Koncert

Gadó Gábor kvintettje

Zene

Gadó Gábor kvintettje adott majd’ két órában helyzetjelentést egy belső utazás stációiról gyér, de értő és lelkes közönség előtt. Vannak persze mellékes, külső körülmények: feltehetően készül egy lemez, a kvintett már régebben összeállt. Említhető, hogy Gadó egy ideig Párizsban élt és dolgozott, az európai kortárs jazz magasan jegyzett együttesét vezette, most pedig a kultúra magas hegyén lakó remete – itthon. De a lényeges dolgok a 63 éves gitáros belső, organikus művészi fejlődésében zajlanak; stílusok, pláne divatok hidegen hagyják, ez egy „szerzői” zenekar, mondhatnánk a filmes terminust átvéve. A mély gondolatiság kifejezését a sokszor vonós technikát idéző felfogásban, pedállal megszólaltatott gitár mellett a kvintettben személyre szabott szerepek segítik érvényre juttatni. Gadót kompozíciói teszik most is figyelemre méltóvá. Főleg újabb számokból összerakott műsora nem fedi fel azonnal mélységeit a hallgató előtt, de belehelyezkedve érzelmi élmények gyors egymásutánját élhetjük át. A tizenkétfokúságtól a barokkig, a népénektől Ornette Colemanig és Bill Frisellig suhannak át légies árnyak a konvencióktól minden tekintetben megszabadított, a tiszta esztétikum kifejezése felé törekvő darabok fölött. A két tenorszaxofonos, olykor fuvolista, Bacsó Kristóf és Ávéd János testvéri összhangban brillírozott a megírt polifóniák és a szabadon szárnyaló imprók előadásában. Horváth Balázs bőgős és Halmos András dobos alázatosan és pontosan követték a „rendező” útmutatását, és voltak vele a duózásban is kiváló partnerek.

Müpa, Fesztivál Színház, október 7.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.