Koncert

Gadó Gábor kvintettje

Zene

Gadó Gábor kvintettje adott majd’ két órában helyzetjelentést egy belső utazás stációiról gyér, de értő és lelkes közönség előtt. Vannak persze mellékes, külső körülmények: feltehetően készül egy lemez, a kvintett már régebben összeállt. Említhető, hogy Gadó egy ideig Párizsban élt és dolgozott, az európai kortárs jazz magasan jegyzett együttesét vezette, most pedig a kultúra magas hegyén lakó remete – itthon. De a lényeges dolgok a 63 éves gitáros belső, organikus művészi fejlődésében zajlanak; stílusok, pláne divatok hidegen hagyják, ez egy „szerzői” zenekar, mondhatnánk a filmes terminust átvéve. A mély gondolatiság kifejezését a sokszor vonós technikát idéző felfogásban, pedállal megszólaltatott gitár mellett a kvintettben személyre szabott szerepek segítik érvényre juttatni. Gadót kompozíciói teszik most is figyelemre méltóvá. Főleg újabb számokból összerakott műsora nem fedi fel azonnal mélységeit a hallgató előtt, de belehelyezkedve érzelmi élmények gyors egymásutánját élhetjük át. A tizenkétfokúságtól a barokkig, a népénektől Ornette Colemanig és Bill Frisellig suhannak át légies árnyak a konvencióktól minden tekintetben megszabadított, a tiszta esztétikum kifejezése felé törekvő darabok fölött. A két tenorszaxofonos, olykor fuvolista, Bacsó Kristóf és Ávéd János testvéri összhangban brillírozott a megírt polifóniák és a szabadon szárnyaló imprók előadásában. Horváth Balázs bőgős és Halmos András dobos alázatosan és pontosan követték a „rendező” útmutatását, és voltak vele a duózásban is kiváló partnerek.

Müpa, Fesztivál Színház, október 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.