Karácsony Gergely értelmezésében Lázár János építési és közlekedési miniszter keddi bejelentései nyomán „egy óriási lépést” tesznek közösen a saját, 2019-es választási programjának megvalósítása felé, amiben többek között az is szerepelt, hogy a 14 alattiak ingyen használhassák a közösségi közlekedést, illetve Budapesten és az agglomerációban egy egységes, tarifaközösségen alapuló bérlet- és jegyrendszer épüljön ki. Erről a főpolgármester kedd délután online sajtótájékoztatóján beszélt.
Úgy fogalmazott, mivel az elkövetkező hetekben „intenzív és remélhetőleg konstruktív” tárgyalásokra készül, nem szeretné éles szavakkal illetni „azokat a valótlanságokat, amiket a miniszter úr mondott a sajtótájékoztatóján, de az igazság melletti elkötelezettségem mégis arra késztet, hogy azért ezek közül néhányat tisztába tegyek.” A főpolgármester leszögezte:
- a minisztérium részéről nem érkezett olyan tárgyalási javaslat, amely a Budapest-bérlet jelenlegi rendszerének a fenntartását szolgálná;
- Lázár állításával szemben a budapesti jegybevételek nem 1, hanem 12 százalékát kapja meg az állam;
- nem „a miniszter úr kénye-kedve”, hanem a költségvetési törvény rendelkezik arról, hogy a kormány hozzájárul a főváros közösségi közlekedésének finanszírozásához.
Ettől függetlenül Karácsony Gergely úgy véli,
az országos bérletek elfogadása és a Budapest-bérlet megőrzése „egy jó irány”, és reményei szerint meg is fog valósulni.
Ennek részleteit azonban még tisztázni kell, ezért a következő hetekben „hosszú, szakmai, konstruktív tárgyalásokra készülünk, amelyekben meg tudjuk határozni azokat a részletpontokat, hogy egészen pontosan hogyan tudunk elszámolni majd a közösen szerzett bérletbevételekből.” A főpolgármester hangsúlyozta, kizárólag olyan megoldást tudnak elfogadni, amely a kormánynak és Budapestnek egyszerre jelent jobb forrásokat a közösségi közlekedés finanszírozásához. „Biztos vagyok abban, hogy lehet ilyen megoldást találni” – mondta Karácsony Gergely, hozzátéve, a megállapodás a részleteken múlik.
Megvédtük a Budapest-bérletet. 💪A Budapest-bérletet megvédtük.💪 Reakció Lázár János mai sajtótájékoztatójára: 1️⃣ Egyetlen budapesti sem járhat rosszabbul. 2️⃣ Végrehajtjuk azt a programot, amire 2019-ben felhatalmazást kaptam, és amiben ez szerepel: „Regionális kooperációt kezdeményezünk a megerősített BKK, a MÁV és a Volánbusz között, valamint egységes jegy- és bérletrendszer bevezetéséért fogunk dolgozni Budapesten és az agglomerációban”. Célom, hogy a budapesti és az agglomerációs közlekedést jobban integráljuk, ennek megoldása nem lehet más, mint hogy a főváros és az állam közösen rendeli meg a közösségi közlekedést. 3️⃣ Helyes, ha a kormány ebben is, és a 14 év alattiak ingyenes utazásában is követi Budapestet. 4️⃣ A tartós barátság alapja a pontos elszámolás: a bevételeken az utasok által megtett kilométerek alapján osztozik Budapest és az állam. Az elszámolásról szóló tárgyalásokon olyan megoldásra van szükség, ami egyaránt jó az utazóknak, az állami és a fővárosi szolgáltatóknak. További részletek a videóban:
Posted by Karácsony Gergely on Tuesday, January 9, 2024
Korábban egyébként Vitézy Dávid, közlekedési szakértő, volt közlekedési államtitkár is reagált Lázár János bejelentésére. Mint Facebook-oldalán írta: „Lázár János mai »ajánlata« ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán”. Vitézy Dávid úgy véli, „a korábbi szerződéses konstrukció jó volt, azt kellett volna meghosszabbítani, mindkét félre nézve szégyenteljes, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak.”