Lemez

Augustin Hadelich: Bohemian Tales

  • - csk -
  • 2020.11.15 12:10

Zene

Ez a kitűnő új lemez arra ösztönzi a zenehallgatót, hogy a szláv zene fogalmát – amit rendre hajlamosak vagyunk kizárólag az orosz romantikus és 20–21. századi zeneszerzők műveivel azonosítani, megfeledkezve a lengyel és a cseh komponistákról – tágan értelmezze.

Augustin Hadelich, az olasz−német−amerikai hegedűművész Bohemian Tales (Cseh mesék) címmel állított össze színes programot, melyben Antonín Dvořák Hegedűversenyét, a Romantikus darab és az E dalra tanított anyám című kompozícióit, Janáček Hegedű-zongoraszonátáját és Josef Suk Négy darabját hallgathatjuk meg. A műfaji kínálat (versenymű, kamarazene, zsánerdarabok) éppoly változatos, mint az előadó-apparátus: szimfonikus zenekari kíséretes és hegedű-zongoraművekkel egyaránt találkozhatunk. A Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarát a cseh repertoárban otthonos, kiváló fiatal dirigens, Jakub Hrůša vezényli rátermetten, a zongoraszólamot Charles Owen tolmácsolja érzékenyen.

Augustin Hadelich különleges sorsú művész. Sikerekben bővelkedő csodagyermeki évek után tizenöt évesen szülei olaszországi farmján egy tűzben súlyosan megég, életéért küzdenek, húsz operáción esik át (arcán ma is ott a megpróbáltatások nyoma), s egy ideig úgy tűnik, nem hegedülhet többé. Mindezek után újratanulja a hangszert, a New York-i Juilliard School of Music növendéke lesz, s ma Grammy-díjas világklasszis. Hegedülése tiszta, nemes muzsikálás, ha kell, virtuóz, ha kell, lírai, számtalan árnyalattal örvendeztet meg, s mindenekfelett: képes felidézni a cseh zene zamatait.

Warner Classics, 2020

Neked ajánljuk

„Félig-meddig röhögtem”

  • Soós Tamás

Rapben ritkán hallani ennyire zavarba ejtő érzelmességet, amelybe mégis rengeteg ön­irónia vegyül. A Take Me Please című, Friss Hús-nagydíjas kisfilmjéről ismert animátor, Hegyi Olivér nemrég adta ki első, punkosan nyers lemezét Sírunk és nevetünk címen, s a korong generációs látleletnek sem utolsó. Ön­ostorozó szövegekről, a harmincpluszosan kezdett rapkarrier előnyeiről, és arról a politikai szakadékról is beszélgettünk, ami a Fidesz-szavazó szülőktől választja el a korosztályát.

Odalent, a fenéken

  • Bacsadi Zsófia

Jimmy McGovern és a BBC háromrészes drámasorozata nem bíbelődik sokat az expozícióval: egyből behajítja nézőjét az addig büntetlen előéletű Mark Cobden (Sean Bean) börtönfelvételi procedúrájába.

Kebabpizza

A podcast a hangzó újságírás gonzója vagy punkja, s hogy ez felszabadító megújulása, vagy épp válságtünete, hovatovább hattyúdala-e az audiozsurnalizmusnak, az továbbra is a befogadói ízlésen múlik. Az mindenesetre kétségtelen, hogy ami izgalom ma ebben a műfajban vagy műnemben lehet, az leginkább a podcast háza táján keresendő.

Verseny, társakkal

A járványadatok ismeretében fölöttébb abszurd és érzéketlen dolog lenne Beethovent megtenni 2020 nagy vesztesének, de tény, hogy a komponista emlékéve jócskán megsínylette a (kultúr)élet leállását.

Helyzetgyakorlatok

  • TPP

Pályaindító film volt a Rengeteg, eredeti, szokatlan, izgalmas. Hét, egymással közvetlenül össze nem függő etűd, hét, visszatérő kört le­író párbeszéd, hét, ítéletalkotó reflexeinket próbára tevő, nyitott befejezésű, ám önmagukba zárult világok találkozásra való képtelenségét megjelenítő szituáció.

„A pénz nem elég”

Megkerülhetetlen gyűjtő, a magyar kultúra egyik legbefolyásosabb szereplője. Egyebek mellett gyűjteményépítésről, a Centre Pompidou akvizíciós bizottságában vitt szerepéről és a Magyar Nemzeti Bank műtárgyvásárlási tanácsadójának a feladatairól kérdeztük.

Pogromok alulnézetből

Apor Péter legfőbb kutatási területe Kelet-Közép-Európa kultúrtörténetének vizsgálata a 20. század második felében, a térség nemzetközi folyamatokban betöltött szerepének áttekintésével kiegészítve.

Városvarázs

  • Sándor Panka

Pelsőczy Réka rendezése felvillantja a lehetőséget, hogy milyen is lenne, ha friss szemmel, turistaként tekinthetnénk Budapestre.

Komisszárkultúra – I. rész

  • Farkas Zsolt

Kulturális hadviselés hosszú távú politikai program- és stratégiajavaslat a „NER” (Orbán-Fidesz) számára, hogyan kell a magyar közintézményrendszer totális bürokratikus fideszesítését betetőzni a kultúra és az oktatás minden résztvevője, és végső soron mindenki gondolkodásának fideszesítésével.