Osztályharcos romantika (Los de Abajo)

  • 1999. október 13.

Zene

Miközben Ry Cooder felszabadította a havannai Buena Vista nyugdíjasklubot, utat mutatva a Casa de la Trova veterán trubadúrjainak is, nem volna helyénvaló megfeledkezni az utánpótlásról. Kubának a latin új hullámban sincs takargatnivalója, tessék belekóstolni a Sin Palabrasba vagy az Awaréba, de nekem most egy mexikói banda, a Los de Abajo a csúcs. A lentiek - ezt jelenti a nevük.

Lemez

Mariano Azuela híres - a mexikói forradalom alatt játszódó - regényének a címét mentették át. Egy közkatona csalódik a parancsnokaiban, és rádöbben, hogy csak a lentiekre számíthat - hát így. A Los de Abajo is olyan társaság, amely radikálisan balosnak tartja magát, és forradalmár elődei között éppoly büszke Zapatára, mint a ´68-as (mexikói) diáklázadókra - hogy a latin-amerikai mozgalmi dalokról ne essék szó. Teszi mindezt egy olyan országban, amelyről azt tartja, hogy korrupt és lealázza a szegényeit. (S ahol a Paula és Paulina készült.) Ha úgy tetszik, ez egy plebejus és idealista zenekar; és én azt gondolom, nagyon is ránk fér ez a kis plebejus idealizmus, kivált, ha annyi energia és erő lakik benne, mint a Mau Mauban, a Poguesban, a Mano Negrában vagy a Chumbawambában.

1992-ben, amikor a zenekar megalakult, tizennyolc-húsz évesek és zömmel egyetemisták voltak a tagjai. Pillanatokon belül koncertezni kezdtek: underground művészkörök, politikai bulik - jelentős távolságra a fősodortól. Nem bírtak, nem akartak leállni velük a kiadók, felvettek hát két kazettát, azt árulták a koncerteken, míg David Byrne (Luaka Bop cége) rájuk nem tette a kezét.

Épp egy éve jött ki a debütáló CD, de Európában inkább most kapott visszhangot, a nyári turnéjuk után. "Latin-Ska", "Punk-Salsa" - örvend s osztályoz a sajtó; a berlini HeimatKlänge fesztivál az orosz-amerikai anarchista Emma Goldmanra utal: "Amire nem tudsz táncolni, az nem az én forradalmam."

Nagyon jó lemez a Los de Abajo, a legjobb, amit ebben a műfajban hallottam. Elmondható róla, milyen eredeti és változatos ötvözete a skának, salsának, mambónak, rocknak + mit tudom én, minek, de ennél fontosabb számomra, hogy tele van melegséggel, humorral, hogy magával ragad, hogy lendülete és hitele van. Ha tudnék egy ilyen balos pártot, beleszállnék, komolyan.

Marton László Távolodó

Luaka Bop/Warner, 1998

(Kapható vagy megrendelhető a Wave lemezboltban.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.