Nem félnek politizálni – Évadnyitó a Katona József Színházban

  • Kovács Bálint
  • 2013. augusztus 21.

Színház

„A színháznak azonnal reagálnia kell a társadalmi jelenségekre. A politizálás nem azt jelenti, hogy egy előadásban név szerint felismerhető egy politikus, hanem azt, hogy a színház élesen gondolkodik a közéletben való létezéséről” – Máté Gábor szavai jellemzik a Katona József Színház következő évadát, amelyet ma mutatott be az igazgató.

Ahogy az igazgató fogalmaz, „véletlenül úgy alakult”, hogy a következő katonás évad jó része a múlttal, a történelemmel és a jelenkor társadalmi-politikai problémáival való szembenézésről (is) fog szólni. Ilyen lesz az első nagyszínpadi bemutató, Kárpáti Péter új, jelenleg még több munkacímen futó drámája is (Ultonia vagy Hungary vagy Hángeri), amely a kitántorgó, elvándorló magyarokról beszél majd, Bagossy László rendezésében.

A Katona Klub Hátra arc! című elődásából

A Katona Klub Hátra arc! című előadásából

Fotó: Dömölky Dániel

Egy cseppet sem lesz vidámabb a témája Máté Gábor rendezésének a Kamrában: a Vörös című bemutató a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatával készül koprodukcióban. Az előadás arra tesz kísérletet, hogy szemtanúk és leszármazottak vallomásai alapján fessen képet a bevonuló magyar csendőrség 1942-es újvidéki razziáját két évvel később követő súlyos megtorlásról, amely több tízezer magyar áldozatot követelt. Amint Máté elmondta, tényleges koprodukcióról van szó, azaz a Vörös mindkét városban folyamatosan repertoáron lesz (odaát októbertől, itt novembertől látható), „így a mi színészeink kipróbálhatják, milyen lehet határon túliként játszani”.

Eleddig ismeretlen, most készülő drámaszöveget dolgoz majd fel Gothár Péter is a Kamrában: a rendező Németh Gáborral ír adaptációt Rubin Szilárd Aprószentek című, az 1953–54-es törökszentmiklósi gyermekgyilkosság-sorozatról (az eseményekről háromrészes cikkben itt, itt és itt számoltunk be) szóló művéből. A katonás adaptáció címe Ahol a farkas is jó lesz.

A Katona nagyszínpadán Ascher Tamás Gorkij A nap fiai című drámájának Radnai Annamária általi új fordítását (Fényevők) rendezi meg, Zsámbéki Gábor pedig Beckett klasszikusát, a Godot-ra várvát, benne az idén a társulathoz igazolt Kulka Jánossal – akiről Máté Gábor elmondta: utoljára talán Haumann Péter szerződtetése volt annyira inspiráló a társulat számára, mint most az övé. (Kulka ebben az évadban csak egy szerepet játszik, mert a nemzeti színházas szerződésének megszűnése és a katonás aláírása között már megannyi szereplésre felkérték, amelyeket igazi úriember nem mond le.)

A Kamra második bemutatója is koprodukció lesz, mégpedig a Budapest Bábszínházzal: Caryll Churchill Az iglic című darabját Tengely Gábor rendezi. A koprodukcióknak egyébként, mint hozzátette, meglehetősen praktikus szerepük is van: mivel a Katona kis színház, kezdenek nem elférni a repertoáron lévő előadások díszletei és jelmezei, így nagyon hasznos, ha Az iglicéi a Bábszínház raktárát terhelik majd, a Vörösre pedig legalább a jelmezek felét a szabadkaiak hozzák magukkal.

A Katona Klub Hátra arc! című elődásából

A Katona Klub Hátra arc! című előadásából

Fotó: Dömölky Dániel

A Kamra utolsó bemutatójával is folytatja a múlttal és egyéb kellemetlen dolgokkal való szembenézések sorát: az április végi nagy dobás Peter Weiss Marat/Sade-jának előadása lesz, Dömötör András rendezésében.

Folytatódik a Katona ifjúsági programja, a diákokat megmozgató Katona Klub is, amelynek első bemutatója Robert Merle Az üvegfal mögött című, a hatvannyolcas diáklázadásokról szóló regénye nyomán készül – hangsúlyosan reflektálva az elmúlt év budapesti diákmegmozdulásaira. Kovács D. Dániel egyetemi rendezőhallgató bemutatójáról szólva Máté elmondta: fontos, hogy hasonló témákról beszéljenek azzal a generációval is, amelynek szülei még nem a szabadságban éltek. „Nem irigylem a most felnövő generációt: nincs mintájuk arról, hogy mivé válhatnak” – sóhajtott az igazgató. A Sufnin kívül elsősorban majd osztálytermekben látható előadáson (amely ezzel a Katona első tantermi színházi projektje lesz) kívül a Sufniban rendezi vizsgaelőadását Székely Kriszta is Beckett Szép napok című műve alapján, Szirtes Ági főszereplésével.

Amint a szemfülesebbek összeszámlálhatták, a nagyszínpadon idén csak három premier lesz, nem is véletlenül. Máténak több oka van a nézőszámokról való panaszkodásra: a Ferenciek tere kaotikus felújítása sem tesz jót a nézői lelkesedésnek, és ma már 25-30 előadás után eldől egy-egy előadás sorsa (érdemes-e tovább játszani, vagy sem), míg korábban egy nagyszínpadi klasszikus esetében nem is lehetett kérdés a minimum hetvenes előadásszám. Máté beszámolt arról a problémáról, hogy sokakban rögzült az a téveszme, hogy a Katonába eleinte úgysem lehet jegyet kapni, ráérnek majd később megnézni – de a „majd később”-ig sokszor már szégyenszemre fél házzal megy egy-egy szerencsétlenebbül járt előadás. Aminek viszont mindenki örül, hogy az új előadó-művészeti törvény révén a Katonának jövőre minimális, valamivel több mint 20 millió forinttal nagyobb lesz a költségvetése, amiből hosszú-hosszú idő után először még némi fizetésemelésre is futotta a munkatársak körében. „Azért nem kell azt hinni, hogy most már minden rendben van – mondja az igazgató –, nincs arról szó, hogy most már méltó pénzt kapnának a színészek. Csak valamivel többet, mint eddig.”

A színház társulata és egy civil zsűri szavazatai alapján az idei évadkezdésen is átadták a Vastaps Alapítvány díjait a színház művészeinek. A díjazottak a következők:

  • Legjobb rendezés: Zsámbéki Gábor (A nép ellensége)
  • Legjobb női főszereplő: Ónodi Eszter (Mártírok)
  • Legjobb férfi főszereplő, megosztva: Bán János (Rükverc), Tasnádi Bence (Mártírok)
  • Legjobb női mellékszereplő: Rezes Judit (A nyaralás)
  • Legjobb férfi mellékszereplő: Dankó István (Mártírok)
  • Különdíj: Bodnár Erika (Magyarmesék)

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.