Verzió

Közelről

A "Fókuszban Oroszország" című válogatás

  • Oksana Sarkisova
  • 2012. december 1.

Film

Választások, tömegtüntetések, performansz egy székesegyházban Moszkva közepén, majd a Pussy Riot művészkollektíva meghurcoltatása - ezek vitték hírét Oroszországnak az utóbbi időben.

A "Fókuszban Oroszország" című program orosz, lengyel, magyar és holland filmjei a mai Oroszország sürgetőbb problémáit és időszerűbb kérdéseit tárgyalják, s egy szeizmográf pontosságával fogják be és közvetítik az orosz emberek hangulatát, gondolatait és tetteit - éljenek akár a fővárosban, akár vidéken, tartozzanak bármelyik társadalmi osztályhoz és valljanak bármilyen politikai nézetet, legyenek ambiciózusak és sikeresek vagy marginalizáltak és kudarcra ítéltek.

Az első filmes Ljubov Arkusz döbbenetes Anton itt van c. munkája négy év történetét meséli el, amit a rendező egy autista tinédzser mellett töltött. Az utolsó szovjet generáció 1984-es születésű fiatalokkal készített - hétéves koruktól hétévente ismétlődő - interjúkkal fest fel egy izgalmas filmes freskót a tipikus posztszovjet problémákkal küszködő korosztályról. Ugyancsak mozaikjellegű film a Távozz, tél!, mely a 2011. decemberi - tisztességes választásokat követelő - moszkvai tüntetők jövőbe vetett hitét kutatja. Andrej Grazsev Holnap című művében a törvényesség határán át- meg áttáncoló Vojna (Háború) nevű művészcsoporttal ismerkedhetünk meg, s találkozhatunk még személyesebb hangvételű munkákkal is, mint például a kadétiskolai növendékekről szóló Nyárutó. Papp Gábor Zsigmond saját gyerekkori emlékeinek fénytörésében szintén személyes történetet mond el a generációs választások, a késő szocializmus és a posztszovjet átmenet kérdéseit boncolgató dolgozatában, A szovjet levelezőpajtásban. A fővárostól messze, a távoli vidéken játszódik a holland A mi újságunk, amelyben egy ambiciózus újságíró saját lapot indít.

E dokumentumfilmek amellett, hogy testközeli, kézzelfogható, élő emberekké teszik szereplőiket, még páratlan bepillantást is nyújtanak az orosz mindennapokba.


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.