Hogyan tanítsuk pénzügyi önállóságra a gyermeket?

  • Támogatott tartalom
  • 2025. október 1.

Támogatott tartalom

A gyermekeknek egyértelmű keretekre és azon belül önállóságra van szükségük ahhoz, hogy magabiztos, kompetens és felelősségteljes felnőtt váljon belőlük. Segít nekik, ha önállósodási törekvéseiket a szülő támogatja, de a család által világosan meghatározott értékek és elvárások mentén. Ez igaz a költésekre és pénzügyi döntésekre is.

A pénzügyek világa gyakran érthetetlennek és kezelhetetlennek tűnhet a gyermekek számára megfelelő iránymutatás nélkül. Az önállóság nemcsak pénzköltéssel, hanem megtakarításokkal, döntéshozatallal, felelősségvállalással is együtt jár, amiből a gyermekek rengeteget tanulnak. A jó hír az, hogy nincsen helyes vagy helytelen módszer ezeknek a megtanítására. A szülők sokféleképpen és kreatívan tudják akár mindennappi cselekedetekkel is tanítani a gyermekeket.

Miért fontos a pénzügyi önállóság?

A pénzügyi önállóság elsajátítása gyermekkorban nagy hatással van arra, hogyan kezelik majd a pénzt felnőttként. Az ilyen jellegű nevelés során a gyerekek olyan alapvető készségeket sajátíthatnak el, mint a problémamegoldás, döntéshozatal vagy a belső motiváció kialakulása.

Azáltal, hogy a gyermekek terveket készítenek bizonyos dolgok megvásárlására, vagy pénzt takarítanak meg, kritikus gondolkodásmódot fejlesztenek ki, és megtanulják értékelni az időt és az erőfeszítést a pénz megszerzése és kezelése terén. Ez a késleltetett jutalom elfogadására és önuralomra is tanítja őket.

Az önállóság segítségével a gyerekek megtanulnak felelősséget vállalni saját döntéseikért. Saját pénzügyeik kezelésével tanulnak arról, hogy minden pénzügyi döntésnek következményei vannak, ezeket a saját élményeket, tapasztalatokat pedig beépíthetik a tudatos tervezés folyamatába nem csupán a költésekkel kapcsolatban, hanem életük más területén is.

 
 

A pénzügyi tudatosságra való nevelés elsősorban otthon, a mindennapokban történik. A szülők azonban fordulhatnak segítségért szakemberekhez is. Magyarországon ma is több szervezet dolgozik azon, hogy a szülőknek és gyermekeknek segítséget nyújtsanak a pénzügyi neveléshez. Ilyen szervezet mások mellett az OTP Fáy Alapítvány is, amely különböző oktatási termékeket is kifejlesztett, többek között tanárok, oktatók számára, amelyek akár a 7-12 éves gyerekek pénzügyi, gazdálkodási és gazdasági képzését és a 21. században nélkülözhetetlen képességek fejlesztését is segíthetik.

A játékos gyakorlatokkal a gyermekek lépésről lépésre, fesztelen légkörben szórakoztató módon sajátítják el a tananyagot, így a megszerzett friss tudás mélyen rögzül. Minden gyakorlat a gyermek korának megfelelő, valamilyen pénzügyi, gazdasági és gazdálkodási témát dolgoz fel. A megjelenő pénzügyi fogalmak között található: a kiadás, a bevétel, a bankszámla, a szükséglet, a kockázat, a befektetés, a hitel, a modern fizetőeszközök, a háztartás, a pénzügyi terv, a vállalkozás, a profit, a veszteség, a kamat, a hitel, az állam, az adó. A tanárok ezekkel a fejlesztésekkel akár egy komplett óravázlatot kézhez kaphatnak, amelyet saját elgondolásuk szerint módosíthatnak, kiegészíthetnek, színesíthetnek.

Hogyan lehet a gyermekeket pénzügyi önállóságra nevelni?

Csufor Lilla, az OTP Fáy Alapítvány képzési igazgatója

A pénzügyi nevelés egyik hatékony módja a játékos tanulás.Például egyszerű költségvetést vagy pénzügyi tervet készíthetnek egy vágyott tárgy vagy élmény vásárlásához. Ez a folyamat lehetőséget teremt a gyerek számára, hogy megtanulja a pénzügyi célok kitűzését, a tervezést és a hosszú távú megtakarítást.

A pénzügyi önállóságról beszélve fontos, hogy a gyermek tisztában legyen a valós piaci árakkal. Ezt játékos módon is megtaníthatjuk nekik: készítsünk egy bevásárlólistát általuk is jól ismert termékekből, például tej, kenyér, szalámi, rágó. A lapon tippeljék meg a gyerekek a termékek árát. Ezt követően a listával együtt menjünk el közösen a boltba, jegyezzük fel a valós árakat és nézzük meg, hogy mekkora az eltérés. A játék segít abban, hogy a gyermek megismerkedjen a mindennap fogyasztott termékek árával, legyen viszonyítási alapja más termékek árának megítélésekor. Nagyobb gyerekekkel akár egy több napos program költségeit is megtervezhetjük, amely során az utazási költségek mellett a szállástól az étkezésen keresztül a szórakozásig egyénileg gondolják át, hogy mennyi pénzre lesz szükségük. Ezt pedig átbeszélhetjük velük utólagosan a valóság mentén. Az OTP Fáy Alapítványnál számos különböző gyakorlattal oktatjuk a gyermekeket és folyamatosan várjuk a jelentkezéseket!”

 
 

Forrás: A felmérés az OTP Bank megbízásából, a Pulzus© Kutatási Rendszer közreműködésével készült. A kutatás végső elemszáma 700 fő, mely a 18 év feletti magyar, gyermekes alapsokaságot reprezentálja nem, kor, iskolai végzettség és település típus szerint. Az adatfelvételre 2023 novemberében került sor.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.