Furcsa pénzügyekben érintett a Müpa koprodukciós igazgatója

  • Vári György
  • 2013. szeptember 7.

Belpol

A Művészetek Palotája koprodukciós vezetője, Bátor Tamás előző állásában a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezetője volt. A birtokunkba került dokumentumok szerint az általa szerződtetett énekessel honoráriuma 12 százalékát utaltatta vissza saját bt.-je bankszámlájára.
Bátor Tamás

Bátor Tamás

Fotó: MTI – Vajda János

Bátor Tamás a 2001-ben induló Bartók+ Miskolci Operafesztivál szervezésébe kezdettől fogva besegített, majd 2003-tól ő lett a fesztivál ügyvezetője. Természetesen már a Miskolci Operafesztivál Kht. ügyvezetőjeként bízott meg egy jeles külföldi énekest azzal, hogy lépjen fel az operafesztivál nyitókoncertjén, és ugyancsak vele, ugyanarra az alkalomra vonatkozóan aláírt egy másik szerződést is, immár mint a Hárfe B 200 Bt. vezető tisztségviselője. Ez a megállapodás arról szól, hogy a „províziót” (közvetítési díjat, jutalékot), amely a honoráriuma 12 százalékát teszi ki, a fellépő művész köteles az előadás után azonnal, készpénzben továbbítani Bátor cégének. Ennek elősegítésére a Miskolci Operafesztivál Kht. nevében, ügyvezetőként szerződő Bátor Tamás vállalta, hogy az előadás után azonnal, készpénzben kifizeti a felkért énekest. Vagyis Bátor ügyvezetőként szerződtette az illetőt, majd „visszakérte” cége bankszámlaszámára az ő megbízása nyomán kifizetett gázsi korántsem elhanyagolható részét.

Megkeresésünkre Bátor sajnálkozásának adott hangot, hogy „egy tízéves fesztiváltörténetet kíván besározni egy kisebb csoport által átadott dokumentum, amely csoport kilétét természetesen ismerem”. Úgy látta továbbá, hogy minden legálisan történt, mégpedig azért, mert a munkaszerződése kifejezetten megengedte, hogy ügyvezetői feladatainak ellátása mellett más gazdasági tevékenységet végezhessen, hogy más gazdasági társaságnak is tagja legyen. Kérdésünkre, hogy ez rendszeres gyakorlat volt-e ügyvezetése idején, arról tájékoztatta lapunkat, hogy „előfordulhatott ilyen eset, de legálisan, tehát nem eltitkolva” (amennyiben ez az eljárás rendszeresen ismétlődött, az tekintélyes mennyiségű pluszjövedelmet jelenthetett Bátor Tamásnak ügyvezetői tevékenységének nyolc éve alatt).

Bátor Tamás – amióta távozott a Miskolci Operafesztivál vezetői székéből – a Müpa koprodukciós igazgatójaként is foglalkozik művészközvetítéssel, és az Ókovács Szilveszter vezette operaház megbízásából is végzett hasonló feladatokat idén június 30-ig. (Erről lásd cikkünket itt.)

Érdeklődtünk, hogy e munkái során is előfordult-e, hogy visszautalták neki a honoráriumok egy részét a szerződtetett fellépők, ezt azonban határozottan visszautasította, mondván, hogy egyik helyen sem egyedül dönt a művészek szerződtetéséről. „A legtöbb esetben ügynökségekkel szerződünk, és a művészek nagy részét nem ismerem személyesen, csak színpadról. A művészek kiválasztásában nem egyedül döntök, hanem a művészeti vezetőséggel egyeztetve történik a fellépők meghívása.”

További furcsaság ugyanakkor, hogy a birtokunkban lévő szerződést Bátor Tamás a Hárfe B 200 Bt. nevében írta alá, ilyen vállalkozást azonban a cégnyilvántartás nem ismer. Annak a betéti társaságnak a neve, amelyben Bátor vezető tisztségviselő és beltag: Hárfe B 2000 Bt. (kültagja Bátor egyik családtagja). A létező és a nem létező cég megadott számlaszáma viszont azonos. A kérdésre, hogy mi magyarázza az eltérést, Bátor azt válaszolta, hogy „a céges papíron valóban egy nulla nyomdai tévedésből lemaradt, ezt én is csak most konstatáltam, és köszönöm, hogy felhívta rá a figyelmemet. A céges papírt évek óta nem használom”.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.