Sztrájktörés miatt kirúgták az Írók Céhéből A Szimpatizáns alkotóit

  • narancs.hu
  • 2025. augusztus 12.

Mikrofilm

Míg írótársaik sztrájkoltak és tüntettek, Park Chan-wook és Don McKellar a minisorozaton dolgoztak.

Ugyan 148 nap után 2023 szeptember 27-én hivatalosan is véget ért a hollywoodi írókat képviselő Írók Céhének (Writers Guild of America – WGA) sztrájkja, a munkabeszüntetés hatásait most is érezni lehet. A történelmi tüntetés (melynek okait ebben a cikkünkben mutattuk be) óta az amerikai stúdiók mintha még óvatosabbak lennének és még kevésbé bíznának meg az új, eredeti ötletekben és alkotókban – tele a Tiktok olyan filmesekkel, akik arról panaszkodnak, hogy ugyan a sztrájknak vége, de a munka mégse akar beindulni. És akkor még nem beszéltünk a filmiparra is veszélyt jelentő Trump-faktorról, vagy épp arról, hogy Los Angeles egyre inkább kiürül, így mára barokkos túlzásnak tűnik filmfővárosnak nevezni azt.

A munkabeszüntetésnek azonban akad egy máig tartó, még direktebb hatása: az azt szervező WGA sztrájktörés miatt nemrég kitetette tagjai közül A Szimpatizáns című HBO-s minisorozat két alkotóját, Park Chan-wook-ot és Don McKellart. A Viet Thanh Nguyen Pulitzer-díjas könyvéből (amely Vietnámban a mai napig ellentmondásosnak számít – épp ezért hivatalosan mai napig nem adták ki) készült széria egy észak-vietnámi kémről szól, aki az Egyesült Államokba menekülve beférkőzik a dél-vietnámiak közé, hogy onnan készítsen jelentéseket. A show-t 2024-ben mutatták be, jó kritikákat kapott, Robert Downey Jr.-t a mellékszereplők között pedig Emmyre is jelölték.

A WGA sztrájkszabályokat vizsgáló bizottsága azonban úgy találta, hogy miközben a többi író az előírásokat betartva munkabeszüntetéssel tüntetett, Park és McKellar a sztrájk alatt is dolgoztak a sorozaton. Ez olyan súlyos sztrájktörésnek számít, hogy ki is tették őket a tagok közül.

Ez nem jelenti azt, hogy többet soha nem dolgozhatnak Hollywoodban, csak épp jelentősen megnehezedett a helyzetük: a szakmai negatív bélyeg és amellett, hogy nem szavazhatnak a díjszezonban az Oscar előrejelzőjének számító WGA-díjra, akár munkalehetőségektől is eleshetnek – a legnagyobb amerikai stúdiókat ugyanis olyan szerződések kötik, miszerint csak céhtagokat alkalmazhatnak. De a WGA kollektívan gondoskodik az egészség- és nyugdíjbiztosításról is – ennek előnyétől is elesnek a kizárt tagok.

Nem ők az egyetlenek, akik megsértették a sztrájkszabályokat: a hírek szerint hét írót büntetett vagy rendszabályozott meg ilyen okokból a szervezet. Közöttük van Anthony Cipriano, aki a The Last Breath című B-horroron dolgozott a sztrájkot megtörve, ezért tagságát jövő májusig felfüggesztették; a Virgin River című netflixes sorozat alkotója, Roma Roth; valamint a Guns Up című Kevin James akció-vígjáték író-rendezője, Edward Drake.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.