Képregény

Virtuóz lazaság – Hegedűs Márton: Slusszkulcs klán

  • Baski Sándor
  • 2013. április 29.

Könyv

Olajváros, autóikkal összenőtt bűnözők, gyémántrablás, luxusprostik és tomboló dzsessz. Az elmúlt évek legjobb magyar képregényes debütjét olvastuk.


Ha magyar és képregény, akkor füzet. Ez az a formátum, amelyben a hazai alkotók – jobb híján – megvillanthatják a tehetségüket. Úgynevezett graphic novellel, vagyis önálló történetet elmesélő vaskos képregénykötettel csak akkor találkozhat a publikum, ha a műfaj egy-egy klasszikusa (lásd: Watchmen és Sandman) magyar fordítást kap. Hegedűs Márton 180 oldalas dolgozatának megjelenése így már önmagában is örvendetes kuriózumnak számít, jelen esetben azonban ennél jóval többről van szó. A Slusszkulcs klán ugyanis hosszú idő után az első olyan hazai képregény, amelyet anélkül dicsérhetünk, hogy közben az „ahhoz képest, hogy magyar” fordulattal kellene élnünk.

Hegedűs teljesítményének értékét még inkább növeli, hogy szinte előzmény nélkül sikerült végrehajtania ezt a bravúrt. A néhai Exit Magazinban megjelenő heti stripje (Tex & Mex) kellően szellemes volt ugyan, de a képregénycsík és a graphic novel műfaja közt legalább akkora szakadék tátong, mint epigramma és nagyeposz közt. A Slusszkulcs klánon ehhez képest a kezdők bizonytalansága a legkevésbé sem látszik, sőt Hegedűs olyan könnyedén szövögeti a szálakat, mintha évtizedes rutinnal bírna. A kötet legnagyobb erénye éppen ez a virtuóz lazaság, ami a cselekménybonyolításban, a hangulatteremtésben és a rajzokban egyaránt megmutatkozik.

A szerző a történet helyének és idejének kijelölésével sem görcsölt sokat. A közeli jövőben, esetleg egy alternatív jelenben (múltban?) járunk, a Mad Max-féle posztapokalipszis filmekből jól ismert utópisztikus világban, ahol a benzin számít a legnagyobb kincsnek. Az előre gyártott popkulturális panelek könnyedén felismerhetők, de hasonlóan a más műfajban alkotó, mégis rokonlelkű Tarantinóhoz, Hegedűs is képes valami újszerűt és frisset kikeverni a használt alapanyagokból. Nála a sivatagi utakat uraló banditák nem csak jelképesen, de szó szerint is összenőttek az autóikkal, ami egyfelől izgalmas alapötlet, másrészről szellemes főhajtás Cronenberg Karambolja előtt. A Slusszkulcs klán másik nagy leleménye, hogy nem állít szembe egyetlen (anti)hőst sem a címbéli szervezettel, sőt még főszereplőt sem jelöl ki. Egyszerre 4-5 figurát mozgat – van köztük féllábú, félkezű és félszemű benzinkutas, vagány autószerelő, alkoholista dzsessz-szaxofonos, femme fatale-ba oltott vendéglátós, és néha egy-egy luxusprosti, korrupt zsaru vagy kerekes székes mesterbűnöző is feltűnik.

A sorsok és a cselekményszálak (a háttérben egy gyémántrablás is zajlik) az idő előrehaladtával hol szorosabban, hol lazábban összefonódnak, de a mozaiktörténetekre jellemző kimódoltságnak és patetikus hangvételnek nyoma sincs. Mintha nem is az lenne a fontos, hogy mi, hanem hogy hogyan történik. Hegedűs jelentéktelennek tűnő mozzanatoknak is panelek sorát szenteli: a szereplők esznek, isznak, bagóznak, zenét hallgatnak, egyszóval élik a mindennapjaikat.

Ez akár lassúvá és vontatottá is tehetné a képregényt, ha Hegedűs nem kifejezetten dinamikus és filmszerű stílusban alkotna. A rajzok és a figurák szándékosan elnagyoltak – önmagában egyik panel sem ingerel arra, hogy bekeretezve kiakasszuk a falra –, a beállítások ellenben filmszerűek, a mozgásfázisok pedig tökéletesen követhetőek. A Slusszkulcs klánt lapozgatva így aztán könnyen olyan érzésünk támadhat, mintha képregény helyett egy film story boardját olvasnánk – olyan B-filmét, amelyet történetesen Elmore Leonard írt és Robert Rodriguez rendezett.

Libri, 2012, 184 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.