A rajtaütés

Film

Kis sztori, kevés dialógus - nagy öldöklés. A dzsakartai különleges egység (a SWAT, TEK stb. helyi változata) lecsapni készül a drogmaffiára: zárt térben szaladgálós akciómozi, amiben viszonylag fontos szerepet kap a környezetrajz. Ugyanakkor innen nézvést elég nehéz megítélni, hogy a realisztikusnak ható gettókép vajon mennyire tükrözi híven az indonéz lakótelepek hangulatát. Amúgy is más miatt fáj a fejünk: úgy a film felénél jutunk el egyáltalán odáig, hogy kezdjen derengeni, ki kicsoda, s végre akad egy szereplő is, akiért megpróbálhatunk aggódni. Igazi figuráknak, ne adj isten, jellemeknek persze se híre, se hamva, helyettük némi névtelen bajtársiasság van alakulóban. A végére csapott fordulat is hiábavaló, hisz semmi nincs elég tudatosan felépítve ahhoz, hogy bárkinek is érdekes legyen a sorsa e történetben: az első perctől tudjuk, mindenki azért van itt, hogy egy véres fröccsenéssel lépjen le. A hangtompítós nehézfegyverektől kezdve a bozótvágó késig van is ehhez minden, mint a búcsúban; robbantás, lőpárbaj, főbelövés, torokelvágás, kalapáccsal agyonütés és egy csomó más is. De egyik sem köti le a figyelmet 100 percig, sőt néhol kínos és fád a csihipuhi. Néhány üdítő kameraállás, az operatőri ügyesség egy-egy felvillanása - ennyit élvezhetünk. Taktika és utópisztikus effektek helyett viszont a többet erővel, mint ésszel elv nyer, semmi sallang: "a műfaj szerelmesei" meglehet, lelnek benne némi élvezetet, ám a többiek biztos jobban járnak, ha másra fecsérlik el aktuális másfél órájukat.

Forgalmazza a Parlux Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.