"Ez mégiscsak egy szakma" - Szemenyei János színész, zeneszerző

  • Kovács Bálint
  • 2013. augusztus 24.

Színház

Sokfelé és sokfélét dolgozik: operett-musical színész szakon végzett, de évek óta gyakran foglalkoztatott prózai színész és színházi zeneszerző. Zalaegerszeg, Vígszínház, Kecskemét és a Mundruczó Kornéllal közös munkák után jelenleg Alföldi Róberttel próbálja az István, a királyt. Ősztől a Magyar Színház zenei vezetője.

Magyar Narancs: Korábban azt mondtad, hogy tíz kollégiumból rúgtak ki, amiért nem tartottad be a szabályokat. A színházakban nem voltak hasonló problémáid?

Szemenyei János: Mindig is nehezen ment a reggeli ébredés, ezért voltak problémáim a késésre és a takarodóra vonatkozó szabályokkal. Már az általános iskolából is mindig elkéstem, aztán a drámatagozatos gimnáziumból is. Viszont a Madách Színház stúdiója volt az első igazi munkahelyem, tizennyolc évesen: rendszeresen jártam fel raportra az akkori igazgatóhoz, Kerényi Imréhez, kaptam a büntetéseket meg a levonásokat a fizetésemből. Úgy tudtam, Kerényi fogja indítani a Színművészetin a következő prózai osztályt, és azért jelentkeztem a zenés osztályba, hogy őt elkerüljem. De megcserélték az osztályfőnököket, és hozzá kerültem. Nem bántam meg, nagyon jó tanárom volt.

MN: Követed a mai napig Kerényi "pályáját"?

SZJ: Amit a színházról át akart adni nekünk, azt átadta. Az első évben világosan megmondta, hogy "addig foglalkozom magukkal, amíg érdekelnek engem", és nem hibáztatom, ha egy év után azt gondolta, hogy ebben ennyi volt. Én, amit tudtam, kihoztam a főiskolából és Kerényiből is.

MN: És mit gondolsz a közéleti szerepvállalásáról?

SZJ: Nem keverem össze azzal, amit színházilag adott nekem.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Sok helyen játszottál az egyetem óta, de kifejezetten zenés színház társulatában még nem voltál.

SZJ: Negyedévesen Zalaegerszeg mellett elhívtak az egyik legnagyobb pesti zenés színházba: döntenem kellett, hogy a fővárost és a nagyobb ismertséget, a több pénzt választom, vagy elmegyek az isten háta mögé, ahonnan hazajárni sem nagyon lehet. Azt gondoltam, sokkal inkább előre visz, ha olyan helyre megyek, ami nemcsak zenével foglalkozik, hanem épít rám prózában is. Nem is csak azért, mert zenés színházba kerülni skatulyát jelent, hanem mert - és ezt igazán nem beképzeltségből mondom - nekem az éneklés olyan, mintha csak be kéne rajtam nyomni egy gombot. Soha nem tettem semmit azért, hogy így tudjak énekelni; ha reggel felkelek, akkor is ugyanúgy megy. Ez egy adottság, ami miatt nem annyira inspirál, hogy csak musicalekben játsszak.

MN: Zalaegerszeg után két évet töltöttél a Vígszínház társulatában. Utólag visszagondolva hogy látod, mi nem működött?

SZJ: Egyáltalán nem voltam odavaló. Nem is használtak ki semmit, amiben jó vagyok: zenés darabokban nem gondoltak rám, és zeneszerzőként sem igazán kaptam lehetőséget. Mintha észre se vették volna, vagy nem érdekelte volna őket, hogy az alatt a két év alatt öt nagy szerepet és még négy abszolút főszerepet eljátszottam, és sok zenét is szereztem más színházakban, rádióban, filmekhez. Volt egy olyan érzésem, hogy amikor odahívtak, nem is igazán tudták, mit akarnak kezdeni velem. Ahhoz, hogy kiteljesedjek művészileg, és meg is éljek, el kellett vállalnom más munkákat is, a zeneszerzéssel pedig sokszor éjszaka foglalkoztam. De ha a Vígszínházba karikás szemmel, fáradtan megy be az ember, megszólják, míg mondjuk az Örkényben vagy Mundruczó Kornéléknál azt mondták, gyere, igyál egy kávét. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a Víg rosszabb hely, de ott mindig jólfésültnek kell lenni.

MN: Mit gondolsz arról, ahogyan Magyarországon a prózai színházak a zenét használják?

SZJ: Ez nagyon erősen az egyes rendezőkön múlik. Tudok olyanokról, akik előszeretettel nyúlnak a zenéhez, de fogalmuk sincs, miért, és olyanokról is, akik nagyon értenek hozzá, mégsem használják annyit. Ha zeneszerzésre kérnek fel, az én felelősségem, hogy a zene szolgálja az előadást, de ne kerüljön előtérbe, és közben mégis megmaradjon az ember fülében. Mostanában nagy divat az atonális zene, pedig az szinte hallgathatatlan: semmi bajom a disszonanciával, de az atonalitással nagyon is. Szeretem a dallamos zenét, ami nem fél attól, hogy érzelmeket keltsen. De a prózai rendezők sokszor úgy gondolják, hogy ez elvonja a néző figyelmét, és meghatározza, mit érezzen. Pedig a próza is tele van olyan elemekkel, amelyek valamiképp irányítják az ember agyát - és ezt jól lehetne zenével is kombinálni.

MN: Egy színházi zeneszerző mondta azt, hogy utálja, amikor a rendezők a szomorú részekhez valami szomorú zenét kérnek, miközben - szerinte - az ellenpontozás sokkal találóbb eszköz lehet.

SZJ: Én ennek még csak a fordítottjával találkoztam: mindenki mindig ellenpontozni akar, pedig az sem mindig érvényes. Nem fekete-fehér dolgok ezek, és épp az a jó a zeneszerzésben, ha én gondolkodhatok el azon, mi lenne a megfelelő; hiszen ez mégiscsak egy szakma, amihez a zeneszerző jobban ért, mint a rendező. Folyamatos dilemmám, hogy mennyire van jogom átalakítani egy rendező zenei koncepcióját. Utólag több munkámra is azt mondom, hogy végül is jó volt így is, de talán fel lehetett volna fűzni az egészet egy más dramaturgiai szálra.

MN: Mondod, hogy hosszú távú terved egy nagyopera; mintha "a nagy Szemenyei-mű" még nem készült volna el.

SZJ: Az majd jönni fog magától. A nagy műhöz kéne egy színház is, amelyik bemutatná, és egy olyan rendező, aki ennyire épít a zenére. Nem arról van szó, hogy elégedetlen lennék az eddigi lehetőségeimmel, de ahhoz, hogy megírjam "a legnagyobbat", olyan helyzet kell, amiben a zenének olyan fontos szerepe van, mint amennyire én annak gondolom.

MN: Korábban említetted, hogy felvételiztél a Zeneakadémiára, de nem vettek fel, mondván, hogy már van egy szakmád.

SZJ: Nagyon ritka az olyan ország, ahol hátránynak számít, ha az embernek van már egy diplomája, mert a felsőoktatási intézmény szerint költségtérítéses szakon nagy rizikó, hogy valóban a képzés végéig kitart-e a szándék és a fizetési hajlandóság. Pedig a Zeneakadémián ezzel szembesültem: a nagyon magas, majdnem maximális pontszámaim ellenére ezért nem vettek fel. Nem tudom, mit lehet ezzel kezdeni, mert mindenképpen szeretnék zeneszerzést tanulni; talán úgy, hogy keresek egy mestert, aki tanítana - de papírom attól még nem lesz. Egyébként először származott előnyöm abból, hogy nem prózai, hanem operett-musical szakos színészdiplomám van: a Magyar Színház zenei vezetői állására ilyennel kellett rendelkezni. Érdekes volt számomra, hogy akik 'ze Áron igazgató figyelmébe ajánlottak, azok zeneszerzőként utaltak rám, és nem azt mondták, hogy színész, aki egyébként zenét is csinál.

MN: A Magyar Színházat az elmúlt években az ág is húzta: pénzügyi gondok, munkaügyi perek és a többi. Ez nem riasztott a munka elvállalásában?

SZJ: Annyira még nem látok bele az ügyeikbe, de azt tudom, hogy anyagilag nehéz helyzetben vannak. Örültem a megtiszteltetésnek, hogy rám gondoltak.

MN: A Szegedi Szabadtéri Színház István, a királyában "csak" színészként szerepelsz. Teljesen el tudod némítani magadban a zeneszerzőt?

SZJ: Teljesen nem: ha zenés darabot hallok, folyamatosan azon jár az agyam, hogyan van felépítve a zenei struktúra, vagy figyelem a hangszerelést. De az nincs bennem, hogy mennyire megváltoztatnám a dolgot. Talán azért kedvelem az István, a királyt, mert van egy élő hangszerelése, és az évtizedekkel később is tud jól hangzani, szemben a szintetizátoros, sampleres felvételekkel. A darab bemutatása óta eltelt harminc évben sokan már elfelejtették, miről is szól valójában ez a történet, nem azt szokták játszani. Alföldi most erre koncentrál.

MN: És miről szól valójában?

SZJ: Két ellentétes tábor gyilkolja egymást: ez megáll önmagában ma is. A nép és az uralkodóréteg viszonyáról szól, hogy hogyan reagál az egyik fél a másikra. Bár egészében még nem látom át az előadásunkat: Laborcot játszom és meghalok az első felvonásban, és amíg ki nem visznek, egy árokban fogok feküdni, amire velem együtt folyamatosan rakódik a gipsz, az agyag, a törmelék. De az ilyesmit Mundruczónál már megszoktam; ő nagyon szereti a materiális dolgokat, a földet, vizet, sarat használni. Bagó Bertalannál játszottam III. Richárdot; az utolsó jelenetben egy üvegkalitkában harcoltam tulajdonképpen saját magammal, miközben ömlött rám, folyt a szemembe a művér. Akkor tértem át napi kontaktlencsére.

MN: Sokat dolgoztál Mundruczó Kornéllal. Másmilyen az ő színháza, mint amivel máshol találkozol?

SZJ: A munkamódszere is más, de a szellemisége az, ami igazán megkülönbözteti sok más színháztól. Három éve, amikor először találkoztam vele, abszolút újdonság volt nekem. Szerintem mindenféle színházcsináló számára az kell legyen a legfontosabb, hogy a gondolat legyen az első, akkor is, ha bevett szakmai praktikákra építő, tíztől kettőig tartó próbákkal dolgozó rendezőről van szó, vagy olyanról, mint Mundruczó, akivel a próbák akár egész naposak, és akinél a színészek maguk írják meg a jeleneteket. És ez ugyanúgy megvan Bagó Bertalanban, mint Mundruczóban, még ha egészen más módon is.

MN: És mennyire jellemző ez általában?

SZJ: Nem igazán, nagyon ritkán találkozom vele. De bízom benne, lehet úgy színházat csinálni, hogy a gondolat az első.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.