Tom Cruise a szeméttelepen - Mai Iskander operatőr, rendező

  • Oksana Sarkisova
  • 2010. október 28.

Film

A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...
A fesztivál nagy hatású nyitófilmjének (A szeméthegyen túl) alkotója nem ma kezdte a pályát, operatőrként vagy segédoperatőrként számos dokumentum- és játékfilmet jegyez. Olyan neves filmesekkel volt alkalma együtt dolgozni, mint Miroslav Ondrícek, Tami Reiker, Edet Belzberg vagy Albert Maysles...

Magyar Narancs: Hogyan jutott el a rendezéshez?

Mai Iskander: Egyszerűen elindultam egy úton, amelynek egy állomása volt ez a film. Az operatőri munka nagyon megterhelő tud lenni, de fogalmam sem volt, mennyi odaadás és kitartás kell a rendezéshez.

MN: Hogyan találta meg a témát?

MI: A szeméthegyen túl három kamasz fiú felnőtté válási története, akik a világ legnagyobb szeméttelepén nőttek fel Kairó mellett. Tíz éve jártam ott először, és rögtön megértettem, miért nevezik "Dante poklának". Ez egy nagy falu, ahol 60 ezer ember él; ők a zaballinok. A három emelet magas szeméthegyek beláthatatlan labirintust alkotnak, szűk utcákkal. Ebben a mocsokban, bűzben, nyomorban laknak az állandóan dolgozó műanyag-granulátorok, ruhadarálók és papírprések zajában. A lakónegyedekből begyűjtött szemét 80 százalékát újrahasznosítják. Gyorsan befogadtak ebbe az elevenen nyüzsgő és meglepően vidám közösségbe, s a velük töltött idő nagy hatással volt rám: megváltoztatta a nézeteimet a családról, a közösségről, az életképességről és a fenntarthatóságról. Kezdetben borzalmasnak tűnt a szeméttelep, de jobban megismerve már egy közösség lakóhelyét láttam benne, amely csodálatra méltó és megőrzendő. Évekkel később épp akkor tértem vissza, amikor újrahasznosító iskolát nyitottak a közelben, azzal a célkitűzéssel, hogy az évszázados tevékenységeik alapján 21. századi zöldfoglalkoztatást teremtsenek. Az iskola beindítása egybeesett a multinacionális hulladékkezelő cégek kairói megjelenésével, ami veszélyt jelentett a munkájukra és a hagyományaikra. Filmesként azonnal megláttam a lehetőséget ebben a Dávid és Góliát történetben, mégis az iskola tizenéves diákjainak személyes sorsa fogott meg, akik szeretnének tanulni, fejlődni és szorgalommal, kitartással boldogulni az életben. Persze aggasztotta őket, hogy veszélyben van a közösségük, az életformájuk, de ugyanazok a dolgok foglalkoztatták őket, mint általában a tinédzsereket: a külsejük, a divat, a popzene, az a vágy, hogy menők és népszerűek legyenek. Idővel egyre közelebb éreztem magamhoz őket, és ezt az élményt szerettem volna megosztani másokkal is egy dokumentumfilm formájában. A szeméttelep és az újrahasznosítás csak a hátterét adja az egyiptomi fiatalemberek történetének.

MN: Hogyan sikerült megnyernie a főszereplők bizalmát?

MI: A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy megszokják a kamerát. Több mint 250 órát forgattam róluk, és eleinte nem értették, pontosan mit is filmezek, ezért adtam egy videokamerát az iskola diákjainak, hogy személyes tapasztalatot szerezzenek és szerzőivé válhassanak a saját történetüknek. Végül négy percet vettem bele a filmbe az általuk forgatott anyagból.

MN: Hogyan alakult a főhősök, Osama, Adham és Nabil sorsa?

MI: Akkor kezdtem el forgatni, amikor 2005-ben önkéntesként tanítottam az iskolában. Egyik nap magammal vittem a kamerát és felvettem, ahogy egy falfestményen dolgoznak. Eredetileg nekik akartam ajándékozni a megvágott filmet. Osama azzal ugratta a barátait, hogy egy külföldi stáb filmet forgat róla. Az ismerősei elnevezték őt Tommy Cruise-nak, nekem pedig meglett az első főszereplőm. A négy év során többször is visszamentem a szeméttelepre, így követni tudtam, ahogy a fiúk fiatalemberek lesznek. Az utóbbi években a nagy cégek megjelenése megnehezítette a megélhetésüket. Nabil már alig talál valamit Kairó utcáin. Osama kilépett a multitól, mert nagyon rosszul fizetett; most otthon segít, és új állást keres. Adham tanulni szeretne, hogy egyszer saját hulladékhasznosító üzeme lehessen.

MN: Van jövője a zaballinoknak a globalizált világban?

MI: 'k is felismerték, hogy a jövőjük érdekében modernizálódniuk kell. Egyfelől a gyerekek írni-olvasni és számítógépezni tanulnak. Másfelől arra biztatják a kairói lakosságot, hogy szelektíven gyűjtsék a szemetet, ami megkönnyíti a munkájukat és ösztönzi az újrahasznosítást.

Jegyzet a filmről mellékletünk VI. oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."