Választások, tömegtüntetések, performansz egy székesegyházban Moszkva közepén, majd a Pussy Riot művészkollektíva meghurcoltatása - ezek vitték hírét Oroszországnak az utóbbi időben.
A "Fókuszban Oroszország" című program orosz, lengyel, magyar és holland filmjei a mai Oroszország sürgetőbb problémáit és időszerűbb kérdéseit tárgyalják, s egy szeizmográf pontosságával fogják be és közvetítik az orosz emberek hangulatát, gondolatait és tetteit - éljenek akár a fővárosban, akár vidéken, tartozzanak bármelyik társadalmi osztályhoz és valljanak bármilyen politikai nézetet, legyenek ambiciózusak és sikeresek vagy marginalizáltak és kudarcra ítéltek.
Az első filmes Ljubov Arkusz döbbenetes Anton itt van c. munkája négy év történetét meséli el, amit a rendező egy autista tinédzser mellett töltött. Az utolsó szovjet generáció 1984-es születésű fiatalokkal készített - hétéves koruktól hétévente ismétlődő - interjúkkal fest fel egy izgalmas filmes freskót a tipikus posztszovjet problémákkal küszködő korosztályról. Ugyancsak mozaikjellegű film a Távozz, tél!, mely a 2011. decemberi - tisztességes választásokat követelő - moszkvai tüntetők jövőbe vetett hitét kutatja. Andrej Grazsev Holnap című művében a törvényesség határán át- meg áttáncoló Vojna (Háború) nevű művészcsoporttal ismerkedhetünk meg, s találkozhatunk még személyesebb hangvételű munkákkal is, mint például a kadétiskolai növendékekről szóló Nyárutó. Papp Gábor Zsigmond saját gyerekkori emlékeinek fénytörésében szintén személyes történetet mond el a generációs választások, a késő szocializmus és a posztszovjet átmenet kérdéseit boncolgató dolgozatában, A szovjet levelezőpajtásban. A fővárostól messze, a távoli vidéken játszódik a holland A mi újságunk, amelyben egy ambiciózus újságíró saját lapot indít.
E dokumentumfilmek amellett, hogy testközeli, kézzelfogható, élő emberekké teszik szereplőiket, még páratlan bepillantást is nyújtanak az orosz mindennapokba.