Viharzóna - William Langewiesche: A törvényen kívüli tenger. A szabadság, a káosz és a bűn világa (könyv)

  • - kyt -
  • 2006. május 4.

Zene

2006. február 3-án elsüllyedt a Vörös-tengeren az Al-Salam Boccaccio 98 komphajó. Szaúd-Arábiából Egyiptomba tartott, részben Mekkából visszatérő zarándokokkal, főleg azonban többhavi, esetenként többévi megtakarításukkal hazafelé igyekvő egyiptomi vendégmunkásokkal a fedélzetén.

2006. február 3-án elsüllyedt a Vörös-tengeren az Al-Salam Boccaccio 98 komphajó. Szaúd-Arábiából Egyiptomba tartott, részben Mekkából visszatérő zarándokokkal, főleg azonban többhavi, esetenként többévi megtakarításukkal hazafelé igyekvő egyiptomi vendégmunkásokkal a fedélzetén. A 35 éve a tengereket járó, olasz építésű, panamai zászló alatt hajózó vízi jármű fedélzetén nem sokkal az indulás után tűz ütött ki, és ha akkor rögtön visszafordult volna, valószínűleg nem vész oda mintegy ezer utasa. Az áldozatok pontos száma mindmáig ismeretlen, és az eddigi vizsgálatokból csak annyi derült ki, hogy a hajó tulajdonosai és az egyiptomi biztonsági ellenőrök "bűnös összejátszása" vezetett a katasztrófához. A fedélzeten nem volt kellő mennyiségű tűzoltó- és mentőfelszerelés. Hasonló tragédiák szinte havonta bekövetkeznek, főleg a harmadik világban, Bangladesben, a Fülöp-szigeteken vagy éppen afrikai tavakon. Ahogy olajszállító hajókból a tengerbe ömlő több ezer tonna nyersolajról (február 27-én a Szuezi-csatornán), tengeri kalóztámadásokról (április 10-én a szomáli partoknál) is folyamatosan hallani, csak ezeket a híreket többnyire pillanatok alatt a globális információs szemétkosárba söprik a szárazföldi események.

Ennek a folyamatnak a monotonitását akasztja meg ez a riportkönyv. Bemutatja a végtelen tenger végtelen szabadságát - inkább a szorongást keltő, rémisztő, kiszámíthatatlan oldalát ennek a szabadságnak. Nem annyira az elemek felől - ámbár ha az óceánokat mindig csak lágy szellők fodroznák, a részletesen leírt katasztrófák sem következtek volna be, legalábbis nem azzal a félelmetes brutalitással, ahogy lezajlottak.

Langewiesche, a pilótából lett újságíró - akinek csak magyarul az első riportkönyve ez - a világkereskedelem jelentős részét lebonyolító hajózás egész globális rendszerének a zűrzavaros, mindenféle törvény és jogrend alól kisikló szabályozhatatlanságát mutatja be, amit vészjósló összefüggésbe hoz napjaink terrorfenyegetéseivel is. Jog-bizonytalanság, zavaros tulajdon-viszonyok, betarthatatlan, elkent, megkerülhető és durván kijátszott biztonsági előírások, képzetlen személyzet, könyörtelen nyereségvágy, korrupció és a felelősség elmosódása: számtalan tényező alakítja a tengereken tapasztalható áldatlan állapotokat. Nincs olyan korszerű és költséges tengeri ellenőrzési rendszer, amelynek a szövedékén ne bújhatnának át szinte bárhol és bármikor a tengeri rablóbandák, az életveszélyesen rozoga hajók üzemben tartói - és adott esetben ne hatolhatnának be a legveszélyesebb, nemkívánatos szállítmányok. A tragédiák - kettétört és elsüllyedt, hatalmas partszakaszok élővilágát elpusztító tankhajók, kalóztámadások lemészárolt áldozatai, a jéghideg, viharos tengerbe dőlt komphajók utasainak kétségbeesett haláltusája - igazi okait utólag szinte lehetetlen egyértelműen megállapítani, felelősség nincs, következmény nincs, így aztán arra sincs remény, hogy ki lehessen zárni mindezek megismétlődését.

A szerző beleérző alapossággal, hatásos, nyomasztóan izgalmas részletességgel rekonstruál több ilyen vészhelyzetet, egyszerre az emberi gyengeség és a nemeslelkűség példaeseteit. Minden szörnyűségen túl az tűnik ki belőlük, hogy a káosz a szabadságnak nem következménye, hanem torzulása csak, amelyet meg lehet előzni, ha tisztességgel teszi a dolgát a hajóépítő, a kereskedő, a hivatalnok, a tengerész és mindenki, akinek ehhez a nyers világhoz köze van.

Magyar Narancs - Athenaeum Kiadó, 2006, 207 oldal, 2690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.