Koalíciós tárgyalások az új egészségbiztosítási rendszerről: Saját nevező

  • Mészáros Bálint
  • 2007. szeptember 6.

Belpol

Közeledik a szeptember végi határidő, amelyet a kormány az egészségbiztosítási törvény parlamenti beterjesztéséig önmaga elé kitűzött - de a koalíciós pártok alapvető kérdésekben egyelőre csak a magukét fújják. Márpedig az elképzelés szerint év elején hatályba lépne a jogszabály, s rá egy évre már működnének a magán-állami vegyes pénztárak.
Közeledik a szeptember végi határidő, amelyet a kormány az egészségbiztosítási törvény parlamenti beterjesztéséig önmaga elé kitűzött - de a koalíciós pártok alapvető kérdésekben egyelőre csak a magukét fújják. Márpedig az elképzelés szerint év elején hatályba lépne a jogszabály, s rá egy évre már működnének a magán-állami vegyes pénztárak.

A sietség egyik közvetlen oka, hogy ha a 2010-es országgyűlési választásokig beindul az üzemszerű működés, akkor egy esetleges Fidesz-győzelem után nehezebb lesz a visszarendezés. A másik, hogy a remények szerint addigra annyira megszeretjük e csodatévő társaságokat, hogy a majdani kormány talán nem is akar/mer hozzájuk nyúlni, a mostaninak meg egyenesen népszerűséget hoznak. A július elején megkötött koalíciós megállapodás ugyan rögzítette a konszenzusos alapelveket (lásd: Szöszmötölnek, burrognak, Magyar Narancs, 2007. július 5.), de a ragyogó hungarikum - 51 százalék állami, 49 százalék magántulajdon az egészségbiztosítási pénztárakban - a részletek kidolgozásának eltolásával inkább csak újabb haladékot jelentett. Az egyeztetések - amelyeken a két párt egészségügyi szakpolitikusain kívül a legfelsőbb vezetés vesz részt a pártelnökökig bezárólag - azóta is zajlanak.

A pénztáralapítás, -engedélyezés és a szervezetre vonatkozó kérdések tisztázásán kívül meglepő módon a két párt szakértői

hamar megegyeztek

a menedzsmentjogokról is, azaz, hogy miként alakuljon a döntési hatáskörök elosztása a kétfajta (magán- és állami) tulajdonos között. Az alku eredményeképpen a vezető posztokat (vezérigazgatói és felügyelőbizottsági elnöki) egy ide - egy oda alapon osztják el, együtt döntésre késztetve a tulajdonostársakat. A majdani törvényben ezenkívül a részvénytársasági forma szokásos szabályain túl az állam speciális ellenőrzési jogköröket kapna, elsősorban az Egészségbiztosítási Felügyeleten keresztül. Az, hogy miként él majd egymás mellett az üzleti szemlélet az állami-hivatalnoki-politikai felfogással, a gyakorlatban derül ki. Mindenesetre jó példát az ilyesfajta együttműködésre inkább ott találhatni a hazai privatizáció történetében, ahol az állam nem ült sokáig a résztulajdonán - a pénztáraknál azonban az ígéretek szerint nem lesz teljes magánosítás.

Nem volt nézetkülönbség a gyógyszertámogatás kérdésében: a befogadási döntéseket és a fixesítési liciteket továbbra is központilag intézik - azzal a különbséggel, hogy a díjtételbizottságban ezután az egyes biztosítók képviselői is ott ülnek. Ez azonban csak a mai támogatotti körrel és mértékkel megegyező egységes "alapcsomagra" vonatkozik, az egyes biztosítók ezen túl átvállalhatják a betegtől az önrészt is, vagy akár beszállhatnak az államilag nem támogatott termékek árába is. A gyógyszerészkamara egyúttal felvetette: gondot okozhat még, ha a beteg olyan gyógyszertárban kíván vásárolni, amelyik nem szerződött az ő biztosítójával. A bizonytalanság érthető, hiszen még nem dőlt el, vajon a biztosítók - a többi ellátási szinthez hasonlóan - válogathatnak-e a patikák között. A tárca a szelektív szerződéskötésnek nem látja különösebb értelmét, de ha mégis ilyen döntés születik, akkor sem aggódik: az önkéntes egészségpénztáraknak ma sincs szerződésük a patikákkal, egyszerű önérdekből mégis mindenhol elfogadják mindegyik pénztár kártyáját.

Továbbra is nyitva maradt, hogy mekkora legyen az egy pénztár által ellátandó terület. A hazai és a nemzetközi tapasztalatok alapján ugyanis szinte bizonyos, hogy (legalábbis eleinte) a lakosság csupán 20-25 százaléka fog önként biztosítót választani, a fennmaradó többséget ezért valahogy el kell osztani a pénztárak között (később persze lehet vándorolni, valószínűleg évente egyszer). Míg a magánnyugdíj-pénztáraknál elegendőnek látta a jogszabály, hogy valamelyiket kötelező választani, ezt itt a felek nem tartják járható útnak. Ha valaki sehova nem lép be, és ideig-óráig nem fizet magánnyugdíj-járulékot, akkor egyrészt valamelyest kevesebb lesz a nyugdíja, másrészt rengetegszer adódik lehetőség a korrekcióra - az egészségbiztosításban viszont alapvető cél, hogy senki ne maradjon egyetlen percig se jogviszony nélkül. De az "elosztás" módjáról a koalíciós pártok egészen mást gondolnak. Alapfelállásban a szocialisták bebetonozott regionális "kis OEP-eket" képzeltek el, míg a szabaddemokraták a nem választókat egyénileg sorsolták volna ki a magánpénztárak között. A koalíciós megállapodásban azután a nagyobbik kormánypárt a vegyes tulajdonformával engedett, a liberálisok pedig a területi hozzárendelésbe mentek bele.

Most viszont e terület méretéről kell határozni. Az MSZP tárgyalói a hét meglévő tervezési-statisztikai régióban gondolkodnak, mondván, ez a méret teszi lehetővé a megfelelő ellenőrzést, ebben érvényesülnek az ellátás és az (irányított betegellátási rendszer ihlette) betegútszervezés, a prevencióban való érdekeltség szempontjai. A szabaddemokraták viszont

ragaszkodnának a kisebb,

legfeljebb 4-500 ezer főt magukba foglaló egységekhez, mert szerintük csak ez garantálja a valódi versenyt (ez nagyjából megyényi terület, de nem feltétlenül azok határaival). Úgy vélik, hogy a másik leosztásban az A régiót elnyerő biztosító nem vagy alig fog a B régióban levő intézményekkel szerződni, hiszen az ottani többség úgysem az ügyfele. A saját régiójában élő biztosítottak pedig aligha fognak átutazni a fél országon egy jobb hírű intézmény, orvos kedvéért. Azaz a biztosítók leginkább a saját területeiken kötnek ellátói szerződéseket, így mindenki a lakóhelye szerinti társaságot kénytelen "választani" - az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) mostani országos monopóliumát az új pénztárak regionális monopóliuma váltaná, azaz éppen a lényeg nem változna. Ellenben az országban egyenletesen elszórt - párducmintás rendszer néven elhíresült - kisebb illetékességi területekkel ez elkerülhető volna, éppen a konkurens biztosítók közötti kisebb távolságok miatt. A látszólagos méretvita tehát fundamentális különbségeket takar.

Ugyanebből adódik a felek azon véleménykülönbsége is, hogy milyen változók alapján számítsák a korrigált fejkvótát. A járulék ugyanis egy alapba kerül, melyből a pénztárak a biztosítottak kockázata, azaz várható "költségeik" alapján részesülnek - ezzel remélik letörni a társaságok kedvét az ügyfelek közötti szelekcióra. Tökéletes rendszerre persze eleve nem lehet számítani, nincs az a mesterséges mechanizmus, amely alapján minden biztosítottat ugyanannyira éri meg fogadni, de a nem kívánt hatások mérsékelhetők. Egyetértés van abban, hogy számít a kor, a nem, és hogy nem vesznek figyelembe olyan fontos tényezőket, mint a krónikus betegség vagy az egészségtelen életmód. Az még nem dőlt el, számítson-e a lakóhely - hiszen az egy főre jutó átlagos egészségügyi költés területenként hatalmas különbségeket mutat. A liberálisok leosztásában, ahol valamennyi biztosító jelen van az egész országban, nagyjából mindenki ugyanolyan kiadásra számíthat, de a régiók kisorsolásakor ebben

nehéz lesz okosnak lenni

Márpedig a szocialisták szerint épp a területi különbségek mérséklése miatt is a régiós modell a helyes választás. Ám az eltérésnek csak az egyik oka az ellátórendszer helyenkénti fejletlensége és a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek jóval nehezebb hozzáférése (ahol természetesen kiegyenlítésre volna szükség) - ugyanilyen fontos a szokásokban, az életmódban meglévő különbség. Például a lázat sokan házilag csillapítják, de egy elvágott kisujj miatt sem mindenhol hívnak mentőt. Az orvoshoz fordulás mutatóiban a hasonlóan szegény térségek között olykor 20-30 százalék különbség is van. Ha egy biztosító "olcsóbb" régiót kap, és ezért a területi alapon is súlyozott fejkvótája kevesebb lesz, akkor könnyen konzerválja az első okból adódó helyi lemaradást. Ha ugyanannyi vagy több jár neki, mint a budapesti székhelyűnek, akkor pedig a mérsékeltebben nyafogós populáción hatalmasat kaszál - s bár a kivehető profitot a törvény maximálni kívánja, ne legyen kétségünk afelől, hogy a tulajdonos megtalálja a pénzkivétel módját. Az SZDSZ ezért ezt a bonyolult kompenzációs mechanizmust inkább elfelejtené, mondván: ahogyan az egészségbiztosítás nem kínál megoldást az árvízre vagy az energetikai gondokra sem, úgy az efféle szociális és mentalitásbeli problémák kezelésében sem kompetens.

Az egyeztetésekkel párhuzamosan a szaktárca - elsősorban a MABISZ-on keresztül - a biztosítókkal is tárgyal, szondázva az egyes elképzelésekhez fűződő viszonyukat, illetve mindkét változatra előkészítik a jogszabályt, hogy a politikai döntés után a kodifikációs munkát a lehető leghamarabb elvégezzék. Minisztériumi információink szerint a társaságok mindkét változatra nyitottak, ámbár a régiós modell szimpatikusabb nekik - ez érthető, hiszen minden vállalkozás kedveli a monopóliumot. A tárca álláspontja szerint a saját pénzüket kockáztató cégek ebben a felállásban is hoznák a racionalizálást és a hatékonyságot, de a minőségjavulás nem menne túl az orvosilag indokolton.

A két párt egyaránt 5-8 pénztárat látna szívesen, a verseny lehetőségéhez ennyi is elég, másrészt viszont ennél több kis félállami vállalatot senki nem akar. A sajtó körkérdéseire leginkább 2-5 nemzetközi biztosítótársaság mutat némi hajlandóságot a belépésre, de ez egyelőre nem sokat mond: a konkrét jogszabály megismeréséig mindenki kivár. A pártközi tárgyalások egyik résztvevője ugyanakkor úgy fogalmazott lapunknak, hogy bár mindenki minden idegszálával a megegyezést keresi, nem lepődne meg, ha a nyár elejei koalíciós feszültség újra kiéleződne.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.