgat róla. Az ismerősei elnevezték őt Tommy Cruise-nak, nekem pedig meglett az első főszereplőm. A négy év során többször is visszamentem a szeméttelepre, így követni tudtam, ahogy a fiúk fiatalemberek lesznek. Az utóbbi években a nagy cégek megjelenése megnehezítette a megélhetésüket. Nabil már alig talál valamit Kairó utcáin. Osama kilépett a multitól, mert nagyon rosszul fizetett; most otthon segít, és új állást keres. Adham tanulni szeretne, hogy egyszer saját hulladékhasznosító üzeme lehessen.

MN: Van jövője a zaballinoknak a globalizált világban?

MI: 'k is felismerték, hogy a jövőjük érdekében modernizálódniuk kell. Egyfelől a gyerekek írni-olvasni és számítógépezni tanulnak. Másfelől arra biztatják a kairói lakosságot, hogy szelektíven gyűjtsék a szemetet, ami megkönnyíti a munkájukat és ösztönzi az újrahasznosítást.

Jegyzet a filmről mellékletünk VI. oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.