Új Tündérkert

  • ételhordó
  • 2015. december 4.

Ételhordó

Karády Katalin emléke garnélával
false

Hofherr Albert 1900-ban alapította apjával és a testvéreivel azt a mezőgazdasági gépgyárat, ahol negyedszázaddal később már világviszonylatban is csúcsnak számító eszközöket (főleg traktorokat) voltak képesek gyártani. Az üzem az államosítás után a Vörös Csillag Traktorgyár nevet kapta, aztán meg jól megszűnt (bővebben: A traktor bosszúja, Magyar Narancs, 2014. január 16.), és igaz, hogy Hofherr Albert nevét utca őrzi a XIX. kerületben, de a szabályt erősítő kivételek mellett valószínűleg csak azok tudják, hogy ki is volt ő, akik valami helytörténeti vetélkedőre készülnek. Hofherr azonban nemcsak Kispesten, de az Üllői út „túlpartján”, azaz Pestszentlőrincen is hagyott nyomokat maga után. A Gyöngyvirág utca 6. szám alatt (kőhajításra az Üllői úttól) található Hofherr Albert egykori villája, ami később Karády Kataliné, még később pedig a katonaságé lett: itt volt a legendás hadkiegészítő parancsnokság, a selejtes sorkötelesek utolsó állomása. A rendszerváltás után önkormányzati alkotóműhelyt rendeztek be itt, nem sok sikerrel. A lepusztult épületet műemléki felügyelet mellett már étteremnek újították fel, s lett belőle Új Tündérkert, bár azt nem sikerült megtudnunk, hogy hol lehetett a régi. Hacsak nem az édes Erdélyben vagy a Báthory utcában, esetleg a Móricz Zsigmond körtéren.

Még az esős novemberi alkonyatban is elkápráztat az épület, nagyon sajnáljuk, hogy nem nyáron keveredtünk ide. A benti viszonyokra sem lehet panasz: a tágas szálában, a sok terített között még Hofherr Albert és a VCSTGY is egy kapott fehér abrosszal letakart emlékasztalt – traktor- és dömpermodellekkel.

Piros pont, hogy a legizgalmasabban csengő várerdői libamájragu-levesről (950 Ft) lebeszél a pincér; a helyette lekért májgaluskaleves (850 Ft) kicsit túlsózott (vegetázott?), ám összességében azért tisztességes indulás. A fogasfilé sörtésztában, paradicsomos garnélával és petrezselymes újburgonyával (3590 Ft) viszont jóval több mint korrekt. Egyszer rég a Velencei-tónál ettünk hasonló jót, ám annak vagy húsz éve… És hát húsz éve még olyan időket éltünk, hogy a vendég az apró asztali örömöket is óriásnak látta, és a Velencei-tó sem ott volt, ahol ma. Úgyhogy nem kockáztatunk sokat, ha azt mondjuk: ez tízszerte jobb annál. De pompás a zöldfűszeres kacsamell snidlinges sillermártással és grillezett burgonyával (2990 Ft) is, főleg a már-már krémes állagú kacsát őrizzük meg emlékeinkben.

Vaníliás grízpudinggal fejezzük be (850 Ft), nem annyira frenetikus, mint az eddigiek, ám ha csak ezt ettük volna, akkor is megfogadnánk, hogy ide vissza kell jönni. Nyáron.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.