Tom Cruise a szeméttelepen - Mai Iskander operatőr, rendező

  • Oksana Sarkisova
  • 2010. október 28.

Film

A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...
A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...

Magyar Narancs: Hogyan jutott el a rendezéshez?

Mai Iskander: Egyszerűen elindultam egy úton, amelynek egy állomása volt ez a film. Az operatőri munka nagyon megterhelő tud lenni, de fogalmam sem volt, mennyi odaadás és kitartás kell a rendezéshez.

MN: Hogyan találta meg a témát?

MI: A szeméthegyen túl három kamasz fiú felnőtté válási története, akik a világ legnagyobb szeméttelepén nőttek fel Kairó mellett. Tíz éve jártam ott először, és rögtön megértettem, miért nevezik "Dante poklának". Ez egy nagy falu, ahol 60 ezer ember él; ők a zaballinok. A három emelet magas szeméthegyek beláthatatlan labirintust alkotnak, szűk utcákkal. Ebben a mocsokban, bűzben, nyomorban laknak az állandóan dolgozó műanyag-granulátorok, ruhadarálók és papírprések zajában. A lakónegyedekből begyűjtött szemét 80 százalékát újrahasznosítják. Gyorsan befogadtak ebbe az elevenen nyüzsgő és meglepően vidám közösségbe, s a velük töltött idő nagy hatással volt rám: megváltoztatta a nézeteimet a családról, a közösségről, az életképességről és a fenntarthatóságról. Kezdetben borzalmasnak tűnt a szeméttelep, de jobban megismerve már egy közösség lakóhelyét láttam benne, amely csodálatra méltó és megőrzendő. Évekkel később épp akkor tértem vissza, amikor újrahasznosító iskolát nyitottak a közelben, azzal a célkitűzéssel, hogy az évszázados tevékenységeik alapján 21. századi zöldfoglalkoztatást teremtsenek. Az iskola beindítása egybeesett a multinacionális hulladékkezelő cégek kairói megjelenésével, ami veszélyt jelentett a munkájukra és a hagyományaikra. Filmesként azonnal megláttam a lehetőséget ebben a Dávid és Góliát történetben, mégis az iskola tizenéves diákjainak személyes sorsa fogott meg, akik szeretnének tanulni, fejlődni és szorgalommal, kitartással boldogulni az életben. Persze aggasztotta őket, hogy veszélyben van a közösségük, az életformájuk, de ugyanazok a dolgok foglalkoztatták őket, mint általában a tinédzsereket: a külsejük, a divat, a popzene, az a vágy, hogy menők és népszerűek legyenek. Idővel egyre közelebb éreztem magamhoz őket, és ezt az élményt szerettem volna megosztani másokkal is egy dokumentumfilm formájában. A szeméttelep és az újrahasznosítás csak a hátterét adja az egyiptomi fiatalemberek történetének.

MN: Hogyan sikerült megnyernie a főszereplők bizalmát?

MI: A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy megszokják a kamerát. Több mint 250 órát forgattam róluk, és eleinte nem értették, pontosan mit is filmezek, ezért adtam egy videokamerát az iskola diákjainak, hogy személyes tapasztalatot szerezzenek és szerzőivé válhassanak a saját történetüknek. Végül négy percet vettem bele a filmbe az általuk forgatott anyagból.

MN: Hogyan alakult a főhősök, Osama, Adham és Nabil sorsa?

MI: Akkor kezdtem el forgatni, amikor 2005-ben önkéntesként tanítottam az iskolában. Egyik nap magammal vittem a kamerát és felvettem, ahogy egy falfestményen dolgoznak. Eredetileg nekik akartam ajándékozni a megvágott filmet. Osama azzal ugratta a barátait, hogy egy külföldi stáb filmet forgat róla. Az ismerősei elnevezték őt Tommy Cruise-nak, nekem pedig meglett az első főszereplőm. A négy év során többször is visszamentem a szeméttelepre, így követni tudtam, ahogy a fiúk fiatalemberek lesznek. Az utóbbi években a nagy cégek megjelenése megnehezítette a megélhetésüket. Nabil már alig talál valamit Kairó utcáin. Osama kilépett a multitól, mert nagyon rosszul fizetett; most otthon segít, és új állást keres. Adham tanulni szeretne, hogy egyszer saját hulladékhasznosító üzeme lehessen.

MN: Van jövője a zaballinoknak a globalizált világban?

MI: 'k is felismerték, hogy a jövőjük érdekében modernizálódniuk kell. Egyfelől a gyerekek írni-olvasni és számítógépezni tanulnak. Másfelől arra biztatják a kairói lakosságot, hogy szelektíven gyűjtsék a szemetet, ami megkönnyíti a munkájukat és ösztönzi az újrahasznosítást.

Jegyzet a filmről mellékletünk VI. oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”