Klubrádió: elnémult az FM 92,9

Bűnös, aki némít

Belpol

2021. február 14-én éjfélkor elhallgatott a Klubrádió műsorsugárzása a 92,9-es frekvencián. Egy régi történet újabb, minden korábbinál keserűbb epizódja ez, ami még akkor is nyomasztó képet fest a magyar médiahelyzetről, ha van minimális esély arra, hogy nem marad ez így nagyon sokáig.

Ahhoz képest, hogy országos összevetésben milyen kevés hallgatót ért el a Klubrádió analóg sugárzása, akár meglepőnek is tűnhet, hogy a rádió ügye milyen sokakat foglalkoztat. Az utóbbi években már csupán Budapesten, nagyjából másfél milliós vételkörzetben fogható csatorna a magyar sajtószabadság szimbólumává vált – nem véletlenül lett ez a rádió sokat ismételt mottója: „a világhírű magyar adó”. A legutóbbi fejlemények is élénk nemzetközi figyelmet váltottak ki, a francia és az amerikai külügytől az Európai Unió megfelelő bizottságaiig sokan kiálltak a csatorna mellett. Egyelőre azonban nem lehet megmondani, hogy mindennek lesz-e bármi hatása; lehet, hogy a kedvezőtlen nemzetközi visszhang elfogadható ár lesz a kormány és a kormányfő számára.

Közlekedj okosan!

A 92,9-es frekvenciától búcsúzó különleges adásnapon a régi időket feleleveníteni hivatott kétórás Anno Klubrádióban a régi motoros munkatársak sem tudták már pontosan felidézni a szűk negyed százada történteket. Ami biztos: a Magyar Autóklub vezetősége a 90-es évek második felében határozta el, hogy létrehoz egy budapesti vételkörzettel rendelkező „közlekedési, érdekvédelmi, baleset-megelőzési és tájékoztatási” célú rádiót. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) kiírására az Autóklub 1998 májusában két frekvenciára nyújtott be pályázatot, és ezek közül végül a budapesti 95,3 MHz-re kapott sugárzási engedélyt az év decemberében. A rádió stúdiójának kiépítése és stábjának az összeállítása is ezután indult el, így néhány hónappal később, 1999. április 12-én reggel 6 órakor szólalhatott meg az első magyar közlekedési rádió. A Hegedűs Oszkár Autóklub-elnök szavaival indító adó az első és egyetlen európai autós csatorna volt, amelyik a nap 24 órájában sugárzott.

Hogy mekkora hallgatottsága lehetett az „eredeti” Klubrádiónak, azt ma már nehéz kideríteni, de a csatorna lehetőségeinek kihasználatlanságára, ugyanakkor az átalakuló médiapiacon belül megnövekedett értékére utalhat, hogy viszonylag rövid idő után megvált tőle az Autóklub. Az akkori főtitkár, Kovács Zoltán 2001 tavaszától intenzív tárgyalásokat folytatott a lehetséges befektetőkkel, akik közül végül az Arató András többségi tulajdonában lévő Monográf Rt.-vel jutottak megegyezésre. A Monográf előbb többségi, majd 2002 második fél­évétől kizárólagos tulajdonosa lett a rádiónak. Három év után tehát elhallgatott az egyetlen magyar közlekedési rádió, és a helyén, változatlan névvel, de alapjaiban átalakult műsorszerkezettel és arculattal, vélemény- és hírrádióként szólalt meg az új Klubrádió 2001. december 10-én.

Az akkoriban az SZDSZ-hez kötött új tulajdonosi kör kettős építkezésbe kezdett: egyfelől vidéki frekvenciák felvásárlásával az országos csatornává válás irányába indultak el, ezzel párhuzamosan pedig igyekeztek a hallgatottságot is gyorsan növelni, kiegészítve a stábot az első Orbán-kormány utolsó időszakában erősen a Fidesz szája íze szerint átformált állami rádiókból kihulló műsorkészítőkkel. Ennek a korai időszaknak a szimbolikus pillanata volt, amikor a Kondor Katalin elnökölte Magyar Rádióból a tíz évig nagy népszerűséggel futó Beszéljük meg! felülről vezérelt megszüntetését követően távozott a műsort vezető Bolgár György, ám alig néhány hét kihagyás után a betelefonálós adás majdnem azonos címmel folytatódott a Klubrádióban. Bolgár műsorának költözése alighanem számos hallgatót átvitt a kis fővárosi rádióhoz – a Megbeszéljük pedig azóta is, két évtizede a csatorna húzó produkciója.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.