A pénzügyek világa gyakran érthetetlennek és kezelhetetlennek tűnhet a gyermekek számára megfelelő iránymutatás nélkül. Az önállóság nemcsak pénzköltéssel, hanem megtakarításokkal, döntéshozatallal, felelősségvállalással is együtt jár, amiből a gyermekek rengeteget tanulnak. A jó hír az, hogy nincsen helyes vagy helytelen módszer ezeknek a megtanítására. A szülők sokféleképpen és kreatívan tudják akár mindennappi cselekedetekkel is tanítani a gyermekeket.
Miért fontos a pénzügyi önállóság?
A pénzügyi önállóság elsajátítása gyermekkorban nagy hatással van arra, hogyan kezelik majd a pénzt felnőttként. Az ilyen jellegű nevelés során a gyerekek olyan alapvető készségeket sajátíthatnak el, mint a problémamegoldás, döntéshozatal vagy a belső motiváció kialakulása.
Azáltal, hogy a gyermekek terveket készítenek bizonyos dolgok megvásárlására, vagy pénzt takarítanak meg, kritikus gondolkodásmódot fejlesztenek ki, és megtanulják értékelni az időt és az erőfeszítést a pénz megszerzése és kezelése terén. Ez a késleltetett jutalom elfogadására és önuralomra is tanítja őket.
Az önállóság segítségével a gyerekek megtanulnak felelősséget vállalni saját döntéseikért. Saját pénzügyeik kezelésével tanulnak arról, hogy minden pénzügyi döntésnek következményei vannak, ezeket a saját élményeket, tapasztalatokat pedig beépíthetik a tudatos tervezés folyamatába nem csupán a költésekkel kapcsolatban, hanem életük más területén is.

A pénzügyi tudatosságra való nevelés elsősorban otthon, a mindennapokban történik. A szülők azonban fordulhatnak segítségért szakemberekhez is. Magyarországon ma is több szervezet dolgozik azon, hogy a szülőknek és gyermekeknek segítséget nyújtsanak a pénzügyi neveléshez. Ilyen szervezet mások mellett az OTP Fáy Alapítvány is, amely különböző oktatási termékeket is kifejlesztett, többek között tanárok, oktatók számára, amelyek akár a 7-12 éves gyerekek pénzügyi, gazdálkodási és gazdasági képzését és a 21. században nélkülözhetetlen képességek fejlesztését is segíthetik.
A játékos gyakorlatokkal a gyermekek lépésről lépésre, fesztelen légkörben szórakoztató módon sajátítják el a tananyagot, így a megszerzett friss tudás mélyen rögzül. Minden gyakorlat a gyermek korának megfelelő, valamilyen pénzügyi, gazdasági és gazdálkodási témát dolgoz fel. A megjelenő pénzügyi fogalmak között található: a kiadás, a bevétel, a bankszámla, a szükséglet, a kockázat, a befektetés, a hitel, a modern fizetőeszközök, a háztartás, a pénzügyi terv, a vállalkozás, a profit, a veszteség, a kamat, a hitel, az állam, az adó. A tanárok ezekkel a fejlesztésekkel akár egy komplett óravázlatot kézhez kaphatnak, amelyet saját elgondolásuk szerint módosíthatnak, kiegészíthetnek, színesíthetnek.
Hogyan lehet a gyermekeket pénzügyi önállóságra nevelni?
Csufor Lilla, az OTP Fáy Alapítvány képzési igazgatója
„A pénzügyi nevelés egyik hatékony módja a játékos tanulás.Például egyszerű költségvetést vagy pénzügyi tervet készíthetnek egy vágyott tárgy vagy élmény vásárlásához. Ez a folyamat lehetőséget teremt a gyerek számára, hogy megtanulja a pénzügyi célok kitűzését, a tervezést és a hosszú távú megtakarítást.
A pénzügyi önállóságról beszélve fontos, hogy a gyermek tisztában legyen a valós piaci árakkal. Ezt játékos módon is megtaníthatjuk nekik: készítsünk egy bevásárlólistát általuk is jól ismert termékekből, például tej, kenyér, szalámi, rágó. A lapon tippeljék meg a gyerekek a termékek árát. Ezt követően a listával együtt menjünk el közösen a boltba, jegyezzük fel a valós árakat és nézzük meg, hogy mekkora az eltérés. A játék segít abban, hogy a gyermek megismerkedjen a mindennap fogyasztott termékek árával, legyen viszonyítási alapja más termékek árának megítélésekor. Nagyobb gyerekekkel akár egy több napos program költségeit is megtervezhetjük, amely során az utazási költségek mellett a szállástól az étkezésen keresztül a szórakozásig egyénileg gondolják át, hogy mennyi pénzre lesz szükségük. Ezt pedig átbeszélhetjük velük utólagosan a valóság mentén. Az OTP Fáy Alapítványnál számos különböző gyakorlattal oktatjuk a gyermekeket és folyamatosan várjuk a jelentkezéseket!”

Forrás: A felmérés az OTP Bank megbízásából, a Pulzus© Kutatási Rendszer közreműködésével készült. A kutatás végső elemszáma 700 fő, mely a 18 év feletti magyar, gyermekes alapsokaságot reprezentálja nem, kor, iskolai végzettség és település típus szerint. Az adatfelvételre 2023 novemberében került sor.