Hogyan veheti le a Fidesz az ellenzék választási plakátjait?

Egyszínű utcák

  • Brassai Kornél
  • 2018. november 18.

Belpol

Egy új törvény megszünteti a választási plakátok esélyegyenlőségét, pedig már a 2018-as választási kampányban is több helyen „baráti” jogértelmezés segítette a Fidelitas plakátakcióit.

A 2018-as országgyűlési választás kampányában a Fidelitas Kerítésbontók címmel plakátkiállítás-sorozatot rendezett az ország 18 településén. A közterületi megjelenések alkalmával a Fidesz ifjúsági társszervezete csak néhány településen kötött közterület-használati szerződést, és csupán egyetlen helyen fizetett a közterület használatáért. Ennek több oka is van. Az egyik, hogy a választási eljárásról szóló, a kampánytevékenységeket is szabályozó törvény pontatlan, ezért többféle jogértelmezésre ad lehetőséget. Cikkünk a konkrét ügy feltárásán túl elemzi a 2018-as kampányidőszak idején hatályos törvényi szabályozást, valamint az idén szeptember 1-jétől életbe lépett új törvényt. Utóbbi amellett, hogy nem javítja ki a pontatlanságokat, új rendelkezéseivel törvényi hátteret biztosít az ellenzék közterületi plakátmegjelenéseinek „betiltásához” a kampányidőszakban, és megszüntetheti a választási plakátok eddigi esélyegyenlőségét.

Eltérő jogértelmezések, azonos következmények

A Fidelitas 2018. február 21-én nyitotta meg Kerítésbontók című plakátkiállítását Budapesten, az V. kerületben. A korábbi „Soros-bábozós” kampányt is jegyző Nemcsik Mátyás szerkesztésében megvalósult plakátokon ezúttal ellenzéki politikusok fotói és nekik tulajdonított határkerítés-ellenes mondatok szerepeltek.

A Fidesz választási, illetve a kormány migránsozó kampányához illeszkedő plakátok március 26-ig, azaz még kampányidőszakban bejárták az országot. A 18 települést érintő politikai akció során a Fidelitas csupán egy városban, a fideszes Szita Károly polgármester vezette Kaposváron fizetett díjat a közterület használatáért, a többi helyen nem. Egy másik település más miatt számít kivételnek: Ajkán Schwarz Béla MSZP-s polgármester a megnyitó napján elbontatta a kiállítást a közterület-használati szerződés hiányára hivatkozva. E két esetet leszámítva a többi település területkezelője tudomásul vette a plakátok megjelenését, és csak egy-két helyen került sor közterület-használati szerződés megkötésére, illetve engedély kiadására. Ezt az érintett települések területkezelőinek küldött közérdekű adatigénylések nyomán tudjuk.

false

 

Fotó: Iványi Aurél/Szeged.hu

A polgármesteri hivatalok képviselőinek, jegyzőinek, illetve a – jellemzően önkormányzati tulajdonú – területkezelő cégek válaszaiból az is kiderült, hogy többféleképpen értelmezték a törvényhelyeket. Volt, ahol általánosságban az akkor hatályos, a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvényre, volt, ahol a törvényben szereplő „választási plakátra”, végül volt, ahol a „választási gyűlés” fogalmára hivatkoztak, amikor a plakátok engedély- és díjmentességét, valamint a szerződéskötés szükségtelenségét indokolták. Olyan területkezelők is voltak, akik tévesen a Kúria korábbi, erre az esetre nem alkalmazható döntéseit idézték, vagy olyan törvényre hivatkoztak, amelynek hatálya a választási eljárásról szóló törvény alá tartozó esetekre akkor még nem terjedt ki. (Az idén október 1-jén életbe lépett gyülekezési törvény hatálya már a választási eljárásról szóló törvényben szabályozott gyűlésekre is kiterjed.) Pedig ha már a Kúria döntéseiről van szó, a területkezelők találhattak volna relevánsabb végzést is, ami segítette volna őket a jogalkalmazásban (lásd keretes írásunkat). Ennek ellenére csak néhány olyan település akadt, ahol a terület kezelője önálló hirdetőberendezésként értelmezte a Fidelitas plakátjait tartó, saját lábon álló – épülethez vagy építményhez nem kapcsolódó – szerkezetet.

A törvény legnagyobb hiányossága, hogy nem definiálja megfelelően a benne szereplő fogalmakat. A konkrét ügyben így a helyi területkezelők maguk dönthették el, hogy az adott megjelenést milyen kampánytevékenységnek minősítik, vagyis választási plakátnak, választási gyűlésnek vagy önálló hirdetőberendezésnek tekintik-e.

Ez azért gond, mert míg a választási plakát kihelyezése, illetve a választási gyűlés szervezése – kevés megkötéssel – bejelentés és engedély nélkül történhetett, ráadásul díjmentesen, addig az önálló hirdetőberendezés kihelyezését (akkor is és most is) a törvény a helyi, önkormányzati rendeletek hatáskörébe utalja, utóbbiak pedig akár közterület-használati szerződést és díjfizetést is előírhatnak. A Fidelitas plakátkiállítás-sorozatának jellemzően fideszes vezetésű települések adtak otthont, és túlnyomó többségüknél nem önálló hirdetőberendezésként értelmezték a plakátok kihelyezését. A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy az érintett települések közül több helyen – bár nem erre hivatkoztak a terület kezelői – a helyi rendelet engedte volna az önálló hirdetőberendezésen megjelenő plakátok szerződés, engedély, bejelentés és díjfizetés nélküli kihelyezését, vagy pedig egyáltalán nem szabályozta a kérdést.

Ám a kaposvári eseten kívül is, ahol díjat fizettettek a Fidelitas-szal, több olyan település is ingyenes helyszínt biztosított a kampánynak, ahol a helyi rendelet az önálló hirdetőeszköz kihelyezésekor szerződéskötést és/vagy díjfizetést ír elő.

Bár jó néhány területkezelő a választási plakát törvényben szereplő fogalmára hivatkozva hagyta a Fidelitas számára az engedély és bejelentés nélküli megjelenést, a választási eljárásról szóló törvény egyértelmű: ez a „jogosultság” csak a jelölteket és a jelölő szervezeteket illeti meg – a Fidelitas azonban nem tartozott ebbe a körbe. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, a törvény szövege ezúttal is pontatlan: nem tisztázza, milyen engedély vagy bejelentés szükséges a plakátok „készítéséhez”. Maga a szóhasználat is furcsa, hiszen a „plakátkészítést” ily módon egy törvény sem szabályozza.

Az adatszolgáltatásnak eleget tévő területkezelők kisebb csoportja a választási eljárásról szóló törvényben ugyancsak szereplő választási gyűlés fogalmára hivatkozott a közterület-használati szerződés és díj elengedésénél. A törvény ugyan nem egyértelműsíti, mit ért választási gyűlésen – de csak nagyon erős fantáziával tekinthetjük annak a többnapos plakátkihelyezést, amikor a „gyűlés” szervezője csupán egy pár perces sajtótájékoztató erejéig tartózkodik a helyszínen, az azt követő napokon (!) viszont nem.

A jövő elkezdődött

Összességében tehát megállapíthatjuk: miután a régi/új törvény pontatlan, a helyi rendeletek pedig többnyire nincsenek összhangban vele, vagy akár ellent is mondanak neki, az önálló hirdetőberendezések kihelyezése sokszor szabályozatlan. A hatalom helyi képviselőinek, illetve a területek kezelőinek viszont a törvényi pontatlanságok lehetőséget adnak a politikai érdeküknek megfelelő jogértelmezésre is.

A szeptember 1-jén hatályba lépett, módosított választási eljárásról szóló törvény nemhogy nem teremt tisztább helyzetet a fent vizsgált kérdésekben, de tovább növeli a politikai indíttatású beavatkozás lehetőségét. A jelenlegi hatalom ugyanis „az állami és önkormányzati tulajdonban lévő dolgokon” – így többek között a villanyoszlopokon és a buszmegállókon is – ezentúl csak úgy engedi választási plakát elhelyezését, ha a vagyonkezelő előzetes írásos hozzájárulást ad ehhez. Vagyis ezzel a lépéssel a saját maga által kinevezett és/vagy a tőle egzisztenciálisan függő önkormányzati és állami vagyonkezelők kezébe adja a választási plakátok kihelyezésének engedélyezési jogát – ráadásul anélkül, hogy meghatározná az engedélyezés szempontrendszerét.

Ez, bárki legyen is hatalmon, aggályos. A jelenlegi helyzetben pedig, amikor a közterületi hirdetési felületek meghatározó részét amúgy is Fidesz-barát cégek kezelik, ez az intézkedés akár azzal is járhat, hogy az ellenzéki választási plakátok és politikai hirdetések teljesen kiszorulnak a közterületekről. Mindenesetre hamarosan főpróba: 2019-ben európai parlamenti és önkormányzati választások lesznek Magyarországon.

Adatgyűjtés

 

A cikkben szereplő adatok és információk az önkormányzatoknak és/vagy a területkezelőiknek küldött közérdekű adatigénylésekre adott válaszokból és önkormányzati rendeletekből származnak. A közérdekű adatigényléseinkre három település területkezelője nem válaszolt sem a törvényben előírt határidőn belül, sem cikkünk megjelenéséig.

Az időben első, budapesti kiállítás megnyitóját követően e-mailben megkerestük a plakátokon felelős kiadóként feltüntetett Fidelitast is, de nem reagáltak a kérdéseinkre.

 

A Kúria végzése az LMP ügyében

 

A 2018-as kampányidőszakban a Kúria döntést hozott egy másik – az általunk vizsgálthoz hasonló – kampánytevékenység ügyében. Az LMP és Szekszárd önkormányzata közötti jogvitát eldöntő végzésében a Kúria kifejtette: meg kell különböztetni a választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezést a rajta lévő választási plakáttól. Vagyis hiába van az önálló hirdetőberendezésen választási plakát, az eszköz kihelyezését akkor is a törvény 144. § (6) bekezdésében megnevezett jogszabályok, azaz a területhasználatot szabályozó önkormányzati rendeleteknek megfelelően kell végrehajtani. Ebben az ügyben egyébként az egyik részt vevő fél számára sem okozott gondot az önálló hirdetőberendezés fogalmának értelmezése. Olyannyira nem, hogy a jogvita során az LMP nem az eszköz kihelyezésére vonatkozó helyi rendelet jogosságát vagy a területhasználati szerződés szükségességét kérdőjelezte meg, hanem a hatósági eljárás, illetve az elbírálás időtartamát nehezményezte.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”