Klubrádió: elnémult az FM 92,9

Bűnös, aki némít

Belpol

2021. február 14-én éjfélkor elhallgatott a Klubrádió műsorsugárzása a 92,9-es frekvencián. Egy régi történet újabb, minden korábbinál keserűbb epizódja ez, ami még akkor is nyomasztó képet fest a magyar médiahelyzetről, ha van minimális esély arra, hogy nem marad ez így nagyon sokáig.

Ahhoz képest, hogy országos összevetésben milyen kevés hallgatót ért el a Klubrádió analóg sugárzása, akár meglepőnek is tűnhet, hogy a rádió ügye milyen sokakat foglalkoztat. Az utóbbi években már csupán Budapesten, nagyjából másfél milliós vételkörzetben fogható csatorna a magyar sajtószabadság szimbólumává vált – nem véletlenül lett ez a rádió sokat ismételt mottója: „a világhírű magyar adó”. A legutóbbi fejlemények is élénk nemzetközi figyelmet váltottak ki, a francia és az amerikai külügytől az Európai Unió megfelelő bizottságaiig sokan kiálltak a csatorna mellett. Egyelőre azonban nem lehet megmondani, hogy mindennek lesz-e bármi hatása; lehet, hogy a kedvezőtlen nemzetközi visszhang elfogadható ár lesz a kormány és a kormányfő számára.

Közlekedj okosan!

A 92,9-es frekvenciától búcsúzó különleges adásnapon a régi időket feleleveníteni hivatott kétórás Anno Klubrádióban a régi motoros munkatársak sem tudták már pontosan felidézni a szűk negyed százada történteket. Ami biztos: a Magyar Autóklub vezetősége a 90-es évek második felében határozta el, hogy létrehoz egy budapesti vételkörzettel rendelkező „közlekedési, érdekvédelmi, baleset-megelőzési és tájékoztatási” célú rádiót. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) kiírására az Autóklub 1998 májusában két frekvenciára nyújtott be pályázatot, és ezek közül végül a budapesti 95,3 MHz-re kapott sugárzási engedélyt az év decemberében. A rádió stúdiójának kiépítése és stábjának az összeállítása is ezután indult el, így néhány hónappal később, 1999. április 12-én reggel 6 órakor szólalhatott meg az első magyar közlekedési rádió. A Hegedűs Oszkár Autóklub-elnök szavaival indító adó az első és egyetlen európai autós csatorna volt, amelyik a nap 24 órájában sugárzott.

Hogy mekkora hallgatottsága lehetett az „eredeti” Klubrádiónak, azt ma már nehéz kideríteni, de a csatorna lehetőségeinek kihasználatlanságára, ugyanakkor az átalakuló médiapiacon belül megnövekedett értékére utalhat, hogy viszonylag rövid idő után megvált tőle az Autóklub. Az akkori főtitkár, Kovács Zoltán 2001 tavaszától intenzív tárgyalásokat folytatott a lehetséges befektetőkkel, akik közül végül az Arató András többségi tulajdonában lévő Monográf Rt.-vel jutottak megegyezésre. A Monográf előbb többségi, majd 2002 második fél­évétől kizárólagos tulajdonosa lett a rádiónak. Három év után tehát elhallgatott az egyetlen magyar közlekedési rádió, és a helyén, változatlan névvel, de alapjaiban átalakult műsorszerkezettel és arculattal, vélemény- és hírrádióként szólalt meg az új Klubrádió 2001. december 10-én.

Az akkoriban az SZDSZ-hez kötött új tulajdonosi kör kettős építkezésbe kezdett: egyfelől vidéki frekvenciák felvásárlásával az országos csatornává válás irányába indultak el, ezzel párhuzamosan pedig igyekeztek a hallgatottságot is gyorsan növelni, kiegészítve a stábot az első Orbán-kormány utolsó időszakában erősen a Fidesz szája íze szerint átformált állami rádiókból kihulló műsorkészítőkkel. Ennek a korai időszaknak a szimbolikus pillanata volt, amikor a Kondor Katalin elnökölte Magyar Rádióból a tíz évig nagy népszerűséggel futó Beszéljük meg! felülről vezérelt megszüntetését követően távozott a műsort vezető Bolgár György, ám alig néhány hét kihagyás után a betelefonálós adás majdnem azonos címmel folytatódott a Klubrádióban. Bolgár műsorának költözése alighanem számos hallgatót átvitt a kis fővárosi rádióhoz – a Megbeszéljük pedig azóta is, két évtizede a csatorna húzó produkciója.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.