„Dolgozott az adrenalin”, mondta a rendőr, aki megállította a kétszázzal száguldó gyorshajtót

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 2.

Bűn

Már ismerték a zsaruk a szabályszegőt, akinek jogosítványa sem volt.

„Dolgozott az adrenalin, de tudtam, higgadtnak kell maradnom”

– mondta a tegnap reggeli eseményekről Gál Zsombor őrmester, a Váci Rendőrkapitányság körzeti megbízottja. Mint arról mi is beszámoltunk, egy autós 200 km/órával száguldott az M2-esen és a rendőrségi jelzésre sem akart megállni.

A rendszám nélküli, szürke kocsi követését még Vácon kezdte meg az őrmester két kollégájával maga mellett. Nem volt ismeretlen számára, korábban többször kapta már közlekedési szabálysértésen, vagy éppen eltiltás hatálya alatt közlekedve, és tudta, nincs jogosítványa – olvasható Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság közleményében.

Az őrmester feltolta a szirénát és a kéklámpát, majd utána zúzott, a gyorsforgalmi szakaszra kanyarodva N. Csaba halálos iramot vett fel – áll az akciófilmbe illő beszámolóban. Az sem érdekelte, hogy a főváros felé haladó autókban nők, férfiak, gyerekek, idősek, családok ülnek, sebessége már a 200-at súrolta, valószínűleg semmi más nem járt a fejében csak az, hogy bármi áron el kell tűnnie, le kell lépnie. Az őt követő rendőrautót vezető Gál Zsombor őrmestert ennél sokkal több minden foglalkoztatta, miközben a kormányt markolva tövig nyomta a gázpedált, hogy ne veszítse szem elől a menekülőt.

A közlemény a hősiesen viselkedő rendőrről így ír:

„Bár az adrenalin csúcsot döntött szervezetében, nem izgult, nem stresszelt, az édesanyjától tanult higgadtsággal és összpontosítással vette a másodpercenként módosuló akadályokat

- bízott magában és tudásában. Ezer, meg egy változóval kellett számolnia, járt az agya a megoldásokon, számolt a jövőbeni lehetséges következményekkel, azok lehetséges elkerülésein pörgött. Folyamatosan figyelte a körülöttük haladókat is, fejben azt modellezte, mi lesz, ha balra húzza, mi lesz, ha jobbra húzza, ha növeli a sebességet, ha befékez, ha rátolja a betonelemnek, ha megpördül, ha átpördül, ha… Rengeteg körülmény, amit egy ilyen kiélezett helyzetben számításba kellett venni és vett is.”

A manővert egy autós fedélzeti kamerája is rögzítette, és felkerült a BpiAutósok Youtube-csatornára is.

Miután sikerült az üldözött autó elé kerülnie, manővereivel, lassítófékezéseivel a halálos tempót 50-60 km/h-ra vitte le. Az időközben érkező megerősítő egységgel immár két oldalról igyekeztek megállásra bírni N. Csabát. A szolgálati autó megsínylette a menetet, de végül megálljt parancsoltak a menekülőnek.

Gál őrmester kirúgta a kocsi eldeformálódott ajtaját, kipattant és felszólított. Többször is, ám N. Csaba kollégánk kezében tartott fegyverét látva sem reagált, inkább ellenállt. Segítségre volt szüksége, amit az őrmester készséggel teljesített - egy mozdulattal kisegítette az ülésből. Bilincselése már az M2 aszfaltján történt. A rendőri intézkedés közben senki nem sérült meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.