Hajhosszabbítás, parókakészítés

Fejtől fejig

  • Orosz Ildikó
  • 2014. március 27.

Tudomány

A haj kereskedelme és feldolgozása hatalmas üzlet. Nálunk is egyre népszerűbb a hajhosszabbítás, viszont kihalófélben lévő mesterség a parókakészítés. Szétszálaztuk az emberi haj útját.

"Valóra vált óhaj a szép hosszú póthaj" - olvassuk egy hajhosszabbító szalon békebeli hangulatú hirdetését. Míg a kipótolt, dús sörény korábban csak a celebek kiváltsága volt, ma joggal gyanakodhatunk akár a villamoson is. Az elmúlt években világszerte robbanásszerűen megnőtt a hajhosszabbítás és -dúsítás iránti kereslet és a hozzá kapcsolódó kereskedelem. A fellendülést a válság sem vetette vissza. Nagy-Britanniában, amely az Egyesült Államok és Kína után a világ harmadik legnagyobb hajimportőre, olyan növekedésre számítanak a közeljövőben, mint harminc évvel korábban a hajfestésben. Itthon is egyre többen vágnak bele a bizniszbe.

Ereszd el a hajamat

"Hetente kb. 2 kiló hajat értékesítünk és fél kilót teszünk fel a vendégeinknek. Mindennap van hosszabbításunk, és az igény folyamatosan nő" - mondja Rasztovits Marietta, a Budapesten, az Örs vezér terénél az egyik tízemeletes földszintjén található hajkereskedés és szalon tulajdonosa. Hazai viszonylatban régóta, tíz éve foglalkozik hajakkal. Szerencsésnek tartja magát, mert egy belvárosi parókakészítőnél tanulta a szakma alapjait, így megbízható tudásra és kapcsolatokra tett szert. Tűvel és cérnával kezdte, ma több alkalmazottja van.

A hosszabbítás ára a mennyiségtől és a hossztól függ. Egy fejre általában 10 deka haj kerül, ami 35 ezer forint, ehhez jön a munkadíj és a festés. Ottjártunkkor a fodrász éppen Nikin munkálkodik. Először leszedi a hét hónappal ezelőtt, másutt felvarrt, sprőd hajat, majd újat tesz fel hőillesztéssel. "Hét éve lettem szőke, mostanra nagyon elroncsolódott a hajam" - magyarázza Niki, hogy miért is a 70 centis, 120 grammos szőke póthaj, melynek ára 72 ezer forint, felrakása 15 ezer. A frizura mosható, szárítható, de nem tart örökké, két-három havonta le kell szedni és újra felrakni. A póthaj többször felrakható, használtan is lehet kapni, de a gondos ápolás ellenére sem bírja másfél-két évnél tovább. Előfordul, hogy valaki csak alkalmi jelleggel, esküvőre, szalagavatóra kéri, de a vendégek többsége visszajár. A tulajdonosnőnek most épp nincs póthaja: "Leszedettem, mert a kicsi gyerekem folyton húzgálta."

A szomszéd helyiségben található hajkereskedésben selymes tapintású szőke, barna és fekete levágott adagok sorakoznak, eredeti szőke nincs köztük. Itt történik a haj feldolgozása is. Tisztítják, vágják, kikerülnek belőle a sérült szálak, majd a felhelyezés módjától függően tresszelik vagy tincsezik. Régebbi módszer a hajfelvarrás, ehhez a póthajat kis szövőszékhez hasonló eszközön, a tresszpadon apránként sorba fűzik és varrógéppel összevarrják. Ezeket a sorokat öltik hozzá a fejbőrnél a saját hajból kialakított vékony fonatokhoz. Előnye, hogy olcsóbb, gyorsabb feltenni, és kevésbé roncsolja a saját hajat. A hőillesztés újabb eljárás. Ilyenkor a póthajat előzetesen tincsezik, vagyis kis adagokban, a haj saját alkotóelemét, keratint tartalmazó, hőre lágyuló anyaggal összeragasztják, majd a tincseket a hajhoz forrasztják. A tincsek szebben eloszlathatók, ám ez drágább, munkaigényesebb, és van némi sajáthaj-veszteség is.

Mindkét eljárás drága alapanyagokat és szakértelmet igényel. A gyanúsan olcsó "sufnihajasok" a speciális cérnát simával, a keratint gyantával helyettesítik. A kontármunka nemcsak ronda, de maradandó károsodást is okozhat a hajban. "Alaposan nézzétek meg, kihez mentek. Gondolom, nem akartok megkopaszodni" - rémít weboldalán egy szakember.

Egészséges kislányhaj

A vendéghaj jóformán egyidős az emberiséggel, és mindig a tehetősek kiváltsága volt. Régen kenderből, lószőrből készítették, de kitüntetett szerep a valódi hajnak jutott. Állítólag már az ókori Rómában is a szőke germán póthaj volt a legkeresettebb, amelyhez előszeretettel vágták le az északról származó rabszolgák haját. Ma a piacon a legértékesebb az "európai" haj, amely magába foglalja az orosz, román és hazai árut is. Olcsóbb és gyakoribb az indiai, Fülöp-szigeteki, spanyol vagy brazil. A natúr, festetlen európai haj puhább, vékonyabb szálú, rugalmasabb, és jobban illeszkedik. Csakhogy ritka, hiszen az európai nők, beleértve a magyarokat, nem szívesen válnak meg tőle. Bár az interneten látszólag sokan kínálják a maguk vagy családtagjaik haját ("55 cm, természetes barna, még a fejemen van, átvétel Budapesten" "Húgom eladná derékig érő barna haját. Hívd Bélát!" "Egészséges, 6 éves kislányhaj eladó, 2 embernek is elég! Dús, vastag szálú, nem gubancolódik! Festetlen!"), ám ez messze nem fedezi a keresletet. Ráadásul sokan festett, roncsolt hajat próbálnak értékesíteni, amire a profik nemigen tartanak igényt.

Jó minőségű, festetlen, legalább 40 cm hosszú copfunkért ma hossz és állapot függvényében 5 és 30 ezer forint közti összeget kaphatunk. Ha a felvásárló nemcsak kereskedő, hanem fodrász, akkor emellé általában egy ingyenfrizura is jár. Mivel az európai portéka igen értékes, könnyen előfordulhat, hogy bár nem akarjuk, mégis más fején köt ki a hajunk. Ha a fodrász egy csomóban vágja le, és nem dobja a földre, akkor bizonyos, hogy kereskedelmi forgalomba kerül, amit tekinthetünk lopásnak is.

Nagy mennyiségben, olcsóbban van a piacon az ázsiai haj, kivált az indiai, melynek egy részét hindu templomokból szállítják, ahol naponta több ezer zarándok válik meg rituális okból a hajától. Az exportban élenjáró dél-indiai Adhra Pradesh állam számára ez közel 250 millió dollárt jelent. Az International Business Times szerint 2013-ban mintegy 3000 tonna haj hajózott ki innen, több mint 80 ezer dollár/tonna áron. A Tirumala Venkateswara templom a világ legforgalmasabb és egyik leggazdagabb zarándokhelye, ahol naponta 65 ezren fordulnak meg, és több száz borbély tüsténkedik. A feldolgozás és fertőtlenítés már a helyszínen megkezdődik. A jó minőségű, szálirányos (remy) hajat összefogva vágják és szállítják, mert ha a szálak közül akár csak egy is megfordul, a póthaj tépőzárszerűen összegubancolódik. A begyűjtött hajat e-aukciókon értékesítik. A prémium áru Európába, Amerikába és a Közel-Keletre, a gyengébb minőség Kínába kerül.

A templomi hajkereskedelem bizarr, de legalább legális. Az igényes szalonok ma már hangsúlyt fektetnek a feketepiac visszaszorítására és az etikus beszerzésre. Tíz évvel ezelőtt nagy port kavart, amikor Victoria Beckham kijelentette, hogy talán egy orosz börtön cellasorának haját viseli a fején. Bár fodrásza sietett leszögezni, hogy a haja orosz, de nem elítéltektől származik, meglepetésre az orosz börtönhatóságok hivatalosan is beismerték, hogy foglyokat hajvágásra köteleztek, és az árut Nyugaton értékesítették. A hírek elmeosztályokon történt visszaélésekről, nők elleni támadásokról és szegény gyerekektől kicsalt hajról is beszámolnak. Bár ez nem általános, biztos, hogy a beszállítói lánc végén többségben vannak a rászorulók és a szegények. A haj nemcsak kétes eredetű, de hamisított is lehet, gyakran próbálják európai hajként, magasabb áron eladni a hántolt indiait, amelynek felső, durvább rétegét kémiai úton eltávolítják.

Rasztovits Marietta sokféle hajat kipróbált már, maga vágta hazai és erdélyi hajjal is dolgozik, de a "szibériaira" esküszik, ami szerinte az egészséges környezetnek és táplálkozásnak köszönhetően kiváló minőségű. Ezt 100 kilós tételekben vásárolja.

Tupé, pepi, paróka

Az emberi haj egy másik útja a parókákig vezet. E téren a valódit mára jórészt kiszorították a szintetikus anyagok. Karafiáth Orsolya íróról köztudott, hogy nyilvános szerepléseihez mindig vendéghajat visel. Vélhetően ő az ország legnagyobb parókagyűjteményének tulajdonosa, előfordult, hogy hódolói saját levágott hajukat küldték el neki, ám hetvendarabos kollekciójából csak öt készült valódi hajból, melyeket nagy becsben tart. Mégis előnyben részesíti a jó minőségű műhajakat, azokkal kevesebb a gond. Ezeket is speciális szerekkel kell mosni, balzsamozni, ápolni, de legalább a formázást meg lehet úszni. "Nem zavar, hogy látszik, hogy műhaj, rólam mindenki tudja, hogy parókát hordok. Ha viszont egészségi okból kellene viselnem, akkor biztos fontos lenne a természetes hatás, hogy senki ne vegye észre."

Míg egy jobb műparóka 10-40 ezer forint, addig a valódi ára 120 ezernél kezdődik, és elérheti a 250 ezret. A parókakészítés anyag- és munkaigényes szakma, nem csoda, hogy kihalófélben van. "Talán heten-nyolcan lehetünk, akik tudunk jót készíteni" - mondja a 72 éves Varga Jánosné, Marika néni, a szakma "élő legendája". 1957-ben kezdte a Blaha Lujza téri Nemzeti Színházban, Bessenyei Ferenc, Major Tamás, Básti Lajos, Tordai Teri haját formázta. A póthajak és parókák akkor még kizárólag valódi hajból készültek. Később a Vígbe és a Gyerekszínházba került, de rendszeresen filmezett is, többek közt az Utazás a koponyám körül, a Gyula vitéz télen-nyáron és A Tenkes kapitánya fodrászaként. Egyébként sokszereplős filmeknél minden színházast mozgósítottak bajuszt ragasztani.

Az egyedi parókát, a fejtetőre való női pepit és férfi párját, a tupét méretvétel után, a megrendelő igényeinek megfelelően készítik el. A natúr hajat mossák, osztályozzák, méretre vágják, festeni nem szoktak, legfeljebb szőkítenek. A belső részt bőrbarát neccből, cérnából varrják, a tüllalapra speciális tűvel, háromszálanként csomózzák rá a hajat 4-7 nap alatt. Nagy kihívás a tupé, melynél a pótlást észrevétlenül kell a férfi vendég saját, rövid hajához igazítani. Marika néni a szükséges hajat maga vágja vagy a Hargitáról hozatja, most éppen 3 kilogrammot vár postán. Embere az erdélyi falvakat járva fodrászatoktól és magánszemélyektől szerzi be az alapanyagot. Míg hajhosszabbításhoz legalább 40 centis haj kell, és egy fürtből több ember pótlására is futja, addig a parókakészítéshez már 20 centis hajat is tudnak használni, viszont több fejről származó hajra van szükség.

Marika néni első szalonja a Bródy Sándor utcában nyílt, majd a Rákóczi útra költözött. Volt, hogy egyszerre 30 tanulóval is foglalkozott, köztük fogyatékkal élőkkel is - mint mondja: "nagyon ügyes kezük van". Február elsején adta át az immár hajhosszabbítással is foglalkozó üzletet, nehezére esett bejárni. De nem hagyja abba, Pozsonyi úti lakásában Mirjam néven folytatja az ipart - már alig várja, hogy kipakolja a dobozait, szerszámait. A részmunkákat ma már a tanítványaira bízza, de a méretvételt, a próbát és a frizura végső kialakítását csakis ő végzi. Ügyfelei leginkább egészségi vagy vallási okból viselnek parókát. Rászorulóknak kedvezményt ad, évek óta ingyen készít parókákat a Tűzoltó Utcai Gyermekklinika daganatos betegeinek. "Előfordult, hogy elkezdtem méretet venni. Kijöttem, bőgtem egyet, aztán visszamentem folytatni." Nehezen engedi meg, hogy leírjuk, Marika néni Garas Dezső húga. "Nem akarom nagydobra verni. Nagyon szerettük egymást, azon a képen is az ő unokái vannak. De mellette mindig kétszer annyira kellett bizonyítanom."

Hajadományozás

Ha beteg gyermeknek szeretnénk felajánlani a hajunkat, akkor erre van lehetőség - bár az igény korántsem olyan nagy, mint ahogy erre különböző hirdetésekből következtetni lehet. Dr. Bakó Katalin, az Együtt A Daganatos Gyermekekért Alapítvány képviselője tájékoztatott, hogy évente néhány esetben igényelnek tőlük valódi parókát, amely adományozott hajból készül. Nyolc éve dolgoznak Varga Jánosnéval, aki ingyen készíti a gyerekeknek a műhajnál jóval kellemesebb, természetesebb valódi parókákat. A budai Tincses Sziget Gyermekfodrászat adományozási programja keretében levágott hajból a Gyermekrák Alapítványon keresztül a Rákóczi úti Vendéghaj készít parókát. Sajnos egyre többen vannak, akik azt hirdetik magukról, hogy a hajat beteg gyerekekhez juttatják el, de valójában pénzért értékesítik.

 

 

 

 

 

 

 

 

A vágy tárgya

"Mihelyt hazaértem, látnom és becéznem kellett. Ugyanazzal a reszketéssel fordítottam meg a szekrényajtó kulcsát, amellyel szerelmese ajtaján nyit be az ember. A kezemet és a szívemet bódult, furcsa, szüntelen érzéki vágy remegtette, hogy ujjaimat megfürösszem a halott hajszálak simogató patakjában" - írja naplójában A haj című Maupassant-novella hőse, aki érzéki szerelemre gyúl egy ismeretlen asszony levágott haja iránt. Ágyba viszi, az utcán sétáltatja, a színházban maga mellé ülteti a szőke fürtöket. A hajfetisizmus e korai lélektani ábrázolása is bizonyítja, hogy a dús haj mindig a nőiesség és a csábítás szimbóluma volt. Nem véletlen, hogy az ortodox zsidó nők férjhez menéskor levágatják a hajukat, és parókát viselnek, a muszlim nők fátyollal, az apácák főkötővel takarják el a hajukat, a paraszti világban pedig addig maradt valaki hajadon, míg be nem kötötték a fejét.

Figyelmébe ajánljuk