212 dühös ember - Tizenkét dühös ember (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. május 4.

Zene

A termet formázó játéktér mindkét keskenyebbik oldalán van egy ajtó. Az egyik a folyosóra, a másik a vécébe vezet. Ha lehetne, kis lyukat vágnék bármelyikbe, és azon át, oldalról nézném Reginald Rose darabjának előadását Balikó Tamás rendezésében. Akkor ugyanis egy térben lehetnék a színészekkel - azazhogy színházban lehetnék.

A termet formázó játéktér mindkét keskenyebbik oldalán van egy ajtó. Az egyik a folyosóra, a másik a vécébe vezet. Ha lehetne, kis lyukat vágnék bármelyikbe, és azon át, oldalról nézném Reginald Rose darabjának előadását Balikó Tamás rendezésében. Akkor ugyanis egy térben lehetnék a színészekkel - azazhogy színházban lehetnék.

Momentán ugyanis az a helyzet, hogy egy jókora akváriumot bámulunk a hosszabbik oldalai felől, mindkét oldalról nagyjából száz-száz ember; de benne nem aranyhalacskák, hanem tizenkét dühös ember jön-megy, beszél és kiabál - utóbbit a fejem fölött lévő hangszóróból hallom, a színészeket csak tátogni látom. Sokszor elmondják, milyen meleg van; képzelem, elképzelem, nem érzem.

A Tizenkét dühös ember című darab bizonyos értelemben örökzöld - van-e idő, amikor nem aktuális szembefeszülni vagy kételkedni a magabiztos és indulatos többség igazában? Aki meg először látja, annak bizonyára reveláció. Tizenkét esküdtből a vita elején tizenegy találja bűnösnek a vádlottat, a végén tizenkettő ártatlannak. És közben van minden, ami kell: faj- és osztályhátrány, emberi gyarlóság, rosszindulat, sorstöredékek és Pilinyi Márta jó jelmezei, megannyi öltönyvariáció. Ügyes dramaturgiai szerkezet tartja a jó dialógusokat, szabott ritmusban haladhatunk a játszókkal a megnyugtató és fölemelő vég felé, markáns karakterek mutatkoznak az asztal körül - és hát jól sikerült Hamvai Kornél új fordítása is, a terhelt szavak és kifejezések, mint a "húzzunk bele", a "torkunkon lenyomni", az "activity", a bunkózás és európaizás ellenére vagy épp azokkal együtt.

Plexiakvárium

Ráadásul a Nemzeti Színház stúdiójában még jó színészek is vannak a plexiakváriumban - energiájuk nagy része ugyan arra megy el, hogy a hermetikusan zárt tér klausztrofób és antiszínházi erejével viaskodva úgy csináljanak, mintha látnák, éreznék, hallanák a közönséget, és annak látható, hallható és érezhető reakcióit beépítenék (össz)játékukba. Szóval feltételezik a színház másik alapelemét: a nézőt.

Mert látni nem látják, hallani nem hallják; Rose darabjának alaphelyzetét, a bírósági esküdtek bezártságát az ítélethozatal idejére szó szerint találta itt venni a rendező, illetve nem is szó szerint, hiszen színdarabról van szó, hanem azon is túl: valóságot csinált a színdarabból. A színészekből meg esküdteket, és jól bezárta őket.

A plexi zavaró - akkor is, amikor még sötét a játéktér, és mi tükörnek látjuk, és akkor is, amikor már világos, és ők látják tükörnek, mi meg ablaknak. De a bemikrofonozás egyenesen katasztrófa. Nemcsak azért, mert jó néhány színészt, például az egyik legfontosabb szerepet játszó, indulatos állapotban kissé hadaró Sinkó Lászlót vagy a szintén sokat kiabáló Szarvas Józsefet a lényeges pillanatokban egyáltalán nem érteni; nem is csak azért, mert a többi, egyébként jól beszélő színész hangjának is vannak olyan mélyebb regiszterei, amelyeket durván elnyel a mikrofon, hanem azért, mert a hang és a beszéd forrása ilyenformán nem ugyanaz. A túlsó sarokban beszél a színész, én meg a fejem fölül hallom.

Világos, hogy Horesnyi Balázs díszlete maga a koncepció, Balikó Tamás rendezői koncepciója. De koncepciónak éppígy - sőt sokkal jobban - megtette volna a tizenkét színész is: micsoda ereje lehetett volna annak, hogy Sinkó László kést emel Kulka Jánosra - ha meglegyint például a suhintás ereje! Kész színház, nem?

Stohl András cinikus-közönyös és nagyon primitív esküdtjének hatalmas lendülete éppen úgy elhal a plexin, mint Schmied Zoltán esküdtjének visszafogott, kínlódós tétovasága vagy Trokán Péter esküdtje bürokratikus eszköztárának fokozatos lehámlása. A Hevér Gábor által játszott figura külön drámájának a szövege jön át, a játéka odabent ragad, és Kaszás Attila elegáns karakterének veszélyes és fenyegető tónusát is tompítva kapjuk.

Garas Dezső halk öreg bölcse a rezignációt átnyomja azért a falon, és Kulka János szelíd állhatatossága is átjön. Spindler Béla, Csankó Zoltán és Bródy Norbert milyen jó lehetne!

Kifulladásig

Nem tudom, hol tarthattak a színészek a próbafolyamatban, amikor elkészült a díszlet és álltak a falak. Fölteszem, addig - és hát azután is - szépen dolgoztak a szerepükön, rakták össze ezt a nem túl bonyolult, mégis precíz munkát igénylő darabot. Azt sem tudom, hogy amikor először próbáltak az akváriumban, tudták-e, érezték-e rögtön, mi történt: a játékból kiszippantyúzták a szuflát. Azt pedig végképp nem tudom, hogy amikor erre ők is rájöttek - merthogy rájöttek, afelől csöppnyi kétségem sincsen -, miért nem döntötték le a falakat.

Most sincs késő. Lelkesen bejelentkezem az első olyan előadásra, amikor normális színházi térben együtt lélegzik színész és közönség, amikor a színész szájából jön ki a hang, egyenesen az én fülembe. Jó lesz, várjuk ki - Balikó Tamás DLA meg fog lepődni.

Nemzeti Színház Stúdió, április 25.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.