Lemez

Noel Gallagher's High Flying Birds

  • Nagy V. Gergõ
  • 2011. december 10.

Zene

Sok víz folyt már le a Temzén azóta, hogy Noel Gal-lagher majd' egész Britannia érzésvilágát képes volt stadionrengető dalokba foglalni, s alighanem ma már az sem számít különösebben eretnek gondolatnak, ha a 2009-ben feloszlott Oasis utolsó másfél évtizedét egy elnyújtott - és sokban persze törvényszerű - agónia történeteként igyekszünk leírni. Amely egyébként még mindig nem ért véget, hiszen a hisztis Gallagher testvérpár két évvel a végzetesnek tetsző patália után saját projektjeiben próbálkozik a másikra tromfolni - igaz, a Beady Eye és a High Flying Birds csörtéje már aligha okoz bárkinek álmatlan éjszakákat. A lobbanékony kedélyű Liam egy húzós, könnyed rocklemezzel ünnepelte a bátytól való szabadulást, Noel pedig az öcsikétől gúzsba kötött kreatív energiák szárnyalását ígérte - az eredmény azonban éppoly kevéssé vérforraló, mint a Beady Eye esetében. Mert akadnak ugyan szolid újdonságok - mint a női kórus és a nagyzenekari kíséret a nyitó Everybody's On The Runban, vagy az AKA... What life! house-osan döngölő alapja -, néhány tétel pedig a dalszerző Gallagher kiváló formáját mutatja (például a prímán kiabálható refrénnel ékesített, rokonszenvesen primitív Dream On), azért a HFB öncímű debütjén nagyobbára ugyanaz a középtempós, öreges, kockázatmentesen cammogó rockzene szól, mint a kései Oasiseken - ráadásul néhol a hőskor iránti masz-szív nosztalgia (az If I Had a Gun egyenesen a Wonderwallra hajaz) is megmutatkozik. Meg kell hagyni, szelídebb, érettebb és letisztultabb modorban dalol a korosodó Sir Noel - ám első szólója ettől még aligha tetszik érdekfeszítőnek.

Sour Mash, 2011


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."