Tíz színész, akik főleg magukat alakítják a vásznon

Mikrofilm

Mi a közös Woody Allenben, Jason Stathamben és Jackie Chanben? Hogy lényegében mindig ugyanazt a figurát hozzák.

Még hónapok vannak hátra a december 5-i bemutatójáig, de a Jay Kelly című netflixes mozi máris az év egyik legjobban várt filmjévé vált. Nem is csoda: rendezője az a négy Oscarra jelölt Noah Baumbach, akit főleg penge forgatókönyveiről (Barbie), elmés vígjátékairól (Amerikai álomlány, A 40 az új 20) és hatásos drámáiról (Házassági történet, amelyet újabban farkasok ijesztegetésére használnak) ismerünk, főszereplői pedig George Clooney és Adam Sandler lesznek.

A Jay Kelly egy Cary Grant-szerű sztárról és menedzseréről szól majd, akiknek élete fordulóponthoz érkezik. Mint a lenti előzetesben is látható, a fiktív Jay Kellyt azzal vádolják, hogy mindig csak önmagát alakítja a vásznon. „Tudod milyen nehéz önmagadat adnod? Próbáld csak meg!” – válaszolja erre. A csavar az a dologban, hogy magát Cary Grantet is gyakran érte az a vád, hogy nem is színészkedik, csak önmagát alakítja, de ugyanezt szokta megkapni Adam Sandler is szinte minden vígjátékánál (az ő karrierjéről bővebben a Hubie, a halloween hőse kapcsán értekeztünk), csakúgy, mint George Clooney, akinek nevével tényleg egybeforrt ez a sármos, egzisztencialista válságban lévő, de még így is hűvösen macsós perszóna.

Clooney – gyaníthatóan a film promóciójának részeként – még rá is játszott erre a Cary Grant-es Jay Kelly-figurára. „Az emberek azt mondják, hogy csak magamat játszom? Leszarom. Nem sok korombeli férfi játszhat olyan komédiákban, mint az Ó, testvér, merre visz utad?, majd csinálhatja meg a Michael Claytont vagy a Szirianát. Ha mindez azt jelenti, hogy mindig magamat játszom, azt tényleg leszarom. Próbáltad már magadat játszani? Baromi nehéz dolog” – ismételte meg szinte szó szerint a fenti, a filmben is elhangzó sort Clooney a Vanity Fairnek adott interjújában.

George Clooney-t talán túlzás egydimenziós színésznek nevezni, az azonban tagadhatatlan, hogy legismertebb szerepei az Egek urától kezdve az Ocean’s-sorozaton át az Utódokig nagyjából egy kaptafára készültek. Ami persze nem biztos, hogy baj: a világ egyik legismertebb színészeként ő már nem akar, és nem is feltétlenül kell neki kockázatokat vállalnia. Szereplőtársát a Jay Kellyben, Adam Sandlert nem szokás vele egy polcon emlegetni, az elmúlt években azonban egyre többször merészkedett számára addig ismeretlen terepre: a tőle megszokott bugyuta vígjátékokat (Gyagyás gyilkosság, Hubie, a halloween hőse, Happy, a flúgos golfos 2.) rendszeresen egy-egy drámai szerep (Csiszolatlan gyémántMindent egy lapra, Az űrhajós) követte. Mindkettejükre igaz azonban, hogy azért válhattak világsztárokká, mert ki tudtak alakítani egy könnyen meghatározható filmes karaktert, amit aztán üzembiztosan hoztak, újra és újra – ez pedig, mint Clooney fenti mondatai is bizonyítják, egyáltalán nem könnyű dolog.

Clooney, Sandler, Cary Grant – rajtuk kívül is akadnak bőven világsztárok, aki jobbára csak saját magukat játsszák, és piszok jól meg is élnek ebből. Íme közülük néhány:

Ryan Reynolds

Nagyszájú, tökös, beszólogató figura, akiben azért maradt némi irónia. Ismerős? A leírás Reynolds filmográfiájának 90 százalékát lefedi, neki pedig elég ugyanazt a pimasz vigyort felöltenie mindegyik filmjében. Mindez 10-15 évvel ezelőtt még valóban frissnek hatott: a prosztó konyhai alkalmazottakat bemutató Ezt jól kifőztük!, a bájosan romantikus Mindenképpen talán, vagy a Testcsere épp Reynolds humora miatt működött. Sőt, ezt a playboy-figurát a kisujjából kirázta az olyan mellékszerepekben is, mint amit az Adventureland – Kalandparkban láthattunk. A csúcsra egyértelműen a 2016-ban induló Deadpoollal jutott fel (miután előtte 5 évvel egy másik szuperhősfigurával, a Zöld Lámpással beégett, a 2009-es metaszuperhősfilmje, a Ryan Reynolds, a képzelt szuperhős pedig gyakorlatilag visszhang nélkül tűnt el).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.