Nincs is kedve élni olyan társadalomban, amely gyáván pusztulni hagyja

Kis-Magyarország

Kunffy Lajos festőművésztől, a francia Becsületrend tulajdonosától elvették a képeit, gettóba vitték, megverték, a Rákosi-rendszerben jól vezetett birtokától kellett megválnia – és még halála után harminchat évvel is volt mit elrabolni tőle. 

„Somogytúr község közepén fák sűrűjében, fehérre meszelt oszlopos műtermében találtuk a mestert, Kunffy Lajos festőművészt. Az október másodikán kilencvenkettedik születésnapját ünneplő művész 1894-ben Jób című kompozíciójával tűnt fel”

– mondja a fekete-fehér filmhíradó szövege, és ebben a pillanatban a mester arcáról Jób arcára tűnik át a kép. Zseniális vágás, mert a 25 éves fiatal festő mintha öregkori önmagát és saját sorsát festette volna.

Ha a huszadik század személy lenne, sokaktól kellene bocsánatot kérnie, de Kunffy Lajostól sokszorosan. Magyar nemesként és a francia Becsületrend kitüntetettjeként mind a három nagy történelmi trauma súlyosan érintette: Trianon, a zsidó- és kuláküldözés. Pedig „csak” élni, szeretni és festeni akart.

A somogytúri szerény kúria kapujában azért állunk, mert nemrégiben Zichy Mihály egykori műtermében jártunk, három faluval odébb, Zala községben. Ott olvastuk, hogy Kunffy Lajos kezdeményezésére állítottak emléktáblát 1929. október 15-én Zichy születésének századik évfordulójára. Mindketten ismerték Munkácsyt, mindketten Párizsban tanultak festészetet. Mindketten megkapták a francia becsületrendet. Nem valószínű, hogy személyesen ismerték volna egymást (bár Zichy anyja somogytúri volt), hiszen Kunffy 11 éves volt, amikor Zichy végleg visszament Oroszországba. 

 
Fotók: a szerző felvétele/Bozai Ágota
 

 Szóval ott állunk a kapuban, nézzük a különálló, oszlopos műtermet kívülről, reccsenő friss gyöngykavicson haladunk a múzeum épülete felé. Nézzük a hatalmas hárs- és gesztenyefákat, és ha kötöttünk volna alkut az ördöggel, most jönne el értünk, mert az jut az eszünkbe, hogy oly szép ez a pillanat, maradjon még. A pillanatok azonban sosem maradnak. Azzal állunk a tornác előtt, hogy ez valahonnan ismerős. Annyit tétovázunk, hogy kijön elénk egy kedves hölgy és tessékel beljebb. Belépőjegy mellé kérünk egy kávét és kölcsön Kunffy saját kezével írt visszaemlékezéseit, amit a Somogy Megyei Múzeumok Igazgatósága adott ki még 2006-ban. A tornác melletti egyik asztalnál jobb kezünkben a melange, ballal lapozunk és keressük az életrajz fordulópontjaihoz tartozó személyes visszaemlékezéseket.

„Arra termett, hogy sohase féljen”

Tudjuk előzetesen, hogy Kaposvár mellett, Orczyban született 1869. október 2-án. Apja kereskedő és gazdálkodó, szép vidéki gyerekkora volt, beavatták a gazdasági ismeretekbe és mesterséget kellett tanulnia, majd jogot Pesten, (hogy legyen egy rendes polgári foglalkozása is, amiből szükség esetén meg tud élni), de a jog mellett Vágó Pál műtermében tanult festeni, majd Hollósy Simon müncheni iskolájában, aztán a Müncheni Akadémián, majd 1891-től 1894-ig Párizsban, a Julian Akadémián.

 
Kunffy Lajos: Aratóünnep
 

 1894-ben mutatta be első műveit a párizsi Salon des Artistes Français kiállításon. A kezdeti akadémista stílus után szecessziós és impresszionista… Feleségével Párizsban, európai utazások, kiterjedt művészbaráti kör, és a többi, és a többi. Az életrajzot az önéletrajz idézeteivel kiegészítve jól összefoglalja az emlékház honlapja képekkel és bővebben a múzeumi katalógus, amelynek címlapjáról ismerős a tornác. Az Aratóünnep című képen a feleség, Tiller Ella és kisfiuk fogadja a falu népét, szalmakoszorúval tisztelegnek a gazda előtt.

 
Fotó: a szerző felvétele/Bozai Ágota
 

Sokáig olvassuk az önéletírást, ki-kicsúszik a kezünkből a műnyomó papír. Szétesett lapok, rossz gerincragasztás, de ki tudná becsukni a könyvet, amikor az első világháborús időkről azt olvassuk, hogy „Amikor kis időm volt, festettem a háború alatt is… Szőlőm is hírnévre tett szert, mert jó fekvésénél fogva és a szőlőfajták helyes megválogatásával kitűnő bor termett. Sok kiállításon díjat nyert. Különösen híressé vált az 1929. évben szüretelt olaszrizling, mert igen magas cukorfoktartalmú volt, s emiatt nem indult csak akkor erjedésnek, amikor a budafoki pincészettől megfelelő erjesztőt kaptam s alkalmaztam. Új meglepetést keltett a budafoki szakiskolában a felküldött mustminta, hogy leküldtek annak megvizsgálására egy szakembert, aki megfelelő kezeléssel szinte a tokajival egyenlő értékű borrá kezelte ki. Néhány év múlva 500 palackot félretettem ebből, hogy majd öregkoromra élvezhessem.

Mikor aztán ezerkilencszáznegyvennégyben Budapesten, a Gellért fürdő óvóhelyen legyengülve, 20 kilót leadva hazatértem Somogytúrra, annyira kívántam volna ezt a szinte gyógyitalt, de ennek is, mint sok egyébnek csak hűlt helyét találtam.”

Olvasnánk még, de folyton elérzékenyülünk, mert tudjuk már, hogy mi történt a Kunffy házaspárral 1944-ben. Kihörpintjük a melange maradékát és bemegyünk végigjárni a termeket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.