"Szavakkal szeretkezik" - Dunajcsik Mátyás: Repülési kézikönyv

  • Urfi Péter
  • 2007. július 19.

Könyv

Az író első kötetének rokokó játékossága és permanens derűje engem, látszólag paradox módon, éppen az irodalom (és saját magam) komolyan vételére és felelősségére figyelmeztet, olyannyira, hogy hatásvadász kezdőmondatomat az utolsó előtti bekezdés elejére száműztem, hogy mielőbb tisztázhassam a könyvet egy kézenfekvő, ám jogtalan vád alól.

Arról van szó, hogy ebben az "irodalmi tükörlabirintusban" - ahogy Tóth Krisztina nevezi a fülszövegben - vers, novella, esszé és fordítás játszik egymásba, így aztán könnyen éled a gyanú, hogy egy pályakezdő "összegereblyézett" munkáit adta ki a József Attila Kör. De aki végigtekint a 24 éves író tekintélyes publikációs listáján, látja tanulmányait, esszéit, könyv- és filmkritikáit, fordításait, verseit és novelláit a legjobb (irodalmi) lapokban, az hamar rájön, hogy a kötet nem szedett-vedett gyűjtemény, hanem tudatos válogatás.

Jól szerkesztett - ez a közhely a Repülési kézikönyvről szólva elkerülhetetlen. Szembeszökő, ahogy - mint Baudelaire versében szín, hang és illat - két különböző írásból "egymásba csendül" egy-egy szó, jelenet, motívum. Ez olykor egészen direkt: a kötetzáró novella főhőse a Barokk olvasóterem című írás cselekményének egyik emlékezetes mozzanatát álmodja meg; néha pedig csak sejthető, mint A részeg hajó-fordítás és az azt szimmetrikusan keretező írások összefüggései. Precíz komponáltság jellemzi magukat az írásokat is, ám ez, különösen a verseknél, sokszor inkább zavaró.

Az egész vállalkozás nagyszerűsége ugyanis nem fedheti el az egyes szövegek (egyes részleteinek) relatív gyengeségét - nagyok a különbségek. A versek között ott a klasszikus szépségű Mint Genkyu-en kertje Japánban (kezdődő szerelmek elmélyítéséhez ajánlott) és a külön tanulmányt érdemlő, szonettekből álló, kapcsolatelemző lírai dialógus, a Kettős - de ott Az utolsó nyár is, unalmas rímeivel, mosolyogtató sznobizmusával, kiszámítható befejezésével. A prózák között nincsen kifejezetten rossz, csak egy-egy mondatot, hasonlatot, szófordulatot érzek modorosnak, mesterkéltnek, illetve rendre belefuthatunk "az életbenÉ" kezdetű bölcselmekbe is. Mindezekre a visszásságokra a narrátor legtöbbször reflektál, ellenpontoz - de attól még idegesítők, a hosszú olasz és latin idézetekről, a sok angol és francia kifejezésről nem is beszélve. Üdítő viszont a prózák finomtól az obszcénig terjedő humora, rossz poén alig-alig akad (kivétel a Velencei fejezet teljesen fölösleges galambepizódja: "Dr. Burroghy Tubic, a Velencei Galambkongresszus idei soros elnökeÉ" stb.). Kiemelkedő teljesítmény a kötetet nyitó és záró két novella, az önironikus Hogyan fejezheti be az ember az írást? és A hiánycikkek boltja. Utóbbi borgesi leleménnyel elegyít (lány)regényes cselekményt és filozófiát, sok önreflexióval és utalással. (Fikció és valóság - micsoda meglepetés - egybemosódik: a Dunajcsik egyik álnevét viselő főhős a Dunajcsik blogját olvasó lány szobájában a számára ismeretlen könyvek között említ egy Dunajcsik által fordított regényt például.)

Hiba volt Borgest emlegetnem, hiszen ha számba akarnánk venni a kötetben fellelhető hatásokat, utalásokat és parafrázisokat, könynyen zavarba jönnénk attól a gazdagságtól, amit találunk. Wagner, Greenaway, Calvino és még sokan mások csak mellékszereplők, Proust és Kafka, Szentkuthy és Nádas azonban már jóval gyakoribb vendég(szöveg)ek. Nem akármilyen parafrázist érdemelt ki magának József Attila (Eszméletvesztés), Esterházy Péter (Egy srác) és Tóth Krisztina (Ködök éve). Megkapó, hogy ezek a hatások és utalások milyen jól megférnek egy írói világban, amelynek létmódja a műfajok közti átjárás, amely egyszerre kissé archaikus (jambusok, rímek, operák) és 21. századi (blogok, fórumok, laptopok) - valahogy mégis homogén.

Dunajcsik Mátyás meleg. Ennek a mondatnak - igazságtartalmától függetlenül - látszólag nem sok keresnivalója van egy irodalmi kritikában. Ha azonban félretesszük szemellenzőnket és vaskalapunkat, és bevalljuk magunknak, hogy igen, mi is csípőből referenciálisan olvasunk, tehát külső információk és a szövegei alapján folyamatosan megalkotunk egy szerzőképet, ami aztán visszahat a szövegértelmezésre, ami visszahat a szerzőképre és így tovább - ha ezt belátjuk, akkor igenis fontos, hogy a Repülési kézikönyv szerzőjéről elhihető, hogy homoszexuális. Ami mellesleg igazi szemantikai adu ász: a kiüresedett klisék (szex, szerelem, gyengédség) és a megsárgult metaforák egyszerre életesebben kezdenek el viselkedni, miközben az olvasó a magyar nyelvű szépirodalomban eddig jobbára ismeretlen tájakon járhat. Mondanom sem kell, hogy a nemiségről szóló diskurzusoknak is eminens tárgya lehet a kötet.

József Attila Kör, L'Harmattan Kiadó, 2007, 182 oldal, 1500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?