Verzió

Közelről

A "Fókuszban Oroszország" című válogatás

  • Oksana Sarkisova
  • 2012. december 1.

Film

Választások, tömegtüntetések, performansz egy székesegyházban Moszkva közepén, majd a Pussy Riot művészkollektíva meghurcoltatása - ezek vitték hírét Oroszországnak az utóbbi időben.

A "Fókuszban Oroszország" című program orosz, lengyel, magyar és holland filmjei a mai Oroszország sürgetőbb problémáit és időszerűbb kérdéseit tárgyalják, s egy szeizmográf pontosságával fogják be és közvetítik az orosz emberek hangulatát, gondolatait és tetteit - éljenek akár a fővárosban, akár vidéken, tartozzanak bármelyik társadalmi osztályhoz és valljanak bármilyen politikai nézetet, legyenek ambiciózusak és sikeresek vagy marginalizáltak és kudarcra ítéltek.

Az első filmes Ljubov Arkusz döbbenetes Anton itt van c. munkája négy év történetét meséli el, amit a rendező egy autista tinédzser mellett töltött. Az utolsó szovjet generáció 1984-es születésű fiatalokkal készített - hétéves koruktól hétévente ismétlődő - interjúkkal fest fel egy izgalmas filmes freskót a tipikus posztszovjet problémákkal küszködő korosztályról. Ugyancsak mozaikjellegű film a Távozz, tél!, mely a 2011. decemberi - tisztességes választásokat követelő - moszkvai tüntetők jövőbe vetett hitét kutatja. Andrej Grazsev Holnap című művében a törvényesség határán át- meg áttáncoló Vojna (Háború) nevű művészcsoporttal ismerkedhetünk meg, s találkozhatunk még személyesebb hangvételű munkákkal is, mint például a kadétiskolai növendékekről szóló Nyárutó. Papp Gábor Zsigmond saját gyerekkori emlékeinek fénytörésében szintén személyes történetet mond el a generációs választások, a késő szocializmus és a posztszovjet átmenet kérdéseit boncolgató dolgozatában, A szovjet levelezőpajtásban. A fővárostól messze, a távoli vidéken játszódik a holland A mi újságunk, amelyben egy ambiciózus újságíró saját lapot indít.

E dokumentumfilmek amellett, hogy testközeli, kézzelfogható, élő emberekké teszik szereplőiket, még páratlan bepillantást is nyújtanak az orosz mindennapokba.


Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.