Nem a liberális nevelés hülyeség, hanem maga a nevelés, úgy ahogy van

Lelki betevő

Néhány mondat a gyerekkorról.

Újra és újra felröppennek nagy olvasószámot produkáló, kattintásvadász című cikkek arról, hogy a hiszti rossz, a liberális gyereknevelésnek vége, megbukott, a gyerekek eluralkodtak a szülőkön, és hogy ezekből a büdös kölkökből, ha minden így megy tovább, utolsó zsarnokok lesznek.

Mutatok is néhány ilyen cikket.

Itt van rögtön ez: Ha engeded hisztizni a gyereked, megérdemled. No meg ez: A liberális nevelés megbukott. Esetleg ez, ugyanezzel a címmel. Sőt. Vekerdy Tamás egyenesen azt mondja, hogy hülyeség is liberális nevelésről beszélni.

Szerintem viszont ez nem így van.

És szerintem Vekerdy sem így gondolja.

Mondom is, hogy miért.

Azért, mert nem a liberális nevelés bukott meg, nem az a hülyeség, hanem maga a nevelés. Annak tényleg semmi értelme.

Rousseau-ra hivatkozva Vekerdy ugyanis azt mondja, hogy egy gyereknek (pláne többnek) szabadságra és keretekre van szüksége. Nem egyikre vagy másikra, hanem a kettőre együtt. Merthogy egyik nélkül a másik értelmezhetetlen. Nyilván, hiszen mit jelent a szabadság keretek nélkül, és mit jelentenek a keretek szabadság nélkül? Hát semmit.

false

 

Fotó: Flickr CC Jeena Paradies

Egyik tehát a másik nélkül értelmezhetetlen, viszont mindkettővel ésszel kell bánni, a túl kevés és túl sok is megárt mindkettőből, a szabadság tehát semmiképp sem azt jelenti, hogy mindent lehet, mint ahogy a keretek sem azt, hogy semmit sem.

Mindent ugyanis úgysem lehet, korlátok óhatatlanul vannak és lesznek, hacsak nem áll korlátlan idő, energia, pénz, kedv, ébrenlét, rugalmasság és jóindulat az ember rendelkezésére.

De hát nem szokott, sőt, ezek általában szűkös dolgok szoktak lenni.

Mindez viszont, amiről eddig szó volt, valóban nem nevelés.

Sokkal inkább észnél levés, odafigyelés, tudatosság, érettség, önismeret, rugalmasság és akármilyen kellemetlen: liberális. A szó legszorosabb értelmében az. Méghozzá azért, mert szabad. Keretek között szabad.

Viszont akkor tényleg hagyjuk a nevelés szót, inkább hívjuk mostantól jelenlétnek.

Tehát liberális szülői jelenlét van. Innen nézve tehát nemhogy egy rossz folyamat végét értük el, hanem éppen most vagyunk egy folyamat kezdetén.

És akkor, ha ezt most tisztáztuk, akkor volna itt még valami.

Ez pedig az, hogy a gyerekkort mi hozzuk létre. Olyan lesz, amilyennek mi szeretnénk. Mi, a szülők, akik egy társadalom és egy kultúra szerves részei vagyunk. Az pedig, hogy milyen gyerekkort szeretnénk a gyerekeinknek, nagyban összefügg azzal, hogy milyen felnőtteket szeretnénk belőlük kapni.

Mondhatjuk, hogy le a hisztivel, hogy ezek a mai gyerekek elviselhetetlenek, nem fogadnak szót, nem tisztelik a felnőtteket, feleselnek és így tovább, de hát egyrészt minden generáció fanyalog az eggyel fiatalabbra (ld. Janikovszky Éva: Kire ütött ez a gyerek?), másrészt mi tesszük ilyenekké a gyerekeinket. De ami ennél fontosabb, hogy ez bizony a csomag része. De nem úgy, hogy benne van a pakliban, hogy ez valami szükséges rossz, hanem úgy, hogy szükség is van rá.

Mégpedig azért, mert többek között ezek, a hiszti, a szófogadás megtagadása, a tiszteletlenség, a feleselés és így tovább, tehát ezek kellenek ahhoz, hogy a gyerekeink ne megalázkodó, meghunyászkodó, véleményalkotásra és véleménynyilvánításra alkalmatlan szolgák legyenek, hanem olyan felnőttek, akik kiállnak magukért és másokért, akik büszkén vállalják identitásukat, akiknek céljaik vannak és akik a céljaikért tesznek is, akik mernek és tudnak kérdezni, akik mernek és tudnak válaszolni.

Akik nem valamiféle hatalomtól függenek, hanem a saját, belső értékrendjüktől.

Mondhatjuk tehát, hogy ne feleseljen a gyerek, sőt, a legjobb, ha kussol, de akkor mitől fogja megtanulni, hogy beszélhet, ha épp nem tetszik neki valami? Mitől fogja megtanulni, hogy ha nem tetszik neki valami, akkor beszélnie kell? Ha gyerekkorában ész nélkül tiltjuk azt, hogy ellenálljon, tehát ha ész nélküli korlátokat állítunk fel, akkor hogyan fog tudni felnőttként nemet mondani?

Innen nézve tehát a hiszti nem olyan valami, amit le kell törni, hanem olyan valami, amit meg kell érteni.

Olyan valami, amit el kell fogadni. Ettől még bosszantó, idegesítő, kiborító, fárasztó (sőt, még hangos is), mert nem tudjuk azt csinálni, amit szerettünk volna, meg azért, mert olyan, mintha nem tudnánk ellene mit tenni.

Mi történik tehát? Az, hogy a hisztiben a saját tehetetlenségünk tükröződik vissza.

És igen, épp azért hisztizik a gyerekünk is, mert ő is tehetetlen. Épp csak tanulja az érzelmei, érzései kifejezését, ezért aztán ebben eleinte elég ügyetlen is. Ha viszont mi, szülőként a gyerekeink életkorilag teljesen adekvát hisztijére a mi életkorunkban teljesen inadekvát hisztivel reagálunk, idegesek leszünk, üvöltünk, bántunk, azzal nem elég, hogy fokozzuk a hisztit, de még mintát is mutatunk a gyerekeinknek. Azt a mintát, hogy ők jó úton járnak.

Azt most nem fogom leírni, hogy hogyan lehet egy hisztiből jól kijönni, elmondta azt már a szakmai szuperegom Peer Krisztina, meg ez a cikk nem is erről szól, hanem a gyerekkor kellemetlenségeinek elfogadásáról.

Amik vannak, nem vitatja ezt senki sem.

Egy gyerek komoly pszichés, fizikai és anyagi teher. De ahogy elfogadjuk, hogy óvodába és iskolába kell egy gyereket járatni, hogy adni kell neki születésnapi ajándékot, vagy ha beteg, akkor meg kell gyógyítani, hogy időnként új pelenkát kell rá tenni, úgy érdemes a lelki nehézségekre, életkori adottságokra és sajátosságokra is valahogy így tekinteni. Ehhez persze valamennyire azért fontos tudni, hogy mik is ezek a sajátosságok és mik azok, amik már túlmutatnak az életkorral együtt járó dolgokon.

Ahogy tehát a születésnaptól, úgy a hisztitől sem érdemes elmenekülni.

Sőt, azt gondolom, hogy még sokkal jobban tesszük, ha a születésnapokhoz hasonlóan a hisztiket is megszeretjük. A gyerekeinkkel együtt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.