Meghalt Ozava Szeidzsi, a legendás japán karmester

  • narancs.hu
  • 2024. február 9.

Zene

A Bostoni Szimfonikusok egykori vezetője 88 éves volt.

Február 6-án elhunyt Ozava Szeidzsi világhírű karmester (angol átírással: Seiji Ozawa). A halálát szívelégtelenség okozta tokiói otthonában.

Az egykori Mandzsúriában született, és sokáig zongoraművésznek készült, ezt azonban egy rögbisérülés meghiúsította. A tokiói Toho Gakuen Zenei Főiskolán sajátította el a vezénylés alapjait. 1959-ben indult el a karrierje, amikor megnyert egy karmesterversenyt Franciaországban. Ezután Herbert von Karajan tanítványa lett, később pedig Leonard Bernstein meghívására asszisztens karmester lett a New York-i Filharmonikusoknál.

 
Seiji Ozawa
Forrás: Decca Classics

 

1973-ban első ázsiaiként lett a Bostoni Szimfonikusok vezetője, ezzel párhuzamosan a Bécsi Operaház zeneigazgatója volt 2002 és 2010 között. 1984-ben saját zenekart alapított Japánban.

Még 2020-ban is jelent meg lemeze, amelyen Martha Argerichcsel közösen készített Beethoven egyik zongoraversenyéből.

Rendkívül népszerű személyisége volt a klasszikus zenének. A japán íróval, Murakami Harukival közös könyve Absolutely On Music címmel jelent meg 2011-ben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.