Közutálat tárgya lett Lázár János

Publicisztika

Fantasztikus ajánlattal állt elő a miniszter Debrecenben: elfogadja a MÁV a HÉV és a Volán járatain is a BKK-bérletet, ha a BKK is elfogadja az országbérletet. Hogy mi van? Politikai blöff vagy menekülőútvonal, ki tudja, de Lázár János a bot rossz végére került.

Lázár János építési és közlekedési minisztert sosem a szakmaiság vezette, amikor közlekedési témájú ötleteket dobott be. Akkor sem, amikor keresztül vitte a tramtraint, akkor sem, amikor ráparancsolt a MÁV vezérkarára, hogy adj isten, de rögtön álljanak neki a Budapest-Győr vasúti pálya korszerűsítésének, akkor sem, amikor bevezettette az ország- és megyebérleteket. Akkor sem, amikor ki akarta herélni a budapesti közösségi közlekedést, és most sem, amikor bejelentette a fantasztikus, új tarfia- és kedvezményrendszert.

Debrecenben kerített sort ez utóbbira, balján a polgármesterrel. Az új kedvezményrendszer korszerűbbé és átláthatóbbá teszi a mostani káoszt. Az a tény, hogy a közlekedésre vonatkozó alapvető szabályrendszer átalakításáról a miniszter egy tetszőleges városban, a város vezetőjének társaságában tesz bejelentést és nem a MÁV-Volán vezérével, kiválóan mutatja, hogy ez a lépés sem szakmai. Akkor sem, ha vannak benne szakmailag indokolt elemek. Valójában a tarifarendszerről lenne mit tárgyalni, de csakis az úgynevezett utasok és a vasúti és buszos szakma bevonásával. Nem két hét alatt, hanem mondjuk két év alatt. Satöbbi.

 
Lázár János és Papp László debreceni polgármester a tarifarendszer átalakításáról szóló sajtótájékoztatón
Fotó: MTI/Vajda János

Lázár szót ejtett a BKK-bérletekről is – ez nyilván baromi fontos minden debreceni számára, Bocskaikertben már biztos sírtak az ovisok a bizonytalanságtól. A miniszter szavainak egy része sajnálatos módon sima hazugság. Szerinte Karácsony eltöketlenkedte a tárgyalásokat, és a főváros egyszerűen nem fizet az igénybe vett szolgáltatásért, tehát azok semmisek. Ez nyilvánvalóan nem igaz. A főváros egyik oldalon nem kapja meg az államtól az inflációval nem korrigált támogatást a BKK üzemeltetéséhez – ez 12 milliárd forint –, másik oldalon pedig úgy akar a minisztérium jóval többet kérni azért, a HÉV-en, a MÁV-on és az agglomerációs Volán-járatokon továbbra is érvényes legyen a BKK-bérlet, hogy a menetrendet ő maga akarja meghatározni. A HÉV 2016 óta van a MÁV fenntartása alatt. Azóta dekódolva van a rendszerben, hogy az állam bármikor a sínek közé szarhat, és ez most meg is történt.

Lázár legújabb ajánlata az, hogy oké, felengedik a BKK-bérletes tápos pestieket a HÉV-ekre (Lázár szerint ez engedmény, valójában persze ez a kiindulás), cserébe az ország- és megyebérletek is legyenek érvényesek. Azt a kiváló közlekedési szakember nem tette hozzá, hogy mégis hol, de vélhetően ugyanezeken a vonalakon és nem a teljes budapesti hálózaton. Ez fontos, mert a vidéki városokban a teljes vonalra érvényesek a megyebérletek – ami jellemzően néhány buszjáratot jelent. Ha utóbbiról szólna a javaslat, az a BKK pár hónapon belüli csődjéhez, jobb esetben csak a szétbarmolásához vezetne.

Tessék csak elfogadni ezt a fasza ajánlatot, különben nem lesz semmi itt, kérem szépen! 

– sugallja Lázár. Részletesen megírta már a sajtó, hogy mi a probléma azzal, ha a MÁV fenntartása alatt álló HÉV- és Volán-járatok menetrendje, tarifája és bérletrendszere nem illeszkedik a fővárosi rendszerbe, ezért ezt most felesleges megismételni. Lázár Jánost sem érdekelte, ez szinte bizonyos. Neki egy célja lehetett: a lehető legnehezebb helyzetbe hozni Karácsony Gergelyt – állítólag minisztériumi állománygyűléseken ez el is hangzott cél gyanánt. És mi egyébbel lehetne jobban kellemetlenkedni, mint a közösségi közlekedés szétverésével?

A forgatókönyv alighanem megvolt: tegyünk keresztbe, csináljunk botrányt, legyen felháborodás, aztán dőljünk hátra és igyunk valamit. Nem lesz érvényes a BKK-bérlet a HÉV-eken, a vonatokon és az agglomerációs Volán-járatokon. Ahogy a Városháza állítólagos eladásának kamusztrorija, ez is ugyanúgy lett felépítve. A kormánypárti lap megszellőztetett egy „birtokába került” anyagot, amiből kiderül, hogy Karácsony Gergely a főgonosz, emellett töketlen és még kamuzik is.

A jelek szerint azonban elszámította magát az agytröszt és a stáb, mert a hatás épp ellentétes lett. Nem azért indult aláírásgyűjtés, nem azért kerekedett balhé, mert Karácsony ALKALMATLAN. Talán a főváros lakói mégse olyan degeneráltak, mint azt Lázár János gondolta (tápos pestiek és hasonlók). Kiderült, hogy a puska fordítva sült el,

a közutálat a minisztérium és a kormány ellen irányul.

Azt már jól ismerjük, hogy egy-egy hasonló pofon után gőzerővel gyártódik az új stratégia, és amíg az össze nem áll, addig némaság van és kushadás. Most is ez történt, pár nap csend után – amikor már Vitézy Dávid volt államtitkár és BKK-vezér (és lehetséges főpolgármester-aspiráns?) is azt mondta, totál gáz, hogy a minisztérium nem mond semmit – előállt az eddig sosem látott államtitkár, Nagy Bálint. Az ő feladata volt felmondani a hülyeségeket, mondván nem tragédia, ha a HÉV-re nem érvényes a bérlet, tényleg nem az, csak kétszer annyiba kerül majd közlekedni a városban egy csepelinek vagy egy csömörinek. Nem számít, legfeljebb jövő héten már nem lesz államtitkár.

Lázár azonban egy ideig még miniszter lesz. És hiába szaladt Debrecenig, egyértelmű, hogy a BKK-s kisstílű szemétkedés nem jött be. A buta pestiek nem Karácsonyt kezdték el intenzíven utálni, hanem őt. Ennek tükrében pedig akkor jöhet ki ebből a sztoriból a legkisebb arcvesztéssel, ha megállapodik a fővárossal. Aztán erre olyan mázat fest, amilyet csak akar.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”