M30-as autópálya: nem csak a konkrét felújítás, de már a beígért határidők is egyre tolódnak

Kis-Magyarország

Mielőbb kezdjék meg az autópálya helyreállítását – követelik petíciójukban a dugóban veszteglő autósok és borsodi civilek.

Az aPont Miskolc a csütörtök reggeli csúcsforgalom idejére szervezett tiltakozó akciót a 3-as főút Miskolc és Szikszó közötti szakaszán, ahová ez év februárjában terelték át az M30-as autópálya forgalmát, mivel az használhatatlanná vált.

A civilszervezet petíciójukra akarta felhívni a figyelmet, amelyben követelik Lázár János építési és közlekedési minisztertől az M30-as autópálya mielőbbi helyreállítását és a forgalom visszaterelését.

Hosszú csönd után, egy nappal a civilek demonstrációja előtt Csöbör Katalin, B.-A.-Z. megye fideszes országgyűlési képviselője is megszólalt: miután a borsod24.hu beharangozta az aPont Miskolc demonstrációját, a politikus egy szocreálba hajló fotó kíséretében egyértelműsítette: márpedig itt komoly munka folyik.

Majd a civilek akciójának napján Facebook oldalán tudatta a lakossággal, hogy „megvan, mikor szűnik meg a dugó az arnóti és a felsőzsolcai körforgalmaknál”. A képviselő közlése szerint az M30-as autópályát legkésőbb 2025. október 31-ével fogják átadni.

A civilek petíciójának előtörténete 2021 októberére nyúlik vissza: az M30-as autópálya Miskolcot Tornyosnémetivel összekötő szakaszát az országgyűlési választások kampányában adta át a kormány büszkén, mivel egy fontos kelet-európai útvonal, a Via Carpatia egyik összekötő darabja készült el. Az építkezés több mint két évig tartott, közel 200 milliárd forintba került, főként Európai Uniós pénzből valósult meg.

Alig két évvel az átadás után az autópályán megjelentek az első hibák, repedések, amelyekről rövid úton kiderült, hogy sokkal komolyabb problémákat vetítenek előre.

2024 februárjában a Miskolc-Szikszó szakaszt teljes szélességében le kellett zárni, mert kiderült, hogy az egyik töltés a felszín alatti vizek hatására elkezdett szétcsúszni,

és a pályán olyan repedések és hullámok jelentek meg, amelyek már alkalmatlanná tették a közlekedésre. Ennek hatására az autós forgalom teljes mértékben a 3-as főútra terelődött vissza ezen a szakaszon.

Hosszú hónapok hallgatása után, végül 2024 májusában jelent meg Lázár János felelős miniszter a helyi TV kamerái előtt, és arról beszélt, hogy pár hónap alatt akár helyre is állhat a forgalom - bár már akkor jelezte, hogy még most is vizsgálatok folynak, hogy szükséges lehet-e komolyabb átalakítás a pálya szerkezetén az érintett részen. Az önkormányzati választások előtt, pár napra lehetett is látni munkagépeket dolgozni a környéken, de

a választások után a munkakedv gyorsan lelohadt.

Több hónap telt el látványos előrelépés nélkül, végül szeptember végén közleményt adott ki az Építési és Közlekedési Minisztérium, amelyben további 10-11 hónap hátralévő időt jósoltak a javítások végrehajtására. Azonban szemmel láthatólag ezután sem indult meg erőteljes munka a lezárás helyszínén. Az érintett útpálya messziről nézve ugyanabban az állapotban van, ahogy július körül volt.

Mindeközben az elmúlt években duplájára nőtt az autós forgalom: a Magyar Közút hivatalos forgalomszámlálási adataiból látszik, hogy minden jármű kategóriában megszaporodott a forgalom, a napi átlagosan áthaladó járművek száma 2023-ra már 20 ezer feletti számot mutatott az M30-as autópálya és 3-as főút itt futó szakaszain.

Az összforgalom most együttesen csak a 3-as főutat terheli.

A megnövekedett terhelés, különösen a reggeli órákban több kilométeres dugókhoz vezet, a türelemetlen sofőrök folyamatosan keresik a kerülő utakat, ezzel megnövelik a terhelést a közeli Arnót településén. A település vezetése végül úgy döntött, hogy a reggeli órákban lezárja a település egyik végét, hogy megszabaduljon az időnként már életveszélyessé váló áthaladó forgalomtól. Azonban a lokális lezárások a problémát nem oldották meg: a feszültség továbbra is nő a helyi lakosok és az áthaladó autósok között.

Az aPont Miskolc, az aHang borsod megyei szervezete végül úgy döntött, hogy egy lakossági petíciót indít, hogy felhívja a döntéshozók, ezen belül elsősorban Lázár János felelős miniszter figyelmét, hogy a helyreállítással nem lehet tovább várni.

  • Petíciójukban számos követelést megfogalmaztak:Azonnali és átlátható tájékoztatást a helyreállítási munkálatok ütemezéséről.
  • A forgalom helyreállítását legkésőbb 2025 tavaszáig, beleértve az ideiglenes megoldásokat is.
  • A tervezésért, a kivitelezésért és a minőségbiztosításért felelős szereplők felelősségre vonását, és az okozott károk megtérítését a közösség felé.
  • A helyi közlekedési problémák azonnali enyhítését, ideértve az Arnótot elkerülő szakasz forgalmi szabályozását és biztonsági intézkedéseket.

A civil csoport véleménye, hogy ha kellően nagyszámú aláíró csatlakozik a petícióhoz, rákényszeríthetők a döntéshozók, hogy valódi helyreállítási munkákat indítsanak be, így hónapokkal korábban visszaállhat a forgalom az autópályán. A csütörtöki demonstrációjukkal közvetlenül az érintett autósoknak akarták eljuttatni az üzenetüket.

 
Akció az M30-as helyreállításáért
Facebook / aPont Miskolc
 

Gyenes Gábor, az aPont Miskolc vezetője az akció után úgy nyilatkozott a Narancsnak, hogy nagyon sok visszajelzést, megosztást kaptak a közösségi oldalakon és a helyszínen is pozitívan értékelték jelenlétüket a dugóban veszteglő autósok.

Egy hete indult az online petíció, jelenleg 1000 fölött van az aláírók száma. "Ez megerősít minket abban, hogy amit elkezdtünk, az hasznos és van rá igény, de a demonstrációt folytatni kell, hogy minél több embert elérjünk."

A civilszervezet vezetője szerint Csöbör Katalin, a Fidesz helyi országgyűlési képviselője "megelőző csapást szeretett volna mérni" az akció előtti estén kirakott posztjával, ami arról szólt, mennyire komolyan foglalkozik a forgalmi dugó okozta problémával, "de ezek a gondok már két évvel ezelőtt jelentkeztek az autópályán, ami február óta van lezárva, és azóta sem gondolkoztak a megoldáson" – hívta fel a figyelmet Gyenes Gábor.

"Legutóbb szeptemberben adott ki nyilatkozatot a minisztérium, amiben azt mondták, 10-11 hónap a javítási idő, eszerint jövő június- júliusra kellene elkészülnie az útszakasznak. Ehhez képest most Csöbör Katalin már októberről beszél, ami azt jelenti, hogy

két hónap alatt három hónap csúszást szedtek össze egy 11 hónapos projektben

 – és ez még csak az ígéretek szintje, ki tudja, mikor lesz az átadás valójában" – mutatott rá a civilszervezet képviselője, aki szerint "az látszik, hogy nem hatástalan a petíció, mert így megszólalási kényszerbe hoztuk a kerületi képviselőnket. A petícióban ugyanis kérjük az átlátható, teljes körű tájékoztatást, amitől ugyan még nagyon messze vagyunk, de már egy kis lépést sikerült megtennünk. És ha ezt a civil felügyeletet továbbra is fenntartjuk, akkor talán egyre cikibbnek érzik majd a politikusaink, hogy további hónapokat kelljen bejelenteniük. Így talán rá tudjuk kényszeríteni a döntéshozókat, hogy komolyan vegyék ezt a javítást."

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk