Lemez

Noel Gallagher's High Flying Birds

  • Nagy V. Gergõ
  • 2011. december 10.

Zene

Sok víz folyt már le a Temzén azóta, hogy Noel Gal-lagher majd' egész Britannia érzésvilágát képes volt stadionrengető dalokba foglalni, s alighanem ma már az sem számít különösebben eretnek gondolatnak, ha a 2009-ben feloszlott Oasis utolsó másfél évtizedét egy elnyújtott - és sokban persze törvényszerű - agónia történeteként igyekszünk leírni. Amely egyébként még mindig nem ért véget, hiszen a hisztis Gallagher testvérpár két évvel a végzetesnek tetsző patália után saját projektjeiben próbálkozik a másikra tromfolni - igaz, a Beady Eye és a High Flying Birds csörtéje már aligha okoz bárkinek álmatlan éjszakákat. A lobbanékony kedélyű Liam egy húzós, könnyed rocklemezzel ünnepelte a bátytól való szabadulást, Noel pedig az öcsikétől gúzsba kötött kreatív energiák szárnyalását ígérte - az eredmény azonban éppoly kevéssé vérforraló, mint a Beady Eye esetében. Mert akadnak ugyan szolid újdonságok - mint a női kórus és a nagyzenekari kíséret a nyitó Everybody's On The Runban, vagy az AKA... What life! house-osan döngölő alapja -, néhány tétel pedig a dalszerző Gallagher kiváló formáját mutatja (például a prímán kiabálható refrénnel ékesített, rokonszenvesen primitív Dream On), azért a HFB öncímű debütjén nagyobbára ugyanaz a középtempós, öreges, kockázatmentesen cammogó rockzene szól, mint a kései Oasiseken - ráadásul néhol a hőskor iránti masz-szív nosztalgia (az If I Had a Gun egyenesen a Wonderwallra hajaz) is megmutatkozik. Meg kell hagyni, szelídebb, érettebb és letisztultabb modorban dalol a korosodó Sir Noel - ám első szólója ettől még aligha tetszik érdekfeszítőnek.

Sour Mash, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.