Pride-szervezők: Nem hagyjuk, hogy betiltsák Magyarország legnagyobb, minden évben megrendezett emberi jogi tüntetését!

  • narancs.hu
  • 2025. február 23.

Belpol

Amikor emberek megélhetése van veszélyben, nem azon kellene dolgozni, hogyan lehet csorbítani a magyar emberek szabadságjogait.

Közleményt adott ki a Budapest Pride csapata. „Már nagyban szervezzük a jubileumi 30. Budapest Pride Felvonulást, amely talán még sosem volt olyan fontos, mint most. Még a jelenlegi, alapjogokat sok helyen csorbító Alaptörvény is szigorúan védi a gyülekezés és a szabad véleménynyilvánítás szabadságát.

Egy ország szabadságát nem az mutatja, hogy a kormánynak tetsző véleményeket szabadon ki lehet-e mondani.

Az LMBTQ-közösség évek óta a kormánypártok célpontja, ezért éppen az olyan megmozdulások, mint a Pride felvonulás, jelzik, hogy a hatalom el akarja-e hallgattatni azokat, akik másként gondolkodnak.

Az LMBTQ-közösség politikai célokra való felhasználása olcsó színjáték. Mi nem leszünk senkinek a bűnbakja. Akik Magyarországon Pride-ot szerveznek, vagy bármilyen módon kiállnak önmagukért és egymásért, azok hazaszerető, elhivatott és kitartó állampolgárok, akik mindenáron jobbá akarják tenni a saját hazájukat. 

Amikor számtalan ember mindennapi megélhetése van veszélyben, amikor családok nem tudnak fűteni vagy kabátot venni a gyerekeiknek, amikor azon megy a hóvégi tanakodás, hogy ebédre vagy villanyszámlára menjenek az utolsó forintok, a kormány feladata ezeknek a problémák orvoslása lenne, nem azt kellene tervezgetni, hogy miként lehetne tovább csorbítani a magyar emberek szabadságjogait.

 
A Budapest Pride 2023-ban
Fotó: Palágyi Barbara
 

Az idei, 30. Budapest Pride Közösségi Fesztivál és Felvonulás szlogenje úgy szól, hogy Itt(hon) vagyunk. Ezerféleképpen próbálták már az LMBTQ-közösség tagjait elhallgattatni, láthatatlanná tenni, megfélemlíteni, kiírni a történelemből, vagy egyenesen eltörölni a Föld színéről. Az elnyomó erőknek ez sosem sikerült. Az LMBTQ-közösség létezése egyidős az emberiséggel: régebb óta itt vagyunk, és sokkal tovább itt leszünk, mint a kirekesztéssel kampányoló öltönyös politikusok. 

Számtalanszor megpróbálták betiltani a felvonulásunkat, mindegyik alkalommal eredménytelenül. Most sem fog nekik sikerülni. Hiszen a Pride egy tüntetés: ha kell, akkor húsz, ha kell, akkor több tízezer emberrel, de meg fog valósulni. Nemcsak a Budapest Pride Felvonulásért, nemcsak az LMBTQ-közösségért, hanem minden magyar emberért küzdünk, hogy mindenki szabadon tüntethessen, véleményt nyilváníthasson és kiállhasson magáért!” – zárul a közlemény. A Budapest Pride szervezői hozzáteszik, hogy várják a támogatók és szimpatizánsok csatlakozását, akik anyagi támogatással itt tudják segíteni a minden magyar ember szabadságjogaiért folytatott küzdelmüket.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.