tévésmaci - A sül majom

  • .
  • 2008. január 10.

Trafik

Úgy vélem, majomügyekben megmondani, hogy mi legyen, talán az egyik legfeleslegesebb dolog a világon. Õszintén szólva a helyet is szívesen szánnám másra, leginkább valami kis marháskodásra, ám sajnos a tévésmaciság kötelez - legalábbis engemet, ezért a részletek többségétől megkímélném kegyedéket, ha már a rettenetes tévéműsortól nem tudom (gondolom, nem is hagynák magukat).

Úgy vélem, majomügyekben megmondani, hogy mi legyen, talán az egyik legfeleslegesebb dolog a világon. Õszintén szólva a helyet is szívesen szánnám másra, leginkább valami kis marháskodásra, ám sajnos a tévésmaciság kötelez - legalábbis engemet, ezért a részletek többségétől megkímélném kegyedéket, ha már a rettenetes tévéműsortól nem tudom (gondolom, nem is hagynák magukat). No, arról van szó, hogy az igazság nevében: bemondta a tévé (ha jól számoltam, kétszer is), hogy a Daktari c. sorozatban Csitának hívták a majmot. A tévé ezek szerint önmagát sem ismeri (én is letagadnám magamat a helyében). Lévén nevezett sorozatban a majmot Dzsudinak hívták, s szerepelt benne egy Klerensz nevű kancsal oroszlán is (utóbbi nyilván csak mellékkörülmény). Viszontag a híres vízicsoda főszerepelte tarzanos filmekben kétségkívül szerepelt egy Csita nevű csimpánz. Ennyit a kötelességről, jöjjön a szórakozás!

Pénteken (11-én) este fél nyolckor a Duna tévé leadja Wim Wenders 2005-ös filmjét, az a címe, hogy Kívül tágasabb - ilyen nagyon amerikai képekből szőtt rongyszőnyeg az. Lehet, hogy ezredszer is megnézem 23.35-kor a Tökéletes másolatot a tv2-n, de nem biztos. Ha még fönn lesznek, negyed egykor Válás olasz módra (1962) az m1-en, Mastroianni és a többiek.

Szombaton reggel egy mesejáték fél kilenckor az m1-en: Mikkamakka, gyere haza! A délutánt tölthetjük éppenséggel az MGM-en, bár nyilván A hét mesterlövész (13.10) már mindenkinek a könyökin jön ki, rögtön utána (15.20) Estély habfürdővel és Peter Sellersszel nekem dettó könyök. Este, 23.45-kor az m2-n: Köszöntjük Szarajevóban!, angol-amerikai műmozi 1997-ből. A műizé abból is látszik, hogy nem esznek benne burekot a Ferhadíján, és Kiseljak ásványvízre sem emlékszem belőle.

Vasárnap 19.15-kor a Spektrumon Elárvult medvebocsok, kézcsókom a gyerekért. Mert aztán az m1-en nyolckor Veszélyes kölykök, ami azért még Michelle Pfeiffertől is nagyon ciki, de én bírtam a főcímdalát. És különben sincs semmi egész nap.

Hétfőn én biztos nem akarok hajba kapni a rajongókkal, hát szólok, hogy 22.05-kor a ViaSat3-on Jackie Brown lesz. De én már kilenckor sem nézem meg a Filmmúzeumon nyolcvanadszor az Öldöklő angyalt. Szerencsére Bu–uelnek kevesebb rajongója lehet, mint Tarantinónak (egyszer valaki megszámolta: 4).

Kedden este negyed tizenegykor az MGM-en egy kis horrorisztikus vérfürdő, de inkább tenger a korai Sissy Spacekkel, asszem, Brian de Palma rendezte, az a címe, hogy Carrie, szerepel benne egy vödör piros festék is. Én megértem, ha tizenegykor átkapcsolnak erről az ősöreg rettenetről, mert ekkor a Dunán leúszik újra A madárijesztő, Gene Hackman és Al Pacino 1973-as nekiveselkedése. Az orcám leszakad, tiszta panoptikum ez a nap is. Úgyhogy énnekem elegem is van, szerdán, csütörtökön még a rádióújságot sem érdemes kinyitni. Annyit ugyan még megjegyzek, hogy keddenként egy darabig megint lesz Maffiózók az RTL Klubon, ahogy mondják, "új részekkel". De ezért tévét tartani valószínűleg marhaság. És egyáltalán: ne tévézzenek! Minek?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."