Az Ismerős Arcok Nélküled című számát énekelték az Országos Román Bálon

Kis-Magyarország

A nemrégiben Gyulán tartott Országos Román Bál végén, a hajnali órákban az országos önkormányzat elnöke, Kozma György és mások is az Ismerős Arcok Nélküled című számát énekelték. De mit keresett ez a dal a román bálon? – kérdezik többen.

„Tegnap este kaptam egy videófelvételt az úgynevezett román bálról, sokkolt az anyag. A felvételen a bál néhány résztvevője, még közösségünk vezetői is táncoltak (...) az Ismerős Arcok magyar együttes Nélküled című dalára. A dalnak a szövege gyászolja a Kárpát-medencei magyarság sorsát és kifejezi nemzeti egységét. Gyönyörű. Csak semmi közöm hozzá. Ez az ő daluk, az ő érzéseik... megvan hozzá a joguk, hogy énekeljék. (...) Én is énekelném, ha magyar lennék, de nem vagyok, román vagyok, a dal üzenete nem nekem szól, ellenkezőleg” – tette közzé gondolatait néhány nappal ezelőtt a Facebookon Becan Aurel magyarcsanádi román ortodox pap, aki emellett tolmácsként segíti a szegedi és gyulai román főkonzulátus munkáját. Bejegyzése elérte az ingerküszöböt, rengetegen reagáltak. Hozzászóltak és lájkoltak. Pro és kontra. A kicsinyke hazai román közösség valósággal felbolydult.

A koronavírusjárvány miatt három év kihagyás után január utolsó szombatján tartották Gyulán az Országos Román Bált a helyi román iskolában és kulturális központban. Soha nem látott számban jelentek meg vendégek az eseményen, csaknem ötszázan voltak ott az ország minden részéből és néhányan a határon túlról is. A jelenlévők minden idők legjobban sikerült román báljáról beszélnek. Egy színpadon léptek fel az eleki, a kétegyházi és a méhkeréki néptáncosok, fiatalok és idősebbek egyaránt. Sőt, volt össztánc is.

Azt még a későbbi történéseket bírálók is elismerik, hogy éppen a nagyszerű hangulat, a kiemelkedő részvétel és a jól sikerült bál miatt sajnálatos, ami hajnali 4 órakor történt. De mit is láthatott az akkor már kevés számú jelenlévő és sokkal többen utólag a videófelvételen? Azt, ahogy a Szatmárnémetiből érkezett Favorit zenekar – amelynek repertoárján román és magyar nóták és dalok egyaránt megtalálhatók – éppen az Ismerős Arcok együttesétől játssza a Nélküled című számot. A felvétel éppen ott kezdődik, amikor a dalszövegben az következik: „Mint ötmillió magyar, akit nem hall a nagyvilág/ Mint porba hullott mag, mi többé nem ered/ Ha nem vigyázol ránk, olyanok leszünk mi is, nélküled.” S akik mindezt a zenekarral együtt, körben állva, összeölelkezve énekelték, azok között ott látható Kozma György, a Magyarországi Románok Országos Önkormányzatának elnöke, bálozók, valamint néhány fiatalember és nő, valamint egy idősebb hölgy.

Becan Aurel erről szóló bejegyzése kommentözönt indított el, amelyre saját posztjához írt hozzászólásaiban ő is reagált. Ebből tudjuk, többen le akarták beszélni, hogy mindezt szóvá tegye, mert „ez nem tenne jót a honi román közösségnek”. A Narancs.hu érdeklődésére azt mondta, nem tudott hallgatni, vállalva a következményeket szóvá tette az esetet. Amikor azonban a honi román etnobizniszben elhíresült tisztségviselő gratulált neki a posztjához telefonon, akkor elküldte őt melegebb éghajlatra.   

„Szerintem egy nemzetiségi bálnak, az is a feladata (lenne!!!), hogy erősítse identitástudatunkat, és ne rombolja azt. Felvidéki magyar bálon, teljesen rendben van a »Nélküled«” – írta később saját posztjához fűzött hozzászólásában Becan. Kérdésünkre elmondta azt is, „félő, a jövő évi román bálon a székely himnuszt éneklik majd el néhányan, s arra miért nem reagál senki”. Becan identitászavarról beszél az eset kapcsán, hozzátéve, „akinél ez fennáll, ne vállaljhon funkciót a hazai románság testületeiben”.

Becan Aurel azt az egyik hozzászólásban kifejtett magyarázatot sem fogadja el, hogy a hazai románság képviselői magyar állampolgárok, így sorsközösséget vállalhatnak a magyarsággal. „Az állampolgárság és az identitás sokszor egybeesik, sokszor nem. Fordítsuk meg a dolgot: ha egy derék székelyudvarhelyi magyar embert román identitással azonosítanának, bizonyosan erőteljesen kikérné magának, holott román állampolgár” – magyarázta portálunknak Becan.

Ugyancsak érthetetlennek tartja a Nélküled eléneklését egy, a történteket ismerő beszélhetőpartnerünk. Véleménye szerint „nincs közös halmaza a kicsiny számú hazai románságnak, s azoknak a trianoni békediktátum után a magyar határon kívül rekedt magyaroknak, akiknek és akikről nem kis részben szól ez a dal”. Mások pedig arra emlékeztetnek, hogy a giccses és irredentizmusba hajló Nélküled esetében nehéz eltekinteni attól, hogy ez a meglehetősen szélsőséges nézetek valló, a magyar válogatott és a Fradi meccsein megjelenő „feketeingesek” közkedvelt dala, talán annál is több, mert sokan közülük már-már himnusznak tekintik.

Egészen más véleményen van a történtek kapcsán egy gyulai román értelmiségi, aki szerint „bár hiba volt Kozma részéről az éneklés, de semmi rossz szándék nem róható fel az esettel kapcsolatban”. Az illető helyteleníti, hogy ez nyilvános vita tárgya lett, mert így azok malmára hajtja a vizet, akik a hazai románságban leginkább csak az etnobiznisz jelenségét testesítik meg, miközben „ma jobb országos elnököt nem tudnánk találni, mint Kozma György, akinek becsületességéhez kétség sem férhet”.

„Hangzatos, amit Becan Aurel mond az identitásról, de ez mindenkinél más és más. A székelyudvarhelyi magyar nemzetiségű román állampolgár és a magyarországi románok identitása teljesen más. Bennünket, méhkeréki, eleki, kétegyházi és gyulai románokat, nem csatoltak el hazánktól, bennünket nem lépett át a határ, mi két-háromszáz éve itt vagyunk. Nekem, nekünk Romániában nincsenek gyökereink. Megkaptuk már sokszor a magyaroktól, hogy szőrös lábú oláhok vagyunk, olykor pedig lesajnálóan az anyaországi románoktól, hogy mi nem is tudunk jól románul, pedig csak egy kicsit magyarral kevert, a fősodorban lévő romántól eltérő románt használunk. De, és ez a fontos, bennünk

a sokszáz éves ittlétünk miatt a magyar identitásunk erős.

December elsejét, a román nemzeti ünnepet, ami Erdély Romániához csatolásáról emlékezik meg, nem tudom jószívvel ünnepleni. Sorsközösséget vállalok és vállalunk ezzel a néppel, éppen ezért nincs semmi gond azzal, hogy néhányan az Országos Román Bálon az összetartozás dalát énekelték, összekapaszkodva. Más ne ítélkezzen az én identitásomról” – villantott fel egy merőben más megközelítést a Narancs.hu-nak egy magát megnevezni nem kívánó Békés megyei román értelmiségi. Hozzátette, jogszabálysértést követett el az, aki felvette és közzé tette a videót. Az idevágó szabályozás azt nem tiltja, hogy nyilvános rendezvényen bárki felvételt készítsen, ám a terjesztése, megítélése szerint, már személyiségi jogokba ütközik.

„Nem bántam meg, hogy az ügyben megszólaltam, noha érzékenyen a téma. Közben látom, rengetegen hozzászóltak és fejezték ki ilyen vagy olyan véleményüket. Ez azt mutatja, hogy kibeszéletlen ügyről van szó, és az a nagy baj, hogy nincs olyan intézményünk, fórumunk, egyesületünk, ahol erről és más témákról érdemben tudnánk beszélni vagy vitázni. Nem tartom megfelelő csatornának a közösségi médiát, de értsék meg, máshol nem szólalhatok meg” – mondta lapunknak Becan Aurel.

A magyarországi román média, két gyulai hetilap, valamint az állami média televíziós és rádiós szerkesztősége eddig nem foglalkozott a történtekkel. Napokkal ezelőtt levelet írtunk Kozma Györgynek azt tudakolva, van-e bármi hozzáfűznivalója, de nem kaptunk választ érdeklődésünkre. Kozma egyébként a bálon mondott megnyitójában a honi románság identitásának, nyelvének és kultúrájának megerősítéséről beszélt. Azt mondta: „Kicsiny morzsa vagyunk a globalizáció tengerében.”

FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése után nyilatkozott lapunknak Kozma György. „Elkeserítő, hogy egy nagyszerűen sikerült bál egyetlen momentumát ragadják ki néhányan, ráadásul az esemény legvégéről. Annyi történt, hogy felszabadultan örültünk a rendezvény sikerének, amelyben rengeteg munkánk volt, ez pedig az együvé tartozás érzését hozta ki belőlünk” – mondta a cikk megjelenését követően a Narancs.hu-nak az országos román önkormányzat elnöke. Hozzátette, azért csak most tud reagálni megkeresésünkre, mert a napokban állítják össze a Magyarországi Románok Országos Önkormányzata idei költségvetését, amelyet várhatóan február 15-én fogadnak majd el, ez pedig rengeteg munkával jár.

„Ennek a kicsiny honi román közösségnek össze kell fogni! Mindent megteszek a széthúzás ellen, mert az elmúlt másfél, két évtized megmutatta, ez nem vezet sehova” – mondta Kozma. Végül kifejtette, a dal eléneklésével semmit nem akart demonstrálni sem ő, sem a többiek. Másrészt, tette hozzá, „a szám és maga a dalszöveg nem buzdít senki ellen, mert az összetartozásról szól”.

(Címlapképünkön: Kozma György, a Magyarországi Románok Országos Önkormányzata elnöke az Országos Román Bálon. Forrás: Magyarországi Románok Országos Önkormányzata Facebook)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.