Samet szemért - Serdar Akar, Sadullah Sentürk: Farkasok völgye: Irak (film)

  • - ts -
  • 2006. december 7.

Zene

A filmhez kapcsolható világbotrány nyilvánvaló píár, tárgyalásától eltekintünk.

A török filmkészítés eddig már számos kellemes epizódot szerzett az elvetemültebb mozizóknak és a (különböző, általában közszolgálati) tévécsatornák csütörtök éjfél környéki műsorsávja némileg perverz látogatóinak. Ám félholdas nemeseink, szakítva az ebbéli hagyományokkal, most a szélesebb fogyasztói rétegekhez kívánnak fordulni, khm, fontos ügyben. Tudniillik még sincs az teljesen rendben, amit az amerikai felszabadítók Irakban művelnek. De hogyan lehet a legtöbb embert megszólítani? Mindenkit, bárkit? Hát Hollywood nyelvén! Sőt, a hollywoodi szlengben, a helyi söpredék (Rambo, Rocky és láncfűrészes társaik) nyelvén! Mert azt mindenki érti. Ha mégis lenne olyan hülye, aki nem, annak lökünk szamárvezetőt a nemzetközi tabloid média szikrázóan színes világából (például: pórázos rabbal pózoló am. katonanő). És akkor majd elmondtuk hát mindenkinek, hogy mi bánt.

Konkrétan az bánt, hogy az amerikai megszállók (szoros szövetségben a fehér köpenyes izraeli szervkufárokkal - ez mintha régről is és máshonnan is meglenne) nagyon szemetek, s nem csak az ellenségeikkel, de a szövetségeseikkel is.

Mármost, a moziban különösen, de bárhol teljességgel elfogadható egy ilyes közlés - kivált kellőképpen argumentálva; a világ, a történelem, én, te, bárki pedig vélhetően képes eldönteni, mekkora hitelt adjon neki, passz. Mint ahogy azt is, hogy mekkora hitelt adjon Rambónak, Conannak, a barbárnak vagy Barbarellának. Úgyhogy túl sok megbeszélnivalónk aligha lehet a Farkasok völgye: Irak című filmről. Ám filmkritikai rovatban fellépve azt mégis kénytelenek vagyunk eldönteni, hogy vajh az amerikaiak csinálnak-é jobb Rambót vagy a törökök? Szerintem is. Pedig az is milyen tré volt! Akkor ez? Képzelhetik.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.