Könyv

Deres Kornélia: Bábhasadás

  • - svébis -
  • 2017. november 12.

Könyv

Lassan, de biztosan szívódnak fel a személyiségek a kortárs lírában. Ugyanazok a témák, ugyanazok a költői képek ismétlődnek kötetről kötetre, költőről költőre. „[Ú]j ez a század” – írja Deres Kornélia a Felhőkből gázálarcot (Rajna) című versben, ám lírája a régi.

A Bábhasadás a költő második verseskötete, s mint ilyen, sok múlik rajta: nemcsak mert az első, a Szőrapa hat évvel ezelőtt jelent meg, de azért is, mert míg az első kötetnek sok hibát el lehet nézni, a másodiknak már egyértelműen pozicionálnia kell szerzőjét. Ám már ezen a szinten is gondok vannak, a Lekésett lények című versben a következő áll: „Zónán kívül maradni: a legnagyobb művészet” – hát, ha ez volna a pozíció, akkor nem igazán sikerült tartani. Fikarcnyit sincs kívül a zónán – ami minden bizonnyal itt a kánont jelenti –, sőt, minden igyekezetével azon van, hogy lemásolva annak törekvéseit, minél beljebb kerüljön. Témái, mondanivalója szolgaian követik a ma divatos lírai irányzatot, a természeti képek és az anatómia metaforikus vegyítésétől a közéleti állásfoglaláson át egészen a prózaian korán öregedő lírikus nemzedék darvadozásáig, aki harminc felé már az elmúlás pózába dermed. Mindehhez pedig a Bábhasadás semmi újat nem tesz hozzá, mi több, még önmagát is másolja. A szinesztézia már elsőre is manírosnak hat manapság, nemhogy többedik alkalommal, ahogy itt is: „Az agy még dobog”, „A szív meg korog”, „viszket a verőér”.

Túlírtság, túltömörítés is jellemzi ezeket a verseket, a költői képek komplexitását pedig úgy akarja feloldani, hogy explicit megmagyarázza őket: „A panelagyban csótányirtást terveznek, (…) A csótány a repedésbe mászó gondolat, a rosszabbik fajtából” (Dériker). Ja, és valaki szólhatna már ennek a költőnemzedéknek, hogy a szójátékok nem erősítik, hanem infantilizálják a költeményt.

Jelenkor, 2017, 76 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.