Lázár János építési és közlekedési minisztert sosem a szakmaiság vezette, amikor közlekedési témájú ötleteket dobott be. Akkor sem, amikor keresztül vitte a tramtraint, akkor sem, amikor ráparancsolt a MÁV vezérkarára, hogy adj isten, de rögtön álljanak neki a Budapest-Győr vasúti pálya korszerűsítésének, akkor sem, amikor bevezettette az ország- és megyebérleteket. Akkor sem, amikor ki akarta herélni a budapesti közösségi közlekedést, és most sem, amikor bejelentette a fantasztikus, új tarfia- és kedvezményrendszert.
Debrecenben kerített sort ez utóbbira, balján a polgármesterrel. Az új kedvezményrendszer korszerűbbé és átláthatóbbá teszi a mostani káoszt. Az a tény, hogy a közlekedésre vonatkozó alapvető szabályrendszer átalakításáról a miniszter egy tetszőleges városban, a város vezetőjének társaságában tesz bejelentést és nem a MÁV-Volán vezérével, kiválóan mutatja, hogy ez a lépés sem szakmai. Akkor sem, ha vannak benne szakmailag indokolt elemek. Valójában a tarifarendszerről lenne mit tárgyalni, de csakis az úgynevezett utasok és a vasúti és buszos szakma bevonásával. Nem két hét alatt, hanem mondjuk két év alatt. Satöbbi.
Lázár szót ejtett a BKK-bérletekről is – ez nyilván baromi fontos minden debreceni számára, Bocskaikertben már biztos sírtak az ovisok a bizonytalanságtól. A miniszter szavainak egy része sajnálatos módon sima hazugság. Szerinte Karácsony eltöketlenkedte a tárgyalásokat, és a főváros egyszerűen nem fizet az igénybe vett szolgáltatásért, tehát azok semmisek. Ez nyilvánvalóan nem igaz. A főváros egyik oldalon nem kapja meg az államtól az inflációval nem korrigált támogatást a BKK üzemeltetéséhez – ez 12 milliárd forint –, másik oldalon pedig úgy akar a minisztérium jóval többet kérni azért, a HÉV-en, a MÁV-on és az agglomerációs Volán-járatokon továbbra is érvényes legyen a BKK-bérlet, hogy a menetrendet ő maga akarja meghatározni. A HÉV 2016 óta van a MÁV fenntartása alatt. Azóta dekódolva van a rendszerben, hogy az állam bármikor a sínek közé szarhat, és ez most meg is történt.
Lázár legújabb ajánlata az, hogy oké, felengedik a BKK-bérletes tápos pestieket a HÉV-ekre (Lázár szerint ez engedmény, valójában persze ez a kiindulás), cserébe az ország- és megyebérletek is legyenek érvényesek. Azt a kiváló közlekedési szakember nem tette hozzá, hogy mégis hol, de vélhetően ugyanezeken a vonalakon és nem a teljes budapesti hálózaton. Ez fontos, mert a vidéki városokban a teljes vonalra érvényesek a megyebérletek – ami jellemzően néhány buszjáratot jelent. Ha utóbbiról szólna a javaslat, az a BKK pár hónapon belüli csődjéhez, jobb esetben csak a szétbarmolásához vezetne.
Tessék csak elfogadni ezt a fasza ajánlatot, különben nem lesz semmi itt, kérem szépen!
– sugallja Lázár. Részletesen megírta már a sajtó, hogy mi a probléma azzal, ha a MÁV fenntartása alatt álló HÉV- és Volán-járatok menetrendje, tarifája és bérletrendszere nem illeszkedik a fővárosi rendszerbe, ezért ezt most felesleges megismételni. Lázár Jánost sem érdekelte, ez szinte bizonyos. Neki egy célja lehetett: a lehető legnehezebb helyzetbe hozni Karácsony Gergelyt – állítólag minisztériumi állománygyűléseken ez el is hangzott cél gyanánt. És mi egyébbel lehetne jobban kellemetlenkedni, mint a közösségi közlekedés szétverésével?
A forgatókönyv alighanem megvolt: tegyünk keresztbe, csináljunk botrányt, legyen felháborodás, aztán dőljünk hátra és igyunk valamit. Nem lesz érvényes a BKK-bérlet a HÉV-eken, a vonatokon és az agglomerációs Volán-járatokon. Ahogy a Városháza állítólagos eladásának kamusztrorija, ez is ugyanúgy lett felépítve. A kormánypárti lap megszellőztetett egy „birtokába került” anyagot, amiből kiderül, hogy Karácsony Gergely a főgonosz, emellett töketlen és még kamuzik is.
A jelek szerint azonban elszámította magát az agytröszt és a stáb, mert a hatás épp ellentétes lett. Nem azért indult aláírásgyűjtés, nem azért kerekedett balhé, mert Karácsony ALKALMATLAN. Talán a főváros lakói mégse olyan degeneráltak, mint azt Lázár János gondolta (tápos pestiek és hasonlók). Kiderült, hogy a puska fordítva sült el,
a közutálat a minisztérium és a kormány ellen irányul.
Azt már jól ismerjük, hogy egy-egy hasonló pofon után gőzerővel gyártódik az új stratégia, és amíg az össze nem áll, addig némaság van és kushadás. Most is ez történt, pár nap csend után – amikor már Vitézy Dávid volt államtitkár és BKK-vezér (és lehetséges főpolgármester-aspiráns?) is azt mondta, totál gáz, hogy a minisztérium nem mond semmit – előállt az eddig sosem látott államtitkár, Nagy Bálint. Az ő feladata volt felmondani a hülyeségeket, mondván nem tragédia, ha a HÉV-re nem érvényes a bérlet, tényleg nem az, csak kétszer annyiba kerül majd közlekedni a városban egy csepelinek vagy egy csömörinek. Nem számít, legfeljebb jövő héten már nem lesz államtitkár.
Lázár azonban egy ideig még miniszter lesz. És hiába szaladt Debrecenig, egyértelmű, hogy a BKK-s kisstílű szemétkedés nem jött be. A buta pestiek nem Karácsonyt kezdték el intenzíven utálni, hanem őt. Ennek tükrében pedig akkor jöhet ki ebből a sztoriból a legkisebb arcvesztéssel, ha megállapodik a fővárossal. Aztán erre olyan mázat fest, amilyet csak akar.