Trafóház a kerékpárút közepén – bíróságon az egyszerre szomorú és nevetséges zsadányi bicikliút-építés

Kis-Magyarország

A Pesti Központi Kerületi Bíróságon keresi az igazát a zsadányi önkormányzat, miután a három ütemből álló kerékpárút projektjének első szakasza óriási csúszás után még ma sem készült el. Sőt, egyesek megbotránkozását, mások élcelődését kiváltva a bicikliút közepén ma is trafóházat és villanyoszlopokat találni. A helyszínen kiírták: a kerékpárúton kerékpározni tilos.

Három ütemben, három szakaszon, három pályázati kiírásban hirdették meg tavaly és tavalyelőtt, hogy a községen belül – egy nagyobb projekt részeként – kerékpárutat építenek a Békés megyei Zsadányban. A bicikliút része lesz a környező településeket összekötő közlekedési útvonalnak. Az első két ütem szakaszainak megvalósítására a Települési és Térségi Operatív Programból (TOP), míg a harmadikra a Magyar Falu Programból nyert forrást az önkormányzat, azaz java részt EU-s fejlesztési pénzekről van szó. Bár ma már kétezernél is kevesebben élnek a településen, de a legtöbben kerékpárral közlekednek, így az új útnak fontos szerepe lesz a közlekedésbiztonság és a községi infrastruktúra szempontjából.

Az első két szakasz megépítésére meghívásos pályázatban választotta ki a kivitelezőt a település önkormányzata. A munkát mindkét esetben a budapesti központú, de békéscsabai telephellyel rendelkező Laurus Duo Kft. nyert el. Az első ütem a Zrínyi utca és a sporttelep között készült volna el. 2020. december közepén hirdetett eredményt az önkormányzat, s ennek nyomán 2021 márciusában azzal vette át a területet a Laurus Duo Kft., hogy kilenc hónap alatt, 2021 decemberére végeznek a munkával. Az első ütem bekerülési költsége közel bruttó 94 millió, míg a második 12 millió forint lett. Ekkor minden úgy tűnt, sínen van.

 
Fotó: A szerző felvétele

A gondot az jelentette és még jelenti ma is, hogy a kialakítandó kerékpárútnak ezen a szakaszán nem kevesebb, mint 11 villanyoszlopot és egy trafóállomást kell áthelyezni, ugyanis azok mindegyike a bicikliút nyomvonalán áll. Ahogy a jelenlegi helyzet mutatja, ez a tervezésben, az előkészítésben, a lebonyolításban és a kivitelezésben érintetteknek is feladta a leckét. Ezért a kerékpárút megépítésére előre megszabott kilenc hónap nem volt elegendő, a beruházás nem készült el 2021 végére. Ezért a pályázaton nyertes kivitelező cég és a zsadányi önkormányzat szerződést módosított, amely már azt tartalmazta, hogy a kivitelezési munkák véghatárideje 2022. június vége. Ám a munka akkora sem fejeződött be – sőt, máig sem.

 
Fotó: A szerző felvétele

Dudás Árpád zsadányi polgármester a Narancs.hu-nak elmondta, a kivitelező cég 75 százalékos készültség mellett levonult a területről, és nem fejezte be a beruházást. A településvezető szerint ezért kötbért kell majd fizetni a kivitelezőnek. A „végeredmény”, a szemünk elé táruló látvány egyszerre szomorú és megmosolyogtató. A kerékpárút kialakított, de le nem aszfaltozott szakaszán, a nyomvonalon egymást érik a villanyoszlopok, egy helyütt pedig egy trafóállomás található az út közepén. Ezért több helyen táblák jelzik a bicikliúton, hogy: „Munkaterület! Kerékpározni tilos! Balesetveszélyes!”

 
Fotó: A szerző felvétele

Mindez nem csupán a Békés megyei, hanem az országos sajtó ingerküszöbét is elérte, így az elmúlt időszakban cikkek, beszámolók és televíziós riportok sokasága készült a torzóban hagyott kerékpárútról, amelynek nyomvonalát – elképesztő módon – villanyoszlopok és trafóház keresztezi.

 
Fotó: A szerző felvétele

„A kivitelező cég fővárosi központja miatt a Pesti Központi Kerületi Bíróságon kezdeményeztünk pert a Laurus Duo Kft. ellen, most is éppen erről az ügyről tárgyalok az önkormányzat által megbízott ügyvéddel. Ami történt, felháborító. Érvényt szerzünk érdekeinknek és befejezzük a beruházást, de jogi eljárás miatt egyelőre mást nem akarok mondani” – mondta a zsadányi polgármester. A Narancs.hu megkereste a Laurus Duo Kft. képviselőjét, Balog Lajos termelésirányítót, aki közölte, cégük egyelőre nem kíván megszólalni az ügyben.

Más forrásokból azt tudtuk meg, hogy a projekt elhúzódó tervezésekor és előkészítésekor is történhettek hibák és mulasztások, s ezek éppen a villanyoszlopokkal és a trafóállomással függenek össze. Ugyanis más volt az áramszolgáltató öt évvel ezelőtt, amikor megkezdődtek az előkészítéssel és tervezéssel kapcsolatos munkálatok, és más, amikor megkezdődtek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Ukrajna útja az EU-ba: szatócsok és morálőrzők

Repkednek a választókat ijesztegető százmilliárdos összegek, valaminő konzultáción igyekszik a kormány többséget szerezni magának, hogy az ország elzárkózzon Ukrajna EU-tagságától. Holott nem csak hazánk két évtizede történt csatlakozása bizonyítja, hogy az önző szatócsszemlélet tévút, hanem világosan látni kell: a saját lábára álló Európának is óriási szüksége van Ukrajnára.