Örömnapjaink - Október 23. értelmezései

Belpol

Kisebb botrányok közepette ismét átevickélt az ország az '56-os ünnepségeken. A rendszerváltás óta eltelt másfél évtized megemlékezéseit és ádáz interpretációs harcait látva sokan érezhetik úgy: rontás ül az ünnepen.

Az 1956-ot követő három évtizedben komoly erőfeszítéseket tett a hatalom, hogy október 23-a és az azt követő napok emléke kifakuljon a nemzeti memóriából, s helyét elfoglalhassa a Kádár-korszak önlegitimáló konstrukciója, az ellenforradalom. A kísérlet korántsem volt sikertelen, hiszen a forradalom emlékét a hetvenes-nyolcvanas évekre csak kicsiny - túlnyomórészt az események egykori aktív résztvevőiből szerveződő - csoportok ápolták, s a szélesebb társadalom csekély affinitást mutatott a téma iránt. 1986-ban, a rendszer akkor még nem sejtett végórájában a pártállam viszonylagos könnyedséggel (jól olajozott televíziós áldokumentum-műsorokkal és Berecz János-kommemorációkkal) vészelte át az előre rettegett harmincadik évfordulót. Alig két évvel később, 1988-1989 fordulóján azonban új életre kelt a temetetlen ünnep, s az "októberi sajnálatos események" újraértékelése egyszerre vált a napi politika és a szimbolikus politizálás kiemelt jelentőségű elemévé. Nemcsak (és talán nem is elsősorban) azért, mert a három évtizeddel korábbi szovjetellenes függetlenségi harc vagy '56 eszméi megihlették volna a magyar társadalmat vagy a formálódó új elitet, hanem mert 1956 fölemlegetése a Kádár-rendszer leggyengébb pontját, véres keletkezéstörténetét támadta. E tényező nélkül aligha álltak volna komoly tömegek a hajdani '56-osok igazságkeresése, a frissen alakult Történelmi Igazságtétel Bizottság küzdelme mellé. Miközben a formálódó ellenzéki csoportok egyik

legfőbb hivatkozási

alapjává 1956 emléke és öröksége vált (e paszszust majd' valamennyi új párt alapító dokumentumában ott találhatjuk), addig az MSZMP lépésenkénti véleményváltoztatása (az ellenforradalomtól a népfelkelésen át a forradalomig) jól tükrözte a hatalomföladás kényszerét, s egyúttal az igazodás vágyát.

Az 1989-es megemlékezések is a folyamatok e kettős jellegéről árulkodtak. Így volt ez Nagy Imrének és mártírtársainak június 16-i újratemetésénél is, ahol Orbán Viktor szónoklata éppúgy az 1956 emlékében rejlő aktuálpolitikai tőkét érzékeltette, mint a ravatalhoz odakéredzkedő MSZMP-s politikusok (Medgyessy, Németh M., Pozsgay, Szűrös) néma őrállása. 1989. október 23-án pedig immár nemcsak hivatalos ünneplésben részesült a 33 évvel korábbi esemény, de sor került a harmadik köztársaság kikiáltására is. Ezt az aktust az a nyilvánvaló szándék vezérelte, hogy részint neutralizálja a fölhevült '56-os megemlékezések légkörét, részint pedig bevezesse a hatalmon lévő szocialista reformpolitikusokat október 23-a szimbolikus terébe.

Az 1956-tal leginkább a nemzeti függetlenség (kisebb részben a plurális demokrácia) követe-lése révén rokonítható rendszerváltás első éveit megannyi szimbolikus aktus gazdagította. Az 1990-ben megválasztott új parlament első törvénye (az 1990. évi XXVIII. tv.) nemzeti ünnepnappá nyilvánította október 23-át, s a Vásárhelyi Miklós előterjesztette szöveg kijelentette, hogy "az új Országgyűlés kötelességének tartja, hogy ébren tartsa és ápolja a forradalom és szabadságharc emlékét". Köztársasági elnökké választották Göncz Árpádot, a Bibó-per életfogytig-lanra ítélt másodrendű vádlottját, s szinte valamennyi párt előkelő helyet biztosított soraiban a volt '56-osoknak (Nagy Attilától Király Béláig). Megtörtént a katolikus egyház és a KDNP számára különösen fontos Mindszenty hercegprímás jelképes rehabilitálása, újratemetése is. 1990. október 23. így nemcsak zavartalan, de felemelő közös ünnepléssel telt, s úgy tűnhetett, hogy e nap hamar az új Magyar Köztársa-ság senki által meg nem kérdőjelezett, össznépi legitimációs ünnepévé válik.

Hogy mégsem így lett, s hogy a nemzeti egység (akárcsak 1956-ban) tünékeny illúziónak bizonyult, azt több tényező is magyarázza. Egyrészt az évtizedfordulón megalakult '56-os szervezetek (szinte az egyetlen Történelmi Igazságtétel Bizottság kivételével), amelyekben számtalan frusztrált és megnyomorított életű egykori harcos, emigrációból visszatért barikádhős és túlméretezett ambíciókkal megáldott-megvert vezető verődött össze, permanens belharcaikkal és elégtételt követelő csillapíthatatlanságukkal

hamar eljátszották

a közvélemény szimpátiáját. Társadalmi támogatottságukat elvesztve pedig megállíthatatlanul sodródtak a politikai radikalizmus, a szereptévesztés felé. Másrészt az MDF-kormány (kvázi ellensúlyozandó a forradalmi Kossuth-címer elvetését) igazságtételi, illetve kárpótlási el-képzeléseivel és intézkedéseivel ugyancsak megosztotta a politikai véleményformálók táborát, s egyúttal újrakriminalizálta 1956-ot (lásd a meddő sortűzpereket). Harmadrészt nyilvánvalóvá vált, hogy belpolitikai feszültség idején október 23-a remek alkalmat teremt a köztéri botránykeltésre, közszereplők nyilvános megalázására. Így kerülhetett sor az 1991. októberi kormánypárti tüntetésre a Magyar Rádió épülete előtt, majd egy évvel később - teljességgel máig sem tisztázott körülmények között - Göncz Árpád Kossuth téri kifütyülésére.

A szocialisták megerősödésével, illetve kormányra kerülésével (élükön a kompromittált Horn Gyulával) azután befellegzett a közös ünneplésnek. A szétszakadozott ünnep ráirányította a figyelmet magukra az 1956-os események egymással rivalizáló értelmezési lehetőségeire is. Ez önmagában nem lehetett volna (s nem lenne) baj, hiszen a történelmi események plurális interpretációja a demokráciákban bevett dolog, s egyúttal nélkülözhetetlen előfeltétele a mítoszképződésnek is, ha egy-egy értelmezés nem lépett volna föl (s nem lépne föl mindmáig) a kizárólagosság igényével. Az MSZP jó ideig nem szállt be az értelmezési licitbe, s az ideológiát rühellő Horn Gyula intenciójára 1994 és 1998 között beérte az íztelen-szagtalan ünneplés és a békéltetés szolid gesztusaival. Jól jelezte ezt, valamint Nagy Imre alakjának óvatos kiemelését Horn Gyula 1994-es közös főhajtása a mártír miniszterelnök lányával a 301-es parcellában. Az SZDSZ korrekt koalíciós partnerként beérte saját '56-osainak szerepeltetésével, s '56 (mintha-liberális) értelmiségi vonulatának kiemelésével. Ezzel szemben a jobboldal pártjai - csatlakoztatva az '56-os szervezetek elsöprő többségét - már nemcsak antikommunista eseménysorként, de egyenesen polgári forradalomként kezdtek hivatkozni 1956-ra. Eltekintve most a mára politikai süllyesztőbe került FKGP áltörténelmi hőzöngéseitől, valamint a MIÉP '56-értelmezésétől, amely mindinkább zsidóellenes megmozdulásként (is) tekint az eseményekre, nyilvánvalóan a Fidesz koncepciója érdemes a leginkább a figyelemre. E korántsem minden pillanatban egyforma intenzitással sulykolt gondolatmenet nagyjából 1996-ra öltött alakot, s vált a jobboldalivá lett alakulat aktuálpolitikai eszköztárának szerves részévé. Interpretációjuk, túl azon, hogy - polgári forradalomnak tekintve '56-ot - mellőzi a forradalom szűk két hetének kommunista szereplőit (így magát Nagy Imrét is) és merőben baloldali törekvéseit, masszív folytonosságot teremt 1956 és mondjuk 1996 között, mondván, hogy a regnáló balliberális koalíciót valamiképp a kádári megtorlások ősbűne fűzi össze. Ez a kibékíthetetlen szembenállást sugalló

téveszme,

amely 2002-t követően a "két Magyarország" koncepcióban öltött új retorikai formát, mintegy garanciája annak, hogy októberi nemzeti ünnepünk botrányos jelenetek és megnyilatkozások színpadává alakuljon át.

Miután a Fidesz, illetve a jobboldal kizárólagos igényt formált 1956 - egyedül jelentőségteljesnek tekintett - utcai harcainak örökségére, s annak a baloldaltól elrekesztését 1998-at követően a kormánypolitika részévé tette, 1956 interpretációs erőtere újfajta harcok színhelyévé vált. Legyen elég ennek illusztrálására egyetlen esetet, Tóth Ilona bűnügyét, pontosabban annak utóéletét fölhozni. Az 1957-ben gyilkosság vádjával elítélt és kivégzett orvostanhallgató rehabilitációjára 1989-ben nem, majd azt követően sem került sor, lévén, hogy az ítélet a legsúlyosabb köztörvényes bűncselekmény elkövetésében találta bűnösnek a forradalmi elkötelezettségű leányt. Rehabilitációs ügyét azonban a POFOSZ nyomában mindinkább a magukévá tették a jobboldali pártok, s 2000-ben (Dávid Ibolya igazságügy-miniszter vezénylete alatt) elfogadták a 2000/CXXX. törvényt, amely az egykori tényállástól függetlenül lehetővé tette az ítélet megsemmisítését. A magát a tárgyaláson gyilkosnak valló fiatal nő körül valóságos kultusz alakult ki: az orvosegyetem előtt fölállított szobrát közjogi méltóságok és pártelnökök avatták fel, s személyéről álságos dokumentumfilm készült. Az ügyben szót emelő, s a tényekre hivatkozó kutatók (elsősorban az ekkortájt amúgy is szégyenpadon kucorgó 1956-os Intézet munkatársa, Eörsi László) személyét durva támadások találták meg, melyeknek megfogalmazói fényesen igazolva látták a baloldali pártok és értelmiségi holdudvaruk bűnös elfogultságát. (Itt kell szólnunk arról is, hogy a jobboldali kisajátító törekvések ellenhatásaként óvatosan megjelent az 1956-os események - tagadhatatlanul létezett - negatív és visszás mozzanataira koncentráló megközelítésmód, amely korántsem hízelgő szerepben tüntette fel '56 felkelő csoportjait.)

A 2002-es választások után - képzavarral élve - újra fellángoltak az el sem csitult harcok. A szolid újdonságot az jelentett, hogy a nemzeti közép kormányát meghirdető Medgyessy Péter több esetben is

megpróbált kitörni

abból a szégyenkalodából, amelybe pártját a jobboldaliak és '56-os segédcsapataik beleültették, ám mint miniszterelnökségének annyi más kezdeményezése, ez is felemás eredménnyel járt. Ellátogatott a Terror Házába, több-kevesebb sikerrel megpróbálta lekenyerezni az '56-os szervezeteket (illetve az '56-os Konföderáció megalapításával igazodásra késztetni őket), s létrehozta a Nagy Imre Érdemrendet. 2002-ben ugyan még nem volt hajlandó bocsánatot kérni az 1956-ot követő megtorlásokért (s ez érthető is volt, hiszen '56-ban mindössze 14 évet számlált), ám 2004-ben mégis megkövette az áldozatokat. Politikájának kortárs elemzői újszerű elemeket véltek fölfedezni abban is, ahogy - Szili Katalinnal vállvetve - 1956-ot úgymond egy plurális politikai spektrum önkifejezési kísérleteként próbálta valamiféle termékeny egységbe fogni.

Az MSZP kísérleteivel párhuzamosan a Fidesz mindegyre forszírozta az '56-os forradalmi retorikát (jelentős devalválódást előidézve ezzel), melynek főszereplői ekkor már szinte kizárólagosan a - polgári forradalom képébe beleillőnek sejdített - "pesti srácok" voltak. A Fidesz jobbszéli útitársai pedig leginkább azzal tették emlékezetessé e pár év október 23-áit, hogy hol egykori halálraítélteket abcúgoltak a 301-es parcellában (vagy nevezték őket szóban és írásban rendőrspicliknek), hol pedig - mint az idén Bozóki András esetében - 1956 után született kormánypolitikusokba próbálták meg beléfojtani a szót.

Időközben olyan garnitúra került az MSZP és a kormány élére, amely még áttételesen sem hozható összefüggésbe a megtorlásokkal (a másodfokú após-unokavő viszonylatot most tekintsük irrelevánsnak), s amely új módon közelít 1956 ünnepléséhez. "Legyen október 23-a az ősz március 15-éje!" - mondta 2004-ben az MSZP elnöke, Hiller István, aki Gyurcsány miniszterelnökkel közösen jegyzett újságcikkében a fiatalok októberéről beszélt. Utóbb a miniszterelnök "per Imre" megszólítással fordult a mártír miniszterelnökhöz, vállalva ezzel a baloldali kötődés közösségét, s egyúttal profán módon jelezve 1956 történelmi közkincs voltát. S bár e megközelítés mind ez idáig nem enyhítette október 23. pártpolitikai rendezőelvű megosztottságát, jól érzékelhető szerepzavarba taszította a jobboldali megszólalókat.

Jövőre lesz az 1956-os események 50. évfordulója. A kormány kétmilliárd forintot különített el az ünnepségek költségeire, s a Felvonulási téren felépül az i-ypszilon csoport tervezte monumentális emlékmű is. A tervek szerint közös ünneplés is lesz, bár ebben sokan kételkednek. Bő másfél évtizeddel azután ugyanis, hogy október 23-át hivatalosan is ünnepeljük, 1956 emlékét egyszerre jellemzik a leghevesebb indulatok, s az új nemzedékek mindent átható közönye. Talán ha egymás mellé állíttatna 1956 valamennyi követelése és eszméje, okafogyottá válhatna a harag, és érdeklődésbe fordulhatna a közöny. Ha figyelmet kapna például a munkástanácsok bázisdemokrácia-elképzelése, amelynek fölújítását ma értelemszerűen senki sem szorgalmazza, s ha tisztába kerülnénk a megannyi ambivalens, széthúzó, túlhaladott és felemelő mozzanattal, meglehet, jobban értékelnénk mindazt, ami végül reánk maradt '56 közös örökségeként, s amit oktalanság megosztottan ünnepelni: a nemzeti függetlenséget és a demokráciát.

Távlatosan nézve

Szakolczai Attila történész, az 1956-os Intézet munkatársa szerint az 1956-os forradalom és szabadságharc valóban a nemzeti egység ritka kegyelmi állapotát jelentette Magyarország számára. Különösen, ami a közös célt, a függetlenség kivívását, a szovjet megszállás fölszámolásának vágyát illette - a remélt győzelem után kialakítandó új rendről viszont igencsak megoszlottak a vélemények. 1989-ben is bebizonyosodott, hogy 1956-nak mint szovjetellenes függetlenségi harcnak az emléke több évtized múltán is képes megidézni a nemzeti egységet. Annak ellenére így volt, hogy időközben megannyi '56-os célkitűzés elvesztette a realitását, s hogy a nyolcvanas évek végén megindult gazdasági (és részben társadalmi) átalakulás iránya korántsem vágott egybe a hangsúlyozottan szocialisztikus, a szocializmus reformációs kísérleteként is értelmezhető 1956-os eszményekkel. (Akkortájt még Mindszenty is a magántulajdon korlátozásáról beszélt.)

Hogy mára mégis problematikus ünnepként élik meg legtöbben október huszonharmadikát, azt Szakolczai Attila több okkal magyarázza. Elsősorban azzal, hogy a rendszerváltozást megelőzően hosszú évtizedeken át sulykolták az emberek fejébe az '56-os rémségek, az utcákon lincselő fasiszta csőcselék eltúlzott, felnagyított vagy hazug képét. A Kádár-korszak történelemtankönyveiből származó emlékek pedig zsigerileg tovább élnek a társadalomban annak ellenére is, hogy a rendszerváltozást követően már mindenki hozzáférhet az '56-os eseményekre vonatkozó valós ismeretekhez. A mai középgeneráció többsége nem tudja átadni gyermekeinek az ismereteit a forradalomról, mert zömmel csak azt tudja, hogy amit neki tanítottak, ma már nem érvényes. Sokak fejében káoszként kavarog 1956 forradalmi és ellenforradalmi interpretációja.

Másrészt merőben elidegenítőleg hatnak a politika interpretációs mesterkedései. Persze a politika mindenkor kardként forgatta '56-ot. Így tett Kádár, s így tett a demokratikus ellenzék is. Ám 1990, s különösen 1994 után rendkívül fölerősödtek az 1956 pártpolitikai kisajátítására irányuló törekvések. A jobboldal gyakran polgári forradalomként interpretálja 1956-ot, ami nem hozható szinkronba a fennmaradt követelések többségével, a munkástanácsok működésével stb. Az olyasféle vádakat sem lehet racionálisan értelmezni, mint hogy az SZDSZ-t és az MSZP-t a forradalmat követő megtorlások logikája fűzné össze. Miközben a baloldal, ha óvatosan is, de jól érzékelhetően elsősorban Nagy Imre köré rendezi interpretációját, addig a másik tábor a "pesti srác" kvintesszenciájával dolgozik, hogy annak arctalanságával elfedje a kínos tényt: '56 barikádhősei jórészt munkások voltak, s közülük nem egy kommunista is (a legismertebb Angyal István).

Ugyancsak probléma, hogy a rendszerváltás hamis illúziókkal kecsegtette az '56-os tevékenységükért meghurcolt felkelőket, akik 1989 után kárpótlást reméltek tönkretett életükért. Mindenki többet várt, mint amennyit végül kapott, s így a gombamód szaporodó '56-os szervezetek hamar az állandó elégedetlenség és a vég nélküli belharcok tűzfészkeivé váltak. Ráadásul a valós '56-os szervezetek mellett megjelentek olyan radikális jobboldali csoportosulások, amelyek az 1956-ra hivatkozásból próbálnak maguknak politikai tőkét kovácsolni. Ezek a sokáig a nemzeti egységet szimbolizáló '56-ra hivatkozva törekszenek kirekesztésre. A mögéjük sorakozó botrányötvenhatosok számláját terhelik azok a csak megvetésre méltó akciók (mondjuk Mécs Imre 2002-es kifütyülése a 301-es parcellánál), amelyek évek óta rendre besározzák nemzeti ünnepünket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.