Elő a zsebkendőkkel!

Joe Wright: Anna Karenina

  • - borz -
  • 2013. március 1.

Film

Ha az első perctől berzenkedünk, hogy kérem szépen, ez nem Tolsztoj, az nem azért van, mert Tom Stoppard forgatókönyvíró nem végezte el rendesen a munkáját. A felvágatlan angol regénybe illesztett míves papírvágó késtől a negyvenfős szénakaszáló bandáig itt van szinte minden, ami képre váltható, csak a hang hiányzik, amely bemutatja a szereplőket és elmeséli a történetüket.

Joe Wright rendező a jelek szerint eljutott arra a felismerésre, hogy Tolsztoj hangja, elbeszélésmódja nélkül Anna és Vronszkij, Levin és Kitty románca könnyen (sőt talán óhatatlanul) csúszik át melodrámába, s nyilván ezt elkerülendő fordult a stilizációhoz. Nagy bátran bohózatként indítja az Anna Kareninát, elviszi egy darabig, de amikor kimerülni érzi az ebben rejlő lehetőségeket, másfajta stilizációval próbálkozik, amelyet Alekszandr Szokurovtól, jelesül Az orosz bárkából lesett el. De be kell látnia, hogy sem a farce, sem művészies stilizáció nem alkalmas arra, hogy visszaadja Levin és Kitty nevelődési regényét, amely egy boldog házassághoz vezet, s ezzel párhuzamosan egy boldogtalan házasság és tragikus szerelem nagy drámáját. (Pontosabb lenne sok rossz házasságról beszélni, amelyek közül még Oblonszkijét és Dollyét fejti ki bővebben a regény.)

A bölcs belátások sorát csak üdvözölni tudnánk, ha nem menet közben érné villámcsapásként a rendezőt és csúnya stílustörésként a nézőt. Mert jönnek a nagy és elsinkófálhatatlan drámai pillanatok, midőn a viccesen átdolgozott Balalajkát ("dúli-dúli a réten") áradó, romantikus dallamok váltják fel, s az alkotó a lovak közé dobva a gyeplőt fölteszi a kezét, és így kiált őszintén, kőkeményen: Elő a zsebkendőkkel!

Alapvető elhibázottságán túl a film felmutat részerényeket. A már emlegetett stilizálás eszközével ügyesen spórolja meg a méregdrága díszleteket és nagyjeleneteket (pl. a lóverseny), amelyek hiányáért pazar kosztümökkel kárpótol, és van néhány jó színészválasztás is. Élvezet nézni Matthew MacFadyent mint Sztyiva Oblonszkijt, és felfedezésszámba megy Jude Law Karenin szerepében. Joe Wright feltétlen rajongása Keira Knightley iránt, amelynek harmadszor állít emléket nagyjátékfilmben (Vágy és vezeklés, Büszkeség és balítélet), itt nem azért üt vissza, mert a színésznő jelentéktelen - ezúttal nem az -, hanem azért, mert érzelmileg éretlen, hebrencs nőként formálták meg Anna figuráját. S feltehetően ehhez igazítva kellett röhejes szőke herceget csinálni Vronszkijból; ennél rosszabbul már csak Levin járt, akit a kék szemű romlatlanság kategóriába soroltak. A zene, ahogy erre már céloztam, minősíthetetlen.

A fiaskó bosszantó, mert Joe Wright szemmel láthatóan komolyan vette Tolsztoj remekét, akart is vele valamit, helyesen mérte fel a vállalkozás egynémely buktatóját, és sok mindent bevetett, hogy elkerülje az érzelgős könnyfakasztást. Könnyen lehet, hogy pár év múlva keservesen bánni fogja, miért is nem adott a projektnek és Knightleynak több időt a beérésre.

Forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.