Klubrádió: „a Hit Gyülekezetéhez köthető álellenzéki rádió” szólal meg hamarosan a 92.9-en

  • narancs.hu
  • 2021. május 1.

Belpol

Közleményben reagál a Klubrádió arra, hogy hétfőn a Spirit FM szólal meg az ő korábbi frekvenciájukon.

„Napokon belül megszólal a Klubrádiótól elvett frekvenciáján egy fals hang, a Hit Gyülekezetéhez köthető álellenzéki rádióé. Bár a frekvencia sorsa még nem dőlt el, kétszeresen is per alatt áll, a kiigénylő nem vár, igyekszik gyorsan elfoglalni a rablott jószágot, hogy a hatalom kedvében járva véglegessé tegye az utolsó független rádióállomás elnémítását” – olvasható egy szombat délutáni közleményében a Klubrádió honlapján.

A jelenleg csak interneten hallgatható csatorna ezzel reagál arra, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság  (NMHH) Médiatanácsa március 30-án határozott arról, hogy május 3. és október 29. között, ideiglenesen kereskedelmi rádiós szerződést köt a Közösségi Rádiózásért Egyesülettel, amely Spirit FM néven az adott dátumig a Budapest-Belváros 87,6 MHz-en hallható szolgáltatását sugározza majd a Budapest 92,9 MHz-es frekvencián.

Arról korábban hosszabban is írtunk, hogy az NMHH döntéseinek következtében a Klubrádió kénytelen volt február 14-én befejezni a sugárzást az általa addig használt 92.9-es frekvencián – annak ellenére is, hogy csak ők nyújtottak be érvényes pályázatot a csatornára.

A Spirit FM egyébként maga is pályázott a 92.9-re, de kizárták a megmérettetésből. A rádiót üzemeltető, ATV Csoporthoz tartozó Közösségi Rádiózásért Egyesület előbb fellebbezett a döntés ellen, végül mégis visszavonta jogorvoslati kérelmét és ezzel a pályázástól is visszalépett.

Miután azonban a Klubrádió nem folytathatta a frekvencián a sugárzást, a Közösségi Rádiózásért Egyesület ideiglenes használatra vonatkozó kérelmet nyújtott be, és miután lemondtak a Budapest-Belváros FM 87,6 MHz frekvencia közösségi használatáról, az NMHH meg is adta a Spirit FM-nek a sugárzási engedélyt. Ugyanakkor – mint ahogyan arról a Media1 beszámolt korábban – a médiahatóság tájékoztatása szerint a Közösségi Rádiózásért Egyesület szerződésében bontófeltételként szerepel, hogy amennyiben a néhány hónapos ideiglenes frekvenciajogosultság alatt a Klubrádió pert nyerne az NMHH Médiatanáccsal szemben, akkor a Spiritnek azonnal le kell mondani a frekvenciáról. 

 
Fotó: Klubradio.hu
 

A mostani közleményben úgy fogalmaznak: „A Klubrádió frekvencia használati jogosultsága megújításának erkölcstelen, nevetséges, de mindenekelőtt törvénysértő indokokra alapozott megtagadásától a frekvencia hazugságon alapuló álpályáztatásán át, a hullámsáv kiigényléséig és kiutalásáig megvalósult államhatalmi lépések egyetlen ívet futnak be, a megfelelő kollaboráns előre felépített közreműködésével.”

„Árulás?” – teszik fel a kérdést, majd rögtön meg is válaszolják azt: „Árulást az követ el, aki fellépésével szerepet vállal a terv megvalósításában, aki közreműködik abban, hogy egy valóban független médiumot a hatalommal együttműködő hamis hanggal fedjenek le.”

„De még nincs késő!” – zárják a közleményt. „Vissza lehet utasítani a dicstelen mellékszerepeket!”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.