Könyv

Deres Kornélia: Bábhasadás

  • - svébis -
  • 2017. november 12.

Könyv

Lassan, de biztosan szívódnak fel a személyiségek a kortárs lírában. Ugyanazok a témák, ugyanazok a költői képek ismétlődnek kötetről kötetre, költőről költőre. „[Ú]j ez a század” – írja Deres Kornélia a Felhőkből gázálarcot (Rajna) című versben, ám lírája a régi.

A Bábhasadás a költő második verseskötete, s mint ilyen, sok múlik rajta: nemcsak mert az első, a Szőrapa hat évvel ezelőtt jelent meg, de azért is, mert míg az első kötetnek sok hibát el lehet nézni, a másodiknak már egyértelműen pozicionálnia kell szerzőjét. Ám már ezen a szinten is gondok vannak, a Lekésett lények című versben a következő áll: „Zónán kívül maradni: a legnagyobb művészet” – hát, ha ez volna a pozíció, akkor nem igazán sikerült tartani. Fikarcnyit sincs kívül a zónán – ami minden bizonnyal itt a kánont jelenti –, sőt, minden igyekezetével azon van, hogy lemásolva annak törekvéseit, minél beljebb kerüljön. Témái, mondanivalója szolgaian követik a ma divatos lírai irányzatot, a természeti képek és az anatómia metaforikus vegyítésétől a közéleti állásfoglaláson át egészen a prózaian korán öregedő lírikus nemzedék darvadozásáig, aki harminc felé már az elmúlás pózába dermed. Mindehhez pedig a Bábhasadás semmi újat nem tesz hozzá, mi több, még önmagát is másolja. A szinesztézia már elsőre is manírosnak hat manapság, nemhogy többedik alkalommal, ahogy itt is: „Az agy még dobog”, „A szív meg korog”, „viszket a verőér”.

Túlírtság, túltömörítés is jellemzi ezeket a verseket, a költői képek komplexitását pedig úgy akarja feloldani, hogy explicit megmagyarázza őket: „A panelagyban csótányirtást terveznek, (…) A csótány a repedésbe mászó gondolat, a rosszabbik fajtából” (Dériker). Ja, és valaki szólhatna már ennek a költőnemzedéknek, hogy a szójátékok nem erősítik, hanem infantilizálják a költeményt.

Jelenkor, 2017, 76 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.