Méltó zárás: Chappell Roan a Szigeten

  • - minek -
  • 2025. augusztus 12.

Zene

A 27 éves korára magát érett, kiforrott előadóként megmutató Chappell Roan több volt, mint puszta ígéret: az amúgy is a Sziget lineupjának egyik legaktuálisabb, -naprakészebb és legjobban várt előadója bőségesen megfelelt a várakozásoknak.

A körítés adott volt, egyben ismerős a turné korábbi állomásairól: egy karikírozott kísértetkastélyt látunk a nagyszínpadra építve, amelyet a szűk másfél órás show alatt tökéletesen belaknak Roan és zenészei. Már itt is érdemes hangsúlyozni, hogy azok is (zömmel kellemesen) csalódtak, akik holmi diszkóprodukcióra számítottak, középpontban a slágerlistás dalokkal. Először is egy csupa nőt felvonultató, alapvetően rockbanda kísérte a számokat: két jó gitárossal, basszerrel, billentyűssel, dobossal – a megszólalás egyszerre idézte a hetvenes, részben a nyolcvanas évek glam és soft rock előadóit, a fiatal Bowie, a Fleetwood Mac, sőt néha Prince hangzásvilágát. Ahogy már az estét nyitó, egyben Roan színpadi personáját is definiáló dalok (Super Graphic Ultra Modern Girl, Femininomenon) is bizonyítják, mindezt könnyedén, lazán, afféle stílusgyakorlatként vezették elő – szigorúan a stilárisan is gondosan megkomponált produkció szolgálatában. Nem meglepetés, hogy az énekesnő eddig egyetlen albumára építette fel a setlistet: de a The Rise and Fall of a Midwest Princess albumról egy híján az összes dalt eljátszotta, ráadásul gondosan konstruált szerkezetben, ami jól értelmezhető, egyben élvezetes ritmust is kölcsönzött a koncertnek. És így egyben meghallgatva a lemez- egyben koncertanyagot, megerősödik bennünk az érzés, hogy Roan erős szerzemények sorát komponálta meg – ráadásul saját, figyelemreméltó vokális és előadói képességeinek teljes tudatában. A dalok tisztán és erőteljesen szólaltak meg, rendre megtámogatva zenészei jól koreografált szólamaival.

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

És ha már a koreográfiánál tartunk: ha valaki lemaradt volna a korábbi fellépésein készült mozgóképes beszámolókról, nyilván meglepődhetett, amikor belibbent Roan a nyaka köré illetve a derekára illesztett ormótlan, Jakab király korabeli malomkerék gallérral, amiből két kisebb darab karjaira is került. Ezt egészítette ki a saját túlrajzolt portréja alapján készült felső, deréktől lefelé a kabarétáncosok lenge viselete – a kiegészítőkkel persze többször is variált a show alatt. Az arca pedig, amit a kivetítők mindenki képébe toltak, a szándékosan csúnyán rajzolt szemöldökökkel, a hullazöld szemkörnyéki festéssel maga a túltolt karikatúra: ezt látva válik még érthetővé, miért beszél színpadi nevéről (Chappell Roan voltaképpen Kayleigh Rose Amstutz) is úgy, mintha azt csupán saját drag queen személyisége viselné, aki arra rendeltett, hogy személyes élettörténetét, mint nyersanyagot dalba öntve, abból kicsit túltolt, hol mesébe (esetleg tanmesébe) illő, hol meg egyenesen balladisztikus sztorikat kanyarítson.

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

Roan pedig nem csupán remek dalszerző (amiben természetesen rendre akadtak segítőtársai), de széles regiszteren játszó hangjával, emlékezetes falzettójával és magával ragadó színpadi jelenlétével, szó szerint játékával meg tudja eleveníteni dalait. Ezekben pedig saját letagadhatatlan, sőt büszkén vállalt queer optikáján át mutatja be a világot, a hol szomorún végződő, hol meg pezsgőben úszó, boldog párkapcsolatokat. A koncert egyik várva várt kulcsdala, a már a második albumot megelőlegező tavalyi sláger Good Luck, Babe! egyenesen a heteronormatív társadalmi környezet által elvárt és szinte kikényszerített szexuális viselkedést állítja pellengérre, ami boldogtalanságra ítéli a szerelmét és valós identitását nem vállaló partnert. 

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

A jó előadó ismérve, hogy bátran belassíthat akár a setlist kellős közepén is: így azután nyugodtan előkerülhet a szinte akusztikus ballada Picture You, majd rögvest ezt követően a szóló zongorakísérettel, némi virtuozitással elővezetett Kaleidoscope  - ez sem ülteti le a hangulatot, de a minden kezébe eső eszközzel világító közönséget sem. Akkor sem törik meg az este íve, ha ezt a blokkot a koncert során egyetlen feldolgozásként előadott Barracuda (a Wilson-nővérek által dominált kemény rockzenekar Heart legnagyobb, 1977-es slágere) zúzása után illesztette be.

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

Roan pedig egyszerűen nem tud rosszat húzni a bűvészkalapból: minden bejön neki – legyen bár szó pajkos country-rock kabarékupléról (a Giver is újabb eresztés), kellemesen letáncolható-leugrálható, és közben széles mozdulatokkal elmutogatható slágerről (Hot To Go) vagy léha glam zúzásról (Red Wine Supernova). A művésznő közben megmutatja rendkívül rút, kozmikus korú turné kabalafiguráját a közönségnek, és jót kacag azon, hogy műsora közben egyesek nem átallanak bungee jumpingolni. Mire a fináléhoz ér, az eleve lelkes közönséget már rég megvette lábon – nem is marad más vissza, mint az aratás. A 2020-ban még Atlantic kiadó azóta is fejüket fogó munkatársai által (előadójával együtt) lesajnált Pink Pony Club nem csak a camp kissé boszorkányra hasonlító papnője, de némi túlzással egy egész generáció himnusza lett, amit együtt ordít vele sok ezer torok, hogy utána vörösre tapsolhassa a tenyerét. Ha legközelebb is méltó főfellépőt keresnének fesztiválzárásra, akkor elmondható, hogy Chappell Roan magasra tette a lécet.

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.